Příručka marketéra: Podcast jako nejlevnější marketingový nástroj pro sofistikované publikum

První Queens podcast jsme poslali do světa zhruba před šesti měsíci a měli jsme úplně jednoduchý cíl – aby si ho poslechlo aspoň 1000 lidí. A když se nám to povede, pořídíme si lepší techniku. Jeden den jsme si prostě řekli, že to zkusíme – a druhý už jsme šli nahrávat. Použili jsme iPhone a starý mikrofon a povídali si o tom, co bychom jinak řešili nad kafem v kanceláři nebo u piva po práci. Teď už za sebou máme asi dvacítku dílů, které zaujaly přes 10 000 lidí. 

Do podcastů si zveme hosty, kteří nemají s naším produktem na první pohled nic společného (dvě třetiny témat, o kterých se bavíme, nijak nesouvisí s ecommerce). Pro nás to má ale obrovský smysl – je to jiný formát, kde můžeme říct mnohem víc než na sociálních sítích. A s nulovými náklady. Je to taková alternativa našeho firemního časopisu, do kterého jsme se nepouštěli, protože by byl moc drahý a časově náročný.

Navíc máme okamžitou zpětnou vazbu – jeden post na našem Instagramu vidí cca 40 000 lidí a okomentují ho dva, podcast si přehraje 1000 fanoušků a přijde nám 50 reakcí. Lidi nám dávají najevo, že je to baví a ať pokračujeme. To máme určitě v plánu – a už máme i ten profi mikrofon.

Začít je strašně jednoduché

Stačí mít nápad. Nic víc není pro spuštění svého vlastního podcastu potřeba. Když jsme v Queensu začínali točit podcasty, neměli jsme žádnou speciální techniku na nahrávání, žádné nahrávací studio, nic. Nahrávali jsme na aplikaci záznamníku v iPhone 5S, zvukový záznam jsme na začátku a na konci ustřihli a bez žádných dalších úprav jsme první podcasty ručně nahráli na naše profily na Soundcloud a Spotify. Až časem jsme objevili zázračnou aplikaci Anchor.fm, která to za vás nahraje na všechny podcastové platformy najednou.

A hned po prvním podcastu začaly přicházet první nadšené reakce – že je to super, že to tu chybělo, že se těší na další díl. A nikdo si nestěžoval na kvalitu zvuku. Dnes už máme studiový mikrofon. Nahráváme ve stejné části kanceláře jako předtím, jen už nesedíme v rohu na zemi, ale pořídili jsme si odhlučňovací panely na zeď, abychom neměli v podcastech takovou ozvěnu.

Máme moc šikovného externistu, který nám pomáhá se zvukovou post-produkcí a připravil nám naši první znělku. V nových dílech tak budeme mít znělku na začátku a na konci a dokonce i jingly v průběhu – něco, o čem se nám ani ve snu nezdálo, když jsme podcasty začali nahrávat před půlrokem, vždy v pátek večer po práci. Ale zpátky k tomu začátku – je to strašně jednoduché – stačí mít téma, nebát se mluvit do mikrofonu a můžete mít vlastní podcast i vy.

Je to out of the box marketing

V mnoha segmentech je i přes všeobecný současný podcast hype tento formát marketingu zcela neobjevený. Třeba jako v tom našem. Ať už se bavíme o e-commerce v České republice obecně, tak samozřejmě i pokud bychom se zaměřili pouze na téma streetwear a sneakers – v tomhle ohledu jsme byli a stále jsme v ČR jediní, kdo nahrává podcasty na tato témata. Z marketingového úhlu pohledu to mělo okamžitý dopad v rámci B2B.

Jelikož jsou naše Queens podcasty svým obsahem koncipované spíš pro sofistikovanějšího posluchače, na první dobrou obsah našich podcastů ocenili především naši business partneři z řad dodavatelů. Na Queens podcastech se jim líbí vysoká úroveň erudovaného obsahu, podpora jejich značek a produktů a především pak to, že se snažíme naše koncové zákazníky oslovit také jinou cestou než přes Google Adwords a sociální sítě jako všichni ostatní.

Vytvoříte si ještě pevnější pouto se svými zákazníky

Točíme podcasty cca půl roku a jejich dosah se zvyšuje. Nicméně nebudeme si nic nalhávat, těch 1000+ přehrání každého podcastu není bůhvíjak obrovské číslo. Stačí pár kliknutí na Instagramunebo Instagram stories adokážeme oslovit 100x víc fanoušků najednou ve stejný moment. Ale vzhledem k zaměření podcastů se z našich věrných zákazníků a fanoušků stali zákazníci a fanoušci ještě věrnější.

