Příručka marketéra: Patří vaše firma na Instagram?

Otázka, kterou si nutně musí každá firma položit předtím než spustí svou hvězdnou komunikaci. Ale ještě důležitější než na takovou otázku odpovědět, je vědět, na co se vlastně firma ptá.

Není být jako být. A v případě Instagramu to platí dvojnásob. „Být na Instagramu“ totiž v praxi znamená dvě různé situace, kde se odpověď může (ale nemusí) lišit. Pro získání správné odpovědi je tedy potřeba, rozdělit „bytí“ na dvě věci: inzerci a prezenci.

Zkusme to takhle:

Mám inzerovat na Instagramu?

Ano. Pokud máte potenciální zákazníky v kategorii 13-35 let, pak rozhodně ano. Inzerce na Instagramu je oproti jiným kanálům velmi levná a dokáže oslovovat širokou skupinu lidí. Alespoň co se vizibility týká. Pokud chcete na Instagramu rovnou cokoliv prodávat, už budete muset sáhnout hluboko do kapsy. V takové situaci je lepší kanály kombinovat (např. s Facebook konverzní kampaní, PCC, S-cliks a další), ale na Instagram ani tak nezanevřít.

Zároveň je přitom potřeba, vytvářet reklamu cíleně pro kanál Instagramu (ať už zvolíte jako umístění reklamy feed nebo stories, případně obojí) a tomu přizpůsobit její obsah a sdělení. Pokud budete vytvářet reklamu na Instagram stylem plakátu nebo TV reklamy, spíše své potenciální zákazníky otrávíte.

Vědět, jakým způsobem lidé na Instagramu tráví čas a co je zajímá, je tu naprosto zásadní. Televizní reklamu člověk nepřeskočí. Plakát na sloupu nezmuchlá a nevyhodí. Reklamu na Instagramu ale okamžitě přepne nebo přeskočí, v nejhorším případě si dokonce jakoukoliv další od vaší firmy skryje.

K inzerci na Instagramu nicméně není potřeba mít aktivní profil, vše se dá odbavit z reklamního rozhraní Facebooku.

Pak je tu proto ono druhé „být na Instagramu“ a tam zní otázka:

Mám mít na Instagramu firemní profil?

Tady už odpověď není tak jednoznačná a spíše než hledat odpověď na otázku výše, je namístě se ptát: mám na Instagramu co lidem říct? Instagram má totiž stále poměrně přímočaré využití. Lidé na něj přidávají vlastní fotky, nebo sledují fotky ostatních, aby se pobavili a inspirovali. Chtějí vidět zajímavé momentky, poutavé profesionální fotky nebo mít možnost vidět do zákulisí lidí, které sledují. Není to Facebook, který už dnes lidem supluje i noviny, diskuzní fóra a e-shopy a bazary.

Mít nad to vše jako cíl zvyšování sledujících na Instagramu je pak záležitost nejistá a