Jak začít v Mailchimpu s e-mailingem na starou databázi, aby to nebyl spam

Mailchimp e-mailing. Zdroj: Flickr.com, José David Leiva

Každý chce posílat newslettery. Nejlépe personalizované, segmentované, automatické. Kampaně podle pohlaví, místa bydliště, uskutečněných nákupů, welcome e-maily, reaktivační zprávy typu „dlouho jsi u nás nebyl, vrať se, máme pro tebe slevu“.

Mailchimp. Levný a uživatelsky přívětivý nástroj na rozesílání hromadných e-mailů, který toho umí opravdu hodně.  Minimálně vše, co jsem zmínil v perexu. A taky dost dalšího – co přes API přenesete do „merge tags“, s tím si vyhrajete dle libosti. Třeba vložíte do newsletteru nejbližší výdejní místo e-shopu (viz obrázek).

Mailchimp e-mailing

 

V posledních měsících jsou ale s Mailchimpem „problémy“

Mailchimp je nově, podobně jako další významné nástroje na e-mailing, napojený na Feedback Loop Seznamu. Jakmile vás adresát na Seznamu označí jako spam, Mailchimp dostane zpětnou vazbu. Ve chvíli, kdy spam naroste (desetiny procenta), přijde blokace. Někdy dočasná, někdy trvalá.

A protože většinu v databázích kontaktů tuzemských rozesílatelů newsletterů tvoří právě lidé se schránkami s koncovkou seznam.cz, email.cz či post.cz, jimž slovíčka jako spam, odhlásit a smazat splývají do jednoho, začíná se Mailchimp z pozice „super nástroj“ dostávat do pozice „zablokovali mě, co s tím“.

Mailchimp e-mailing

Největší problém (už bez uvozovek) je s Mailchimpem při aktivaci staré databáze

Možná jste se pro e-mailing  rozhodli po pár letech, kdy jste sbírali e-maily, ale neposílali kampaně. Patrně jste za tu dobu posbírali desetitisíce kontaktů  se souhlasem  se zasíláním newsletterů. Některé na e-shopu přes formulář nebo z objednávek, jiné v prodejně, část z nich máte ze starých soutěží, u části kontaktů si ani nejste jisti, kde jste souhlas vlastně získali – třeba na veletrhu? U některých máte double opt-in, u některých ne.

Ve všech případech přitom platí (nejen pro Mailchimp):

  • Stačí půl roku bez komunikace a kontakt zapomene, že vás zná. Když pošlete newsletter, navíc výhradně prodejní, označí vás pravděpodobně za spam.
  • Stačí, aby kontakt netušil, že souhlas se zasíláním e-mailů dal (typicky věta „Odesláním objednávky souhlasíte s obchodními podmínkami“ u buttonu s potvrzením nákupu). Opět budete za spamery.

Mám tedy neaktivní databázi zahodit a začít od nuly?

Ne. Oslovte neaktivní kontakty s výzvou, ať se k  vašim newsletterům přihlásí znovu. A aktivně. Použijte přitom double opt-in registraci Mailchimpu.  Postup je následující, první bod prosím nevynechávat.

  • Smiřte se s tím, že z například 50 000 neaktivních kontaktů, které jste pracně sbírali posledních 6 let, se jich k newsletteru přihlásí třeba 4 000. Aktivních.
  • Vytvořte v Mailchimpu účet a připravte double opt-in přihlašovací formulář.
  • Dejte dohromady seznam všech svých e-mailových kontaktů, kde máte souhlas se zasíláním obchodních sdělení. Kupované databáze rovnou zahoďte.

Pošlete kampaň s odkazem na přihlašovací formulář.  Úvod zprávy může vypadat jako na obrázku.

Mailchimp e-mailing

Co dalšího do potvrzovací kampaně přidat

  • Nabídněte benefit – sleva funguje jako motivátor spolehlivě. Pošlete ji v potvrzení přihlášení ke-mailingu.
  • Mluvte jasně – neříkejte „jednou za čas vám pošleme newsletter“, uveďte přesnou frekvenci. Připravte si vzorovou kampaň a odkažte na ni.
  • Nabídněte alternativy – ne každý z oslovených kontaktů bude chtít dostávat vaše newslettery. Ale například na Facebooku nebo Twitteru se s vámi spojí rád.
  • Buďte upřímní – řekněte, kdo jste, kde jste získali adresátův e-mail a co chcete. Žádné malé písmo někde dole pod čarou.
  • Řekněte, co bude dál, když adresát nijak nezareaguje. Stačí věta – nepřihlásíte se, nic dalšího nepošleme.

Bezpečný způsob oživení staré databáze má jedno riziko. Spamtrapy

To jsou nikde nezveřejněné a k newsletterům nepřihlášené  e-mailové schránky, které do oběhu pouštějí provozovatelé e-mailových služeb (Seznam.cz, Gmail.com a další)  – poslání kampaně na spamtrap přitom znamená automatické přesměrování vašich dalších kampaní do spamu. Třeba na půl roku.

Proč se bát spamtrapů? Ve staré a neaktivní databázi jich můžete mít i několik – snadno se může stát, že e-mailová adresa, kterou jste získali v roce 2009, byla o rok později jako neaktivní zrušena a o další rok později se stala spamtrapem.  O kupovaných databázích není třeba se zmiňovat, tam se vyskytují běžně.

Mimochodem, reaktivace databáze ještě před první rozesílkou má další pozitivní efekt. Na vaše kampaně reagují odběratelé newsletterů takto:

Mailchimp e-mailing

a nikoli takto:

Mailchimp e-mailing

Diskuze k článku