Poslouchači našich podcastů jsou úplní hard-core fanoušci značky Queens. Komentují nám každý nový díl, chválí nás za něj, děkuji nám a těší se na každý nový díl. A minimálně v tuto chvíli je nám samozřejmě příjemnější, že nám z 1000 posluchačů napíše padesát, že je to pecka, než kdyby nám z 10 000 posluchačů nedal zpětnou vazbu nikdo.

Do podcastu můžete dát obsah, který už se vám nikam jinam nevejde

Pravidelně v Queensu bojujeme s tím, že nemáme prostor pro sdílení obsahu, který bychom rádi představili našim zákazníkům. Release tenisek, nová značka v naší nabídce, náš influencer má nový videoklip, atd. Takových událostí se každý týden stane třeba sto. A dokážete si představit, že bychom měli dát sto příspěvků na Instagram každý týden? Sto příspěvků na Facebook? Sto newsletterů?

Samozřejmě, že je to nesmys, a tak pro každý kanál vytváříme obsah podle jeho specifických vlastností. Na Instagramu nikoho nezajímají dlouhé příběhy, zákulisní informace, knowledge apod. A proto si tohle povídání necháváme pro podcast. Příklad rozdílného podání obsahu:

  • Newsletter: máme novou značku Tommy Jeans + výpis produktů
  • Instagram: hezká fotka + popisek Drzý brácha od Tommy Hilfiger se jmenuje Tommy Jeans.
  • Podcast: povídání na téma novinek v Queensu, v rámci kterého jsme se několik minut věnovali představení nové značky Tommy Jeans, jaký je rozdíl mezi ní a Tommy Hilfiger, komu je určená, jak vypadá současná kolekce, čím je inspirovaná, jak velikostně sedí střihy této značky, atd.

Obsah souvisí s formátem

Rozvedu – bavilo by vás číst si hodinu psaný rozhovor někde na internetu? Pravděpodobně už ne, pokud zrovna nejedete vlakem a nemáte nic jiného na práci. Ale poslechnout si hodinový rozhovor už je mnohem jednodušší, protože si ho prostě pustíte do sluchátek a můžete u toho dělat něco jiného. Nebo ho můžete mít jako pozadí při řízení auta, nebo při vaření.

Podcast rozhovor totiž není ničím novým a ničím jiným, než rozhovor v rádiu – a to je ověřený formát starý x desítek let. A když jsme v Queensu začali dělat podcasty a začali jsme si zvát naše první hosty, základní myšlenka byla jednoduchá: budeme si spolu povídat úplně stejně, jako kdybychom spolu seděli v hospodě. Akorát se u toho budeme nahrávat. Takže žádná velká pravidla, prostě jenom diskuze na konkrétní (samozřejmě předem připravená) témata.

Takže pokud máte nápad a nebojíte se mluvit do mikrofonu (a potom slyšet svůj hlas), nic vám nebrání v tom nahrát první podcast. Lepší techniku dokoupíte časem stejně jako vybavení svého případného studia. Znělka, jingly, nebo customizované Instagram stories pro každý díl počkají. Prostě se do toho pusťte a na základě zpětné vazby od kolegů, kamarádů a prvních posluchačů můžete podnikat další kroky ke zlepšení.

Total
1
Shares
Další články
Přečtěte si více

Jak se pohřbít jedním tweetem, aneb pozor na Batmana

Když společností hýbou velké události, které vyvolávají emoce, musí být každá značka opatrná. Tentokrát tu máme několik varování z praxe, která jasně demonstrují důležitost všeobecného přehledu v aktuálním světovém dění a také hrozbu přílišného spoléhání na automatizované nástroje pro vkládání obsahu na sociální sítě.
Přečtěte si více

RLSA – Zužitkujte v reklamě ve vyhledávání to, co víte o svých návštěvnících. Aneb jak na remarketing

Remarketing máme rádi, protože oslovuje lidi, kteří již navštívili náš web, takže se velmi pravděpodobně zajímají o naše produkty nebo služby. A často dokážeme zjistit i mnohem víc - kdy byli u nás na webu, které kategorie a produkty je zajímají atd. Využijte tyhle informace ve svůj prospěch.