V tomto článku si projdeme strukturu a formální náležitosti hromadně rozesílaných kampaní. O tom, jestli váš e-mail skončí ve spam koši nebo zda se správně zobrazí na mobilním zařízení, rozhodne někdy jen maličkost. Jaká by tedy měla být šablona vašeho e-mailu? Co musí a co by měla obsahovat, aby byla srozumitelná také pro vaše zákazníky? Připravili jsme pro vás několik záchytných bodů.
Anatomie šablony e-mailu

Jaké další zásady se vyplatí dodržovat?
Bezchybně nakódovaná šablona je základ
Pokud nenajímáte grafika a především profesionálního kódera, doporučuji raději používat editor šablon v rámci vašeho nástroje pro e-mailing. Předejdete tak chybám v kódu své šablony. Některé služby nabízejí stále WYSIWYG nástroj, který je pro tvorbu e-mailu naprosto nevhodný. Doporučuji využít specializovaný nástroj. Například Ecomail.cz nabízí moderní drag&drop editor, pomocí kterého jednoduše vytvoříte responzivní e-mail během chvilky. Kód podobného e-mailu je připraven tak, aby se korektně zobrazoval v Gmailu, Outlooku, na mobilních telefonech nebo třeba i na Seznamu. Nemusíte tak sami studovat, co který e-mail klient umí a neumí zobrazit. Zároveň vám podobný chytrý editor zjednoduší vkládání videa, produktů, nebo personalizace přímo do e-mailu. Samozřejmostí je testování šablony přímo z editoru.
V editoru šablon od Ecomail.cz poskládáte newsletter snadno a rychle:
Optimální poměr obrázků a textu
Kampaň by měla obsahovat dostatečné množství textu. S obrázky šetřete. Veškeré texty zachovejte v textové podobě – nevkládejte je do grafiky. Obrázky jsou pro spam filtry nečitelné a mohly by vás tak podezřívat z nevhodného obsahu. Uživateli se navíc obrázky ne vždy zobrazí.
Formátování textu
Zapomeňte na červené písmo, vykřičníky a Caps Lock. Čtenářovu pozornost získáte spíše poutavým nadpisem. Obsah e-mailu by měl být v první řadě snadno skenovatelný. Využívejte hojně nadpisy, odrážky, citace. Nezahlcujte uživatele příliš velkým množstvím odkazů. Do šablon nevkládejte texty formátované v jiném textovém editoru (MS Word apod.).
Dejte si pozor na rozměry
Ideální šířka e-mailové šablony je 600px. Nepřehánějte to ani s délkou newsletteru. Maximum je 10 produktů v jedné šabloně. Následně zákazník ztrácí pozornost a e-mail nedočte do konce. Raději se snažte nabídku produktů co nejvíce personalizovat. Nezapomeňte přidat prodejní argumenty. Datová velikost e-mailu je navíc také omezena a některé schránky by zákazníkovi nemusely zobrazit celý e-mail.

Maximálně personalizujte
Vaše kampaň by měla vyznít osobně. Minimum je oslovení. Snažte se nerozesílat jednu kampaň plošně na celou databázi. Využívejte oslovení jménem a personalizovanou nabídku na základě informací, které o uživateli už máte.
Přílohy raději ne
Všechny podstatné informace sdělte uživateli přímo v textu kampaně. E-maily s přílohou jsou pro SPAM filtry podezřelé, proto i e-booky zasílejte raději formou odkazu. Pokud poskytnete uživateli materiály ke stažení pomocí odkazu, budete navíc moci sledovat prokliky. To u příloh není možné.
Nezapomínejte na správné nastavení kampaně
Předmět
Předmět e-mailu by měl uživatele na první pohled zaujmout. Udržte uživatele v napětí, ať má motivaci váš e-mail otevřít a přečíst celý. Nebojte se zkoušet různé varianty předmětu. Pár tipů k tvorbě předmětu naleznete v tomto článku.
Jméno odesílatele
Také na základě jména odesílatele se uživatel rozhodne, zda je pro něj váš e-mail užitečný. Jméno odesílatele raději moc často neměňte. Vaše zákazníky by to mohlo zmást. Jak naložit se jménem odesílatele se dočtete zde.

V rámci nástroje Ecomail.cz můžete díky funkci A/B testování testovat na vybraném vzorku databáze jak předmět, tak jméno odesílatele. Na celou databázi se následně odešle úspěšnější varianta.
Kampaň vždy otestujte
Ve vašem nástroji pro e-mailing by neměla chybět možnost „spam testu“ před odesláním kampaně. E-mail si také zkuste poslat minimálně na svůj vlastní e-mail a nezapomeňte zkontrolovat zobrazení newsletteru také na mobilním zařízení. Dle posledních průzkumů přes 50 % uživatelů zobrazí váš e-mail na svém mobilním zařízení.

Používáte interaktivní editor v rámci e-mailingového nástroje nebo tvoříte vlastní html šablony? Podělte se s námi o své zkušenosti v komentářích.