32 způsobů, jak získat adresy k e-mail marketingu podle Roberta Němce

Jednou z cest, jak rozšířit svoji databázi pro rozesílání mailingu, je nákup adres. Ten vám ale dnes doporučí málokdo – většina takto rozeslaných mailů skončí ve spamu a nikdo je nikdy neotevře. Existují ale i další metody, jak se k adresám poměrně snadno a legálně dostat.

„Výsledky e-mail marketingu by měly tvořit 30 – 60 % obratu eshopu,“ říká Robert Němec a odkazuje se na zkušenosti klientů své digitální agentury RobertNemec.com. Pokud na těchto číslech nejste, měli byste podle něj rozšířit svoji databázi obesílaných kontaktů.

V následujícím přehledu uvádíme 32 způsobů, které Robert Němec představil na své přednášce Originální a neoriginální způsoby, jak získávat e-mailové adresy na 4. E-mailingové konferenci pořádané firmou Vivmail.

Většina z nich nějakým způsobem pracuje s poskytnutím mailu přímo od zákazníka. I v takovém případě byste si ale měli vyžádat souhlas se zasíláním newsletteru.

32 způsobů jak získat mailové adresy:


1. Box na přihlášení k odběru
– měl by být na stálém místě na webu, nejen jako pop-up, ale napevno, aby se zákazník mohl přihlásit k odběru newsletteru. Vhodné je přidat pobídku („připojte se ke 450 000 odborníků na marketing“) nebo nabídnout slevu výměnou za mail.

2. Pop-up – nejméně oblíbená metoda, leckdo ji považuje za otravnou. Podle Němce se ale vyplatí, přihlásí se přes ni 8-10 % lidí, kterým se zobrazí.

3. Intersitial – Místo pop-upu můžete zobrazit výzvu přes celé okno prohlížeče, které se objeví na pár sekund před načtením cílové stránky.

4. Pop-under – Další alternativa vyskakovacího okna, ale tentokrát pod prohlížečem, takže zákazník ho uvidí až ve chvíli, kdy zavře prohlížeč, ať už to bude za hodinu nebo za týden. „Konverze u stažení ebooku byla vysoká: 8,7 %. Nevýhoda je, že se tato metoda používá téměř výhradně v pornu a v gamblingu, takže se tomu moderní prohlížeče brání, a Google to sankcionuje,“ říká Němec. Takže nedoporučuje tuto metodu používat tam, kde záleží na pozici v Googlu.

5. Exit Intent Technology – Metoda, jak zákazníkovi říct „nechoď ještě pryč, dostaneš dárek“. Ten může stát pár korun (např. krabička vitamínu C na webu lékárny) a ještě pro jeho zaslání dostanete fyzickou adresu. CTR na webu agentury Roberta Němce činí 12 %.

6. Dotazník – Proč odcházíte? Pokud nám odpovíte, pošleme vám pozornost na mail.

7. Super krátký výzkum – 1, maximálně 2 otázky: „v čem se v následujícím roce chcete zlepšit?“ Za odpověď můžete nabídnout opět nějakou pozornost, kterou pošlete na mail – plus zjistíte něco, na co pak můžete zacílit. Zatímco standardní výzkum má CTR kolem 5 %, superkrátké se podle zkušeností Němce pohybují mezi 11 – 38 %. Kromě toho můžete nabídnout zákazníkovi SMS připomínky, např. „vezměte si prášek“. Získáte telefonní číslo.

robertnemec_com_maily_superkratke_vyzkumy

8. Přepošli příteli, získáte oba slevu – Nabídněte zákazníkovi, že když vás doporučí příteli, získají oba slevu. „Můžete jim oběma dát slevu třeba 150 korun, takže vás bude klient stát 300 Kč. To může být v mnoha případech levnější, než klient získaný třeba přes PPC,“ říká Němec. Podobně získává klienty třeba Airbnb, které dává slevu z ubytování, nebo Liftago a Uber, které nabízejí slevu z první jízdy.

9. Zákaznický affiliate – Některé firmy jdou ještě dál, a budují komunitu lidí, kteří doporučují jejich produkty za získávání bodů.

10. Uložit do zapamatovaných / wishlist – Mnoho zákazníků dává zboží do košíku na eshopech nikoli proto, že jsou rozhodnuti je koupit, ale proto, aby se k nim později mohli vrátit. Pak se hodí tuto strategii využít. Některé eshopy proto umísťují „wishlist tlačítko“ je hned vedle tlačítka „vložit do košíku“. Při registraci získáte mail.

