Víte, proč vaše tiskovky končí v koši?

Posíláte tiskové zprávy a nejsou nikde vidět? Nabízíte články, případovky, rozhovory a další obsah a nikdo nereaguje, přestože všechno děláte správně? Podívejte se, čím redaktory spolehlivě odradíte a jak nevědomky odsoudíte svou práci k tomu, aby skončila v koši.

NEKVALITNÍ FOTOGRAFIE

Posíláte tiskovou zprávu o novém produktu nebo o novém zaměstnanci ve firmě. Fotografie, kterou přiložíte, má 30 kB a vy se divíte, proč se nikde neobjevila. Pokud spolupracujete s tištěnými médii, obrázky v tiskové kvalitě jsou nutnost. Poslat zprávu o personální změně bez fotky je nepraktické a prostě v době, kdy má každý v kapse smartphone s foťákem, hloupé.

Tip: Alespoň 2-3 fotografie v tiskové kvalitě mailem projdou.

MRTVÉ A ČASOVĚ OMEZENÉ ODKAZY

Řada agentur a markéťáků posílá místo obrázků umístěných v příloze mailu odkaz, kde si mohou novináři fotografie stáhnout. Časově omezené odkazy, které po dvou dnech nefungují, nebo odkaz do fotogalerie, kam je zapotřebí se registrovat a přihlašovat, spolehlivě odradí každého. Pokud potřebujete posílat větší množství obrázku, v pořádku, ale přece jen se určitě nějaký do přílohy vejde.

Tip: Cvičně si otevřete odkaz, který posíláte.

TISKOVÁ ZPRÁVA V PDF

Jakákoliv zpráva, kterou posíláte, a chcete, aby byla někým zpracována, musí odejít ve formátu, se kterým se dá jednoduše pracovat. Vysazená PDF nejsou optimální. Každému se nechce dobývat se do PDFka, řada redaktorů takovou zprávu vůbec nezpracuje. Pro tiskové zprávy se zkrátka tento formát vůbec nehodí a není žádný rozumný důvod posílat tiskovky v PDF.

Tip: Text ve Wordu + obrázky v příloze mailu = ideální stav, v jednoduchosti je krása.

VIDITELNÉ ADRESY PŘÍJEMCŮ

Poslat tiskovou zprávu se všemi příjemci viditelnými na kopii je fail. Ujede to občas i zkušeným profesionálům. Ideální způsob, jak dát někomu celý svůj mailing list jen tak a zadarmo a ukázat, s kým spolupracujete. A někteří redaktoři jsou na tento docela banální (a dost častý) omyl tak hákliví, že to následně odesílateli dají sežrat… a ano, se všemi kolegy na kopii.

Tip: Než odešlete mail, zkontrolujte CC. Pětkrát.

KAŽDÝ DEN ZÁPLAVA ZPRÁV

Ani ten nejnaivnější account manager z agentury či firemní markeťák nemůže očekávat, že když denně vypálí pět zpráv na stejné redakce, že budou všechno publikovat. Je fajn dát vědět, co se ve firmě děje, ale ne vždy je vydání tiskové zprávy tím správným způsobem, jak informace šířit.

Tip: Upřednostňete kvalitu před kvantitou.

BEZOBSAŽNÉ ZPRÁVY PLNÉ CHYB

Zpráva, která vylezla přímo z překladače, nebo sdělení plné chyb a nesmyslných formulací, přijde každému novináři několikrát do týdne. Chvástavé a prázdné PR zprávy a rádoby rozhovory také končí v koši. Narazit na správně napsané české uvozovky je skoro nemožné (čest výjimkám). Pokud na tiskovce pracuje víc lidí a prochází komplikovaným schvalovacím procesem, ujistěte se, že odchází nakonec ta správná verze bez poznámek.

Tip: Pošlete vždy finální verzi, vyhýbejte se floskulím a neexperimentujte s fonty.

ŠPATNÁ CÍLOVKA

Znáte cílovou skupinu, kterou budou vaše informace zajímat? Víte, kde ji hledat? Pokud rozešlete zprávu na všechny strany, mine se to účinkem a k vaší cílovce se vůbec nedostane. Znáte například rozdíl mezi B2B a B2C? Dejte si tu práci a definujte si jasně pro koho vlastně píšete. Myslete na to, že málokterá zpráva je tak univerzální, že se hodí všem médiím.

Tip: Ujistěte se, že víte na co se média, kterým zprávu posíláte, zaměřují.

POTVRZENÍ O PŘEČTENÍ

Ověřit, zda tiskovka dorazila a jestli má redakce v plánu ji publikovat by samo o sobě nebylo tak zlé, ale co se zkusit nejdřív podívat na web, zda už zpráva nevyšla? Požadovat potvrzení o přečtení je přežitek. To samo o sobě neznamená, že si zprávu někdo přečetl nebo že ji využije.

Tip: Než začnete obvolávat a zjišťovat osud své zprávy, mrkněte se na web, klidně dvakrát, zda už není dávno venku.

NEZVEŘEJŇOVAT

Občas přijdou tiskové zprávy s informacemi tak tajnými a šokujícími, že se mohou vydat až v určitý den a čas. Proč takové posílat? Jaký má smysl poslat dopředu tiskovku, která může vyjít až za tři dny? Beztak to obvykle nefunguje tak, že jen co přijde do redakce tiskovka, každý se může přetrhnout, aby ji mohl publikovat.

Tip: Posílejte zprávy, až když jsou připraveny k publikaci. Jinak se může stát, že se na ně zkrátka zapomene.

Total
1
Shares
Další články