Měsíc březen byl bohatý na konference týkající se zpracování velkých dat, strojového učení a umělé inteligence. Přinášíme vám report z konference Big Data 2018, která se konala na půdě pražské Národní technické knihovny. Konference byla určená všem, kteří chtějí pomocí dat a umělé inteligence zefektivnit ve své firmě řízení, provoz, marketing a prodej.
Jiří Boudal z Behavio Labs
Sociolog a ředitel Behavio Labs promluvil za sociology. Obecně jsou největším padouchem v problematice Big Data právě kvalitní data. Začít by se tedy podle Jiřího mělo už u správného sběru dat. Uživatele však nebaví vyplňovat dlouhé a nudné dotazníky. A ti, co je vyplňují za peníze, data zkreslují.
V ideálním případě musí firmy vymyslet způsob, jak data posbírat tak, aby to pro uživatele byla zábava. Skvělým příkladem dotazníku současnosti, který své uživatele ze své podstaty baví, je mobilní aplikace Tinder. Tinder svým jednoduchým swipováním umožňuje navazovat kontakty mezi lidmi a zároveň o jejich chování získávat velké množství dat. V Behavio Labs spolupracují se startupem Stories, kde mají rozvinuté technologie na zpracování big dat.
Ondřej Žák z Ernst & Young
Ondřej Žák z konzultační agentury Ernst & Young ve své přednášce polemizoval o tom, jestli je vůbec potřeba personalizace nabídky. Chce ji zákazník? Chce ji prodejce? To, že dnes marketérům data umožňují nabídky personalizovat, ještě totiž neznamená, že to koncoví spotřebitelé oceňují.
- Jen 11 % retailerů je přesvědčeno, že dokáže vytěžit prodejní data.
- Jen 7 % retailerů dokáže inovovat tak, aby vyhověli měnícím se potřebám a požadavkům svých zákazníků.
- A jen 9 % dokáže držet krok s rychlým tempem změn v nabídce technologií.
Tradiční segmentace podle demografie k vytvoření konkurenční výhody už dnes nestačí.
Koncoví spotřebitelé nejvíce oceňují jednoduchost a rychlost objednávky. Teprve potom až při nákupu řeší cenu vs. kvalitu. Záleží jim také na online prostředí, ve kterém nákup provádí. Preferují prostředí, na které jsou zvyklí.
Charlotte Königová z GFK
Charlotte Königová z výzkumné agentury GFK se ve své přednášce snažila najít odpověď na otázku „co řídí udržitelný růst značky?“ Promluvila o identifikaci strategických příležitostí díky zpracování big data a integraci do firemních systémů.
Na zajímavém grafu ukázala, co dnes musí značky a hlavně značky retailerů řešit a co s čím souvisí.
Lukáš Ohanka z Bati
CRM & Loyalty manager Baťa návštěvníky Ballingova sálu svojí přednáškou pobavil a inspiroval. Na hezkém příkladu ukázal, jak pracují se zákaznickými daty v rámci věrnostního programu Baťa klub.
Data, se kterými pracují, jsou podle Lukášových slov již „plnoletá“ a jsou dobrým krmivem pro jejich systémy a následné výstupy. Jedna z věcí, kterou se díky datům naučili, je automatické předvyplňování registračních formulářů. Rozdíl v dokončení je 93 % vs. 58 % u lidí, kterým data automaticky nepředvyplnili.
Další zajímavou věc, kterou se naučili, že nemá smysl posílat zákazníkům v onlinu nabídku s podobným zbožím, které si v minulosti zákazník již zakoupil. Mnohem úspěšnější je, poslat jim inspirativní a dražší zboží, které je naláká na prodejnu. Na prodejně si sice zase koupí to, na co jsou zvyklí, ale cítí se inspirování.
Při práci s velkým množstvím zákazníků se jim daří tvořit clustery, podle kterých zákazníky segmentují a následně na ně cílí svoji nabídkou. Nejlepší jsou pro ně tzv. Baťa amabasadoři, kteří si téměř ke každému nákupu ještě dokoupí doplňky. Většinou to jsou ponožky. Opačný xsell, tedy k ponožkám nakupovat sandále, prý zatím nefunguje.
Ondřej Vaněk z Blindspot Solutions
Spoluzakladatel společnosti Blindspot Solutions vyprávěl, jak se snaží datovou analýzou předpovídat v různých oborech budoucnost. Úspěšně už predikovali výsledky prezidentských voleb, kriminální chování, nebo pracovní zátěž zaměstnanců DHL.
Nyní se zaměřují na predikci nákupního košíku na Rohlik.cz podle kalendářního data a konkrétního zákazníka. Data, se kterými pracují, jsou historie objednávky, informace o produktech, data o počasí, kalendář a data o uživatelích.
Milan Chuong Le z Quantasoft
Hlavní AI vývojář z Quantasoft představil svůj nový systém, který pojmenoval hezky česky „IVA“. Ivu je možné využívat v retailu. Počítá lidi ve frontách, rozpoznává pohlaví, věkovou skupinu, emoce. Identifikuje členy věrnostního programu, procento nespokojených zákazníků, krádeže či neúmyslné markování zboží.
Ivu plánují nasadit do lékáren, aby lékárníkům pomohla vyřešit dlouhé fronty. S Českou poštou bohužel spolupracovat neplánují.