Příručka marketéra: Podcast jako nejlevnější marketingový nástroj pro sofistikované publikum

První Queens podcast jsme poslali do světa zhruba před šesti měsíci a měli jsme úplně jednoduchý cíl – aby si ho poslechlo aspoň 1000 lidí. A když se nám to povede, pořídíme si lepší techniku. Jeden den jsme si prostě řekli, že to zkusíme – a druhý už jsme šli nahrávat. Použili jsme iPhone a starý mikrofon a povídali si o tom, co bychom jinak řešili nad kafem v kanceláři nebo u piva po práci. Teď už za sebou máme asi dvacítku dílů, které zaujaly přes 10 000 lidí. 

Do podcastů si zveme hosty, kteří nemají s naším produktem na první pohled nic společného (dvě třetiny témat, o kterých se bavíme, nijak nesouvisí s ecommerce). Pro nás to má ale obrovský smysl – je to jiný formát, kde můžeme říct mnohem víc než na sociálních sítích. A s nulovými náklady. Je to taková alternativa našeho firemního časopisu, do kterého jsme se nepouštěli, protože by byl moc drahý a časově náročný.

Navíc máme okamžitou zpětnou vazbu – jeden post na našem Instagramu vidí cca 40 000 lidí a okomentují ho dva, podcast si přehraje 1000 fanoušků a přijde nám 50 reakcí. Lidi nám dávají najevo, že je to baví a ať pokračujeme. To máme určitě v plánu – a už máme i ten profi mikrofon.

Začít je strašně jednoduché

Stačí mít nápad. Nic víc není pro spuštění svého vlastního podcastu potřeba. Když jsme v Queensu začínali točit podcasty, neměli jsme žádnou speciální techniku na nahrávání, žádné nahrávací studio, nic. Nahrávali jsme na aplikaci záznamníku v iPhone 5S, zvukový záznam jsme na začátku a na konci ustřihli a bez žádných dalších úprav jsme první podcasty ručně nahráli na naše profily na Soundcloud a Spotify. Až časem jsme objevili zázračnou aplikaci Anchor.fm, která to za vás nahraje na všechny podcastové platformy najednou.

A hned po prvním podcastu začaly přicházet první nadšené reakce – že je to super, že to tu chybělo, že se těší na další díl. A nikdo si nestěžoval na kvalitu zvuku. Dnes už máme studiový mikrofon. Nahráváme ve stejné části kanceláře jako předtím, jen už nesedíme v rohu na zemi, ale pořídili jsme si odhlučňovací panely na zeď, abychom neměli v podcastech takovou ozvěnu.

Máme moc šikovného externistu, který nám pomáhá se zvukovou post-produkcí a připravil nám naši první znělku. V nových dílech tak budeme mít znělku na začátku a na konci a dokonce i jingly v průběhu – něco, o čem se nám ani ve snu nezdálo, když jsme podcasty začali nahrávat před půlrokem, vždy v pátek večer po práci. Ale zpátky k tomu začátku – je to strašně jednoduché – stačí mít téma, nebát se mluvit do mikrofonu a můžete mít vlastní podcast i vy.

Je to out of the box marketing

V mnoha segmentech je i přes všeobecný současný podcast hype tento formát marketingu zcela neobjevený. Třeba jako v tom našem. Ať už se bavíme o e-commerce v České republice obecně, tak samozřejmě i pokud bychom se zaměřili pouze na téma streetwear a sneakers – v tomhle ohledu jsme byli a stále jsme v ČR jediní, kdo nahrává podcasty na tato témata. Z marketingového úhlu pohledu to mělo okamžitý dopad v rámci B2B.

Jelikož jsou naše Queens podcasty svým obsahem koncipované spíš pro sofistikovanějšího posluchače, na první dobrou obsah našich podcastů ocenili především naši business partneři z řad dodavatelů. Na Queens podcastech se jim líbí vysoká úroveň erudovaného obsahu, podpora jejich značek a produktů a především pak to, že se snažíme naše koncové zákazníky oslovit také jinou cestou než přes Google Adwords a sociální sítě jako všichni ostatní.

