Příručka marketéra: Zrychlete párování na Heurece podle názvu produktu o 100 %

Proč se zajímat o Heureku? Tento srovnávač zboží zákazníkům poskytuje širokou a přehlednou nabídku zboží. E-shopy, které zde nabízí své produkty, mají možnost získat vysoce konverzní návštěvníky – to znamená, že velká část z těch, kteří se prokliknou na webové stránky, na nich také produkt zakoupí. V tomto článku vám ukážeme vychytávku, jak si najít k zákazníkům ještě rychlejší a snazší cestu.

Za 5 minut zjistíte, jak spárovat doposud nespárované produkty dle názvu k již vzniklým produktovým kartám. Využijete při tom pouze administraci Heureky, Excel a program Screaming Frog.

Proč a jak začít

Párování znamená, že je e-shop přiřazen k již vzniklé produktové kartě. Produktové karty jsou ve vyhledávání řazeny oproti samostatným produktům výše. Dalším důvodem je, že samostatné produkty nejsou zahrnuty do kategorií. Navíc při rozkliknutí produktové karty má uživatel možnost u jednoho produktu srovnat e-shopy, které produkt nabízí – dle dostupnosti, ceny, hodnocení uživatelů. Více se o párování můžete dočíst na mém blogu.

Párování dle názvů produktů je na Heurece obtížné, protože pokud nespáruje produkty automat, je nutné buď napsat Heurece o spárování, nebo změnit váš název produktu na název shodný s již vzniklou produktovou kartou.

Nejprve je tedy potřeba zjistit, zda produktová karta existuje. Tato karta je stránka jednoho konkrétního produktu (a případně jeho variant, např. velikostí), ke které jsou přiřazeny všechny e-shopy, které dané zboží nabízí. Jestliže neexistuje, napíšete na podporu Heureky o založení nové karty.

1

V praxi to znamená, že reálně zadáváte jednotlivé názvy produktů do fulltextového vyhledávání a sledujete, zda karta existuje. Tento postup může zabrat i několik hodin.

2

Existuje ale i možnost, jak se Heureky na již vzniklé produktové karty zeptat pouze pomocí pár kliknutí.

Postup si níže rozebereme detailně, ve zkratce je následující:

  • Heureka – zjištění seznamu nespárovaných produktů (dle názvu)
  • Excel – připravení URL s dotazy na Heureku
  • Screaming Frog – procházení Heureky a vyčlenění URL, které v textu obsahují “porovnat ceny”
  • Změna názvů produktů

Párování krok za krokem

1. Heureka

Vstupem je připravený seznam názvů nespárovaných produktů. Ten získáte přímo v administraci Heureky v Přehledu spárovanosti.

3

2. Excel

Seznam názvů produktů si zkopírujete do prázdné tabulky souboru Excel.

Dále nahradíte všechny mezery symbolem +. V záložce Domů kliknete na Najít a vybrat a zvolíte Nahradit.

Do políčka Najít vyplníte jednu mezeru, do políčka Nahradit napíšete symbol +. Nakonec potvrdíte kliknutím na tlačítko Nahradit vše.

Dalším krokem je spojení výrazu: “http://www.heureka.cz/?h%5Bfraze%5D=” s vašimi názvy produktů. Výraz udává tvar URL interního vyhledávání na Heurece.

Hromadné spojení lze udělat v Excelu snadno. Do jedné buňky (např. A1) si vložíte výraz http://www.heureka.cz/?h%5Bfraze%5D=. Uvažujme, že pod touto buňkou máte vloženy názvy produktů.

Kliknete do buňky B2 (která je vedle prvního názvu vašeho produktu) a zapíšete vzorec: =CONCATENATE($A$1;A2)

Vzorec říká, které buňky se mají spojit. Dolary okolo buňky A1 značí zamčení buňky, aby se stále využívala pouze buňka A1.

Naopak buňka A2 zamčená není. Pokud tedy kliknete dvakrát levým tlačítkem do pravého dolního rohu (na černý křížek) buňky, ve které již máte vzorec vložený, vzorec se vám rozkopíruje přes celý sloupec.

6

Díky tomu získáte seznam URL s dotazy na Heureku. Nyní již potřebujete jen robota, který se bude Heureky ptát.

Důležité je dát pozor na znak &, který se může vyskytovat v názvu výrobce. & má v URL jiný význam a nedosáhnete tedy kýženého efektu.

3. Screaming frog

K tomuto účelu skvěle poslouží program Screaming Frog, který umí mimo jiné projít zadané URL. Navíc ještě chcete oddělit ty stránky, které ve výsledcích obsahují spojení “Porovnat ceny”. To znamená, že se ve výsledcích vyskytuje již vzniklá produktová karta.

7

Po nainstalování a spuštění Screaming Froga začnete s nastavením.

Nejprve nastavíte, že z vámi zadaného seznamu URL chcete odlišit ty URL, které v textu stránky obsahují “Porovnat ceny”:

Configuration > Custom > Search a do Filter 1 vložíte Porovnat ceny > OK

8

9

Dále ještě nastavíte režim: Mode > List

10

Posledním krokem je vložení připravených URL z Excelu pomocí stisknutí tlačítka Upload List.

Výsledné URL, které obsahují v textu spojení „Porovnat ceny“, naleznete v záložce Custom. Jsou to ty URL, které v sobě obsahují názvy produktů, které mají potenciál při úpravě názvu na spárování.

11

Ve sloupci Occurrences, neboli počet výskytů, se také dozvíte, kolikrát našel robot spojení “porovnat ceny” v textu dané stránky.

4. Párujeme produkty 1-2-3

Poslední krokem je úprava produktů, u kterých jste zjistili, že existuje produktová karta. Úprava se bude vztahovat ke změně názvu produktu. Je důležité nezapomenout na pravidlo, že PRODUCT musí obsahovat PRODUCTNAME. Pokud změníte název (tj. PRODUCTNAME), musíte změnit i PRODUCT.

Např. pro váš název produktu “sprchový gel nivea” víte ze Screaming Frogu, že existuje produktová karta. Zadáte si “sprchový gel nivea” do vyhledávání na Heurece a zjistíte, že správnou kartou je http://sprchove-gely.heureka.cz/nivea-creme-soft-sprchovy-gel-250-ml/.

Na základě názvu z této produktové karty víte, že musíte produkt přejmenovat na “Nivea Creme Soft sprchový gel 250 ml” (a současně změnit i element PRODUCT), aby došlo ke spárování produktu.

Závěrem je potřeba dodat, že celkově vám analýza říká, zda produktové karty pro vaše produkty existují/ neexistují, ale neudává URL karty, ke kterým je vhodné se napárovat. I tak se vám tento postup vyplatí, uspoříte totiž spoustu času, během kterého byste zadávali do interního vyhledávání jednotlivé názvy produktů, ale nenašli k nim žádné produktové karty.

A jakým způsobem hledáte produkty, ke kterým existují produktové karty, vy? Využíváte Marketing Miner, nebo máte jiný způsob?

Diskuze k článku