Příručka marketéra: Proč řešit rychlost webu?

Rychlost webu má přímý vliv na jeho obchodní ukazatele. Zvyšuje dokonce šanci, že se na váš web lidé vůbec dostanou. Proč?

Pramátí všech důvodů je psychologie člověka. Jak uvádí Jacob Nielsen, známý expert na UX, za okamžitou lidé považují reakci do 100 milisekund. Vše ostatní je více či méně pomalé. Nad 10 vteřin čekání je už pravděpodobnost opuštění úkolu opravdu vysoká.

Tak a teď považte, že na pomalejších mobilních připojeních se většina současných webů vykresluje vysoké desítky sekund, někdy i minuty. Nepřicházíme tady tak trochu o příležitosti?

Rychlost zvyšuje šanci, že se na váš web lidé dostanou

Možná si řeknete: Jakou s tím má rychlost souvislost? Odpověď zní: Google. Ten je rychlostí přímo posedlý a vzhledem k výše uvedené studii a dalším, ke kterým se ještě dostaneme, se mu nelze divit.

Jak tedy Google rychlost webů akcentuje?

  • Má vliv na pořadí zobrazování ve výsledcích vyhledávání. Tady jde hlavně o rychlost vygenerování stránky na serveru.
  • Od poloviny roku 2018 bude také rychlost řadícím signálem v mobilních výsledcích vyhledávání.
  • Na oficiálním blogu AdWords se zase už od roku 2008 píše: „Pokud výrazně vylepšíte čas načtení vaší cílové stránky, měli byste vidět lepší Quality Score a nižší nabídky pro minimální cenu za proklik (CPC).“ Takže – ano, i v PPC si rychlostí můžete pomoci.
  • Asi jste postřehli, že Google také stále více zvýrazňuje rychlé verze stránek vzniklé technologií AMP HTML.

Ale nemusíme zůstávát u Googlu. Všechny velké platformy rychlost webů nějak hodnotí nebo se ji snaží vylepšit. Jako příklad vezměme nedávnou aktivitu Facebooku, Instant Articles pro rychlé načtení článků v aplikacích.

Dobře, rychlé weby uživatele snadněji uloví. To nejdůležitější ale teprve přijde.

Rychlost má vliv na KPI webu

Říkají to alespoň studie a testy, které o tom byly publikovány.

Walmart si spočítal, že každé zrychlení načtení stránky o vteřinu zvýší konverze jejich webu o dva procentní body. Z toho by byl docela dobrý výdělek, že ano?

Další analýzy dokazují, že se zrychlení webu pozitivně promítá do všech klíčových ukazatelů: konverzního poměru, počtu zobrazených stránek, počtu návštěv nebo třeba spokojenosti zákazníků. Mnoho studií ze světa najdete na WPOstats.com.

I v Česku rychlost zabírá. Portálu Srovname.cz jsem osobně pomáhal se zrychlením důležitých vstupních stránek. Poměrně jednoduchými kroky jsme na mobilních zařízeních zvýšili konverzní poměr o čtvrtinu.

Případová studie Srovname.cz: Jaký vliv má zrychlení webu na konverzní poměr?

S vývojáři srovnávače cen Srovname.cz jsem v roce 2016 spolupracoval na zrychlení webu. Od té doby jsem to dělal ještě mnohokrát, ale tato případová studie je hezká v tom, že jsme optimalizaci rychlosti prováděli a na web nasadili najednou. Dal se tak snadno změřit vliv zrychlení na klíčové ukazatele.

Pomocí WebpageTest.org jsme měřili SpeedIndex, což je takový „page rank“ rychlosti načítání. A pomocí filmového pásu i rychlost zobrazení textového obsahu. Pro obě čísla platí, že čím jsou menší, tím lépe.


Úvod Seznam Detail
SpeedIndex 6 664 3 654 4 001
Obsah 6 s 3 s 4 s

Nastavení WebpageTest.org: Test Location = Praha, Browser = Chrome, Connection = 3G Slow, Chrome / Emulate Mobile = Nexus 5.

Udělali jsme si také testy největších konkurentů. Jejich nejlepší SpeedIndex vychází na 2 700 bodů a zobrazení textového obsahu zajistí kolem dvou vteřin. Obvykle se ale na jejich webech obsah zobrazí po tří- až osmivteřinovém čekání.

Jako cíl jsme si tedy stanovili zobrazení textového obsahu pod 1,5 vteřiny.

Postup práce

Prošel jsem způsob načítání stránky a vytvořil seznam kroků ke zrychlení webu. Začali jsme od těch s největším efektem: opravili jsme hlavně servírování CSS a JavaScriptu, ale také zajistili, aby se důležité grafické komponenty zobrazily co nejdříve. Tyto body už stačily ke splnění hlavního cíle.

A výsledek? Konverzní poměr se na mobilech zvýšil o čtvrtinu

Čísla udávaná na WebpageTest.org se výrazně snížila:


Úvod Seznam Detail
SpeedIndex před 6 664 3 654 4 001
SpeedIndex po 1 340 2 275 1 506

Povedlo se díky tomu dosáhnout zrychlení vykreslení stránky:

Nejvíce zajímavý je ale samozřejmě dopad na obchodní ukazatele. Vyhodnocení ukazuje vylepšení konverzního poměru na všech zařízeních:


Desktop Tablet Mobil
Konverzní poměr + 1,3 % + 4,5 % + 24,8 %

Zdroj: Google Analytics. Srovnáváno období 14. 4. 2016 – 13. 4. 2017 s předchozím rokem. Měřeno na návštěvnosti v řádu vyšších stovek tisíc. U mobilů jde o vyšší řády desítek tisíc návštěv.

Pro úplný obraz přínosu těchto úprav je třeba říct, že z mé strany zde šlo o jednotky, ze strany vývojářů o velmi nízké desítky hodin práce. Velmi podobné by to bylo u jiných webů.

Ano, rychlost je důležitá. Zlepšuje hodnocení stránky Googlem, ale hlavně KPI webu. Jak ji ale přesně změřit a hlavně zlepšit právě u vašeho webu? To si ukážeme v dalším článku.

A co vy? Řešíte rychlost vašeho webu, případně jak? Pište do komentářů.

Diskuze k článku