Vytvoříte si ještě pevnější pouto se svými zákazníky

Točíme podcasty cca půl roku a jejich dosah se zvyšuje. Nicméně nebudeme si nic nalhávat, těch 1000+ přehrání každého podcastu není bůhvíjak obrovské číslo. Stačí pár kliknutí na Instagramunebo Instagram stories adokážeme oslovit 100x víc fanoušků najednou ve stejný moment. Ale vzhledem k zaměření podcastů se z našich věrných zákazníků a fanoušků stali zákazníci a fanoušci ještě věrnější.

Poslouchači našich podcastů jsou úplní hard-core fanoušci značky Queens. Komentují nám každý nový díl, chválí nás za něj, děkuji nám a těší se na každý nový díl. A minimálně v tuto chvíli je nám samozřejmě příjemnější, že nám z 1000 posluchačů napíše padesát, že je to pecka, než kdyby nám z 10 000 posluchačů nedal zpětnou vazbu nikdo.

Do podcastu můžete dát obsah, který už se vám nikam jinam nevejde

Pravidelně v Queensu bojujeme s tím, že nemáme prostor pro sdílení obsahu, který bychom rádi představili našim zákazníkům. Release tenisek, nová značka v naší nabídce, náš influencer má nový videoklip, atd. Takových událostí se každý týden stane třeba sto. A dokážete si představit, že bychom měli dát sto příspěvků na Instagram každý týden? Sto příspěvků na Facebook? Sto newsletterů?

Samozřejmě, že je to nesmys, a tak pro každý kanál vytváříme obsah podle jeho specifických vlastností. Na Instagramu nikoho nezajímají dlouhé příběhy, zákulisní informace, knowledge apod. A proto si tohle povídání necháváme pro podcast. Příklad rozdílného podání obsahu:

  • Newsletter: máme novou značku Tommy Jeans + výpis produktů
  • Instagram: hezká fotka + popisek Drzý brácha od Tommy Hilfiger se jmenuje Tommy Jeans.
  • Podcast: povídání na téma novinek v Queensu, v rámci kterého jsme se několik minut věnovali představení nové značky Tommy Jeans, jaký je rozdíl mezi ní a Tommy Hilfiger, komu je určená, jak vypadá současná kolekce, čím je inspirovaná, jak velikostně sedí střihy této značky, atd.

Obsah souvisí s formátem

Rozvedu – bavilo by vás číst si hodinu psaný rozhovor někde na internetu? Pravděpodobně už ne, pokud zrovna nejedete vlakem a nemáte nic jiného na práci. Ale poslechnout si hodinový rozhovor už je mnohem jednodušší, protože si ho prostě pustíte do sluchátek a můžete u toho dělat něco jiného. Nebo ho můžete mít jako pozadí při řízení auta, nebo při vaření.

Podcast rozhovor totiž není ničím novým a ničím jiným, než rozhovor v rádiu – a to je ověřený formát starý x desítek let. A když jsme v Queensu začali dělat podcasty a začali jsme si zvát naše první hosty, základní myšlenka byla jednoduchá: budeme si spolu povídat úplně stejně, jako kdybychom spolu seděli v hospodě. Akorát se u toho budeme nahrávat. Takže žádná velká pravidla, prostě jenom diskuze na konkrétní (samozřejmě předem připravená) témata.

Takže pokud máte nápad a nebojíte se mluvit do mikrofonu (a potom slyšet svůj hlas), nic vám nebrání v tom nahrát první podcast. Lepší techniku dokoupíte časem stejně jako vybavení svého případného studia. Znělka, jingly, nebo customizované Instagram stories pro každý díl počkají. Prostě se do toho pusťte a na základě zpětné vazby od kolegů, kamarádů a prvních posluchačů můžete podnikat další kroky ke zlepšení.

Diskuze k článku