Průvodce Outstream reklamou

Outstream je reklamním formátem, který umožnil rozšířit dosah videoreklamy a zobrazit ji nativní formou přímo v textovém obsahu. Tento průvodce slouží pro představení formátu a jeho možností pro obě strany, jak vydavatelskou, tak i pro inzerentskou. Najdete v něm praktické ukázky i tipy, na co si dát pozor.

Videoreklama si každý rok ukrajuje stále větší kus z displayové reklamy. Video samotné se stává formátem, který je pro nás a především další generace jednodušším pro konzumaci obsahu a pro zadavatele či tvůrce efektivnějším pro předání sdělení. 

Každý si určitě vybaví automaticky spouštěný reklamní spot v přehrávačích před, po nebo během přehrání jím vybraného videa. Tyto spoty, Instream videa, jsou závislé na přehrávačích. Tedy platí, kde je přehrávač, může být i videoreklama. Ne však u všech vydavatelů je tvořen video obsah a tudíž možnost inzerce videoreklamy. Navíc u Instream reklamy mohou diváci být připraveni využít možnost přeskočení reklamy a tím pádem snížit i průměrnou dobu dokoukatelnosti a jeho efektivitu vůbec. To vše plně nahrazuje formát Outstream. 

Video, kde jej nečekáte

Formát Outstream je standardní videoreklamou v nestandardním prostředí pro videoreklamu. To znamená, že vydavatel může tuto reklamní pozici mít umístěnou například na stránkách s textem, články či jiným obsahem.

Reklama se zobrazí čtenáři při skrolování stránkou, např. textem článku. Po jejím přehrání se přehrávač opět sbalí a návštěvník pokračuje ve čtení obsahu. Instream dává návštěvníkovi možnost přeskočení videa, Outstream zase možnost odskrolování pryč. Pro inzerenta je však důležité vědět, aby se reklama přehrála ve viditelné části obrazovky.

Tip: Inzerujte videoreklamu na outstream pozicích u vydavatelů splňující správné standardy pro konkrétní reklamní pozice, např. pozastavení videa, pokud není zobrazeno alespoň z 50 % v aktivním okně prohlížeče.

Outstream pozice

Standard Outstream

Základní a standardní pozice, kterou má vydavatel zpravidla nasazenou na jednom místě napříč webem (např. v polovině článků). V tomto případě se návštěvníkovi přehraje jeden reklamní spot na zobrazenou stránku.

Square Outstream

Jak už název napovídá, jedná se o čtvercový formát videoreklamy s využitím v obsahové části webu. V případě desktopového zobrazení se tato reklama zpravidla objevuje v postranní části stránky, u mobilní verze je reklama zobrazena v hlavním prostoru.

Vertical Outstream

Vertikální alternativa Outstreamu využívá formát videa na výšku. Stejně jako v případě čtvercového formátu se u desktopové verze snaží vydavatelé využívat postranní části webu. U mobilní verze je tato možnost pro inzerenta velmi atraktivní, protože se video zobrazí téměř přes celou část obrazovky.

Outstream Slider

Slider umožňuje přehrát více reklamních videí za sebou u jedné pozice. Stejně jako u standardního Outstreamu se zde jedná o jednu pozici na stránce, avšak reklamní spoty se přehrávají hned po sobě.

Výhodou slideru pro vydavatele je vyšší výtěžnost pozice a na druhou stranu pro inzerenta možnost dostat se na reklamní pozici. Inzerent navíc dostane u slideru více zobrazení (opakujícího se videa ve smyčce), přičemž platí pouze za jednu impresi. Opakování videa vede ke zvýšení brand awareness, což se propíše i do interakcí a CTR.

Outstream Multiplacement

Multiplacement umožňuje vydavateli mít více pozic na jedné stránce, konkrétně v jedné obsahové lince, například článku. I multiplacement umožní přehrání více reklamních videí po sobě. Pro inzerenta tato možnost nese s sebou výhody. Pokud čtenář odskroluje například v půlce přehrání spotu inzerenta, na další pozici, která se mu zobrazí, pokračuje reklamní video od části, na níž tzv. skončil u předchozí pozice. Tím pádem inzerent nepřichází o svou impresi a získá tak vyšší VCR (video completion rate).

Multiplacement lze využít jak pro desktopovou, tak i mobilní verzi stránek.

Outstream Multiplacement Alternative

Tato desktopová varianta formátu využívá hlavní obsah stránky a také postranní prostor na stránce. Multiplacement Alternative funguje na stejném principu jako výše uvedený Multiplacement, rozdílem je dynamické přesouvání reklamy mezi hlavní částí (např. článkem) a postranním prostorem (např. pravým sloupcem) při skrolování stránkou. V tomto případě se využívá stejného poměru stran pro reklamní spot v hlavní i postranní části stránky.

Srovnání Standard Outstream a Multiplacement Slider Outstream 



Nákup Outstreamu

Formát Outstream lze dnes nakupovat u většiny vydavatelů dvěma možnostmi – přímým nákupem nebo programaticky přes nákupní platformu DSP. Zpravidla se tento formát nakupuje modelem CPM (cena za tisíc zobrazení) stejně jako ostatní displayové formáty.

Tip: Pokud to nákup umožňuje, snažte se nakoupit reklamní prostor na bázi vCPM, tedy ceny za viditelné imprese. V praxi to znamená, že platíte za imprese, při nichž bylo video zobrazeno po dobu minimálně 2s.

Výhody formátu Outstream pro inzerenty

  • Možnost inzerce na webech bez video obsahu
  • Oslovení nového publika na internetu mimo klasický videostream
  • Zobrazení reklamy na viditelné části obrazovky
  • Vyšší dokoukatelnost videa díky funkci Multiplacement
  • Cílení na desktopy i mobilní zařízení
  • Vyšší brand awareness a interakce díky funkci Slider

Tipy na závěr

Outstream je bezesporu formátem, který umožňuje vydavatelům získat další způsob monetizace svého digitálního prostoru. Jeho nasazení, správa nebo reporting lze dnes jednoduše outsourcovat, a proto není třeba implementovat další reklamní technologie či videopřehrávače.

Pro inzerenty je Outstream vhodnou volbou, jak ukázat svou reklamní kampaň i dalším uživatelům na internetu. Jelikož dnes existuje velký počet různých reklamních řešení, může se neznalý inzerent nechat lehce napálit a svou reklamní kampaň nechat spustit na webech, kde bude platit i za promrhané imprese, ať už zobrazením reklamy mimo viditelnou část obrazovky návštěvníka webu nebo zpoplatněním již při spuštění, aniž by návštěvník viděl alespoň část reklamy a odskroloval níže.

Proto doporučuji inzerovat s formátem Outstream u ověřených vydavatelů a přes technologie, jež využívají standardizovaná řešení pro výdej reklamy a jdou naproti tzv. transparentnosti. V reálných případech to vypadá například tak, že se imprese započte až od 2s zobrazení reklamy. V případě „multipozic“ je pak reklamní video postupně přehráváno bez opakovaného spuštění od začátku, čímž využije efektivně jednu impresi.

Autorem textu je Roman Mura, ředitel a jednatel společnosti Caroda.

Total
8
Shares
Další články