11. Dotazy k produktu – U některých druhů zboží chtějí zákazníci vědět mnoho podrobností, přitom v nabídkách eshopů je málokdy úplně vyčerpávající popis. Toho můžete využít a nabídnout jim, aby se zeptali na cokoli, co by chtěli vědět. Dobře to využívá třeba CZC.cz.

12. Kontakty na firmu – Zákazníci se někdy ptají na mailu info@, proto je dobré, když je odkaz na kontakty dobře viditelný. Mailovou adresu můžete zařadit do databáze.

13. Chat – V Česku se často používá chat pro zákazníka úplně bez registrace. Je ale možné ho nechat zaktivovat vložením mailové adresy.

robertnemec_com_maily_chat

14. Klubové slevy – Zlevněného zboží je málo, je určené jen pro členy klubu. Nabídněte zákazníkovi, že slevy získá jen po registraci.

15. Lákání pod články – Když vydáte na blogu firmy skvělý článek, na jeho konci přidejte formulář k odběru newsletterů. „Líbil se vám článek? Jednou za 14 dní vám pošleme výběr toho nejlepšího, co jsme vydali.“

16. Diskuze pod články – Pokud chcete diskutovat, je vám diskuze otevřena. Musíte se ale registrovat mailem.

17. Ebooky, návody, whitepapery – Nabídněte ebook nebo jiný obsah výměnou za mail. Musí ale být kvalitní. „Získali jsme tak přes 1000 adres,“ říká Němec.

18. Webinář – Můžete uspořádat webinář, a to nejen o online tématech pro online komunitu, ale úplně o čemkoli.

19. Soutěž – Uspořádáním soutěže se dá získat množství adres, je potřeba ji ale dobře promyslet a nastavit.

20. CTA tlačítko na Facebooku – Mnoho adres asi nepřinese, ale když už tam je, není důvod ho nevyužít.

21. Narozeniny na Facebooku – Pošlete na Facebooku zdarma dárek, který si může zákazník vyzvednout na mailu.

22. Soutěže na sociálních sítích – Vyhrajte X! Pro účast vyplňte mail.

23. Přihlášení na konci videa – Na konci videa přehrávaného na Youtube vložte formulář k odběru.

24. Rozesílka od důvěryhodného partnera – Jedna věc je nakoupit adresy, druhá, a mnohem lepší, je nechat se zařadit do newsletteru partnera.

robertnemec_com_maily_emailing_partner

25. Uspořádání akce – Uspořádejte večer na téma, které zákazníky zajímá (např. Marketingový večer). Vstup zdarma, ale výměnou za mail nebo za vizitku.

26. Registrace na akci – Totéž, ale získáte adresy dopředu.

27. LinkedIn při networkingu – V USA je běžné, že se při networkingu lidé hned propojují přes LinkedIn na mobilu. V LinkedIn kontaktech často najdete mail. Je otázka, nakolik je můžete použít k rozesílce newsletterů, Robert Němec by se ale nezdráhal.

28. Zmrzlina za vizitku – Na stánku na konferenci rozdávejte výměnou za vizitku limonádu, zmrzlinu nebo pizzu. Jídlo bude oceněné zejména na těch akcích, kde není součástí vstupenky občerstvení.

29. Výhra na pokladně – Další offline metoda je využitelná přímo při prodeji na pokladně: „Vyhrál jste 100 Kč, na jakou adresu ji máme poslat?“

30. Výhra na zákaznické lince – Totéž jako předchozí bod, jen slevu zákazník získá na lince od operátora.

31. Věrnostní klub – Věrnostní kartičky, další oblíbená metoda v retailu. Při registraci získáte mail. A nejen to. Aby zákazníci nemuseli mít kartičku pořád u sebe, stačí jim přidělit zákaznické číslo v podobě jejich telefonního čísla: je unikátní, zákazník si ho pamatuje a vy získáte telefonní kontakt.

32. Na konci prezentace – Prezentace končí, následují dotazy. Na plátně přitom celou dobu svítí poslední slide, obvykle s kontakty. K nim je ale možné přidat krátký odkaz „odebírejte newsletter“.

Diskuze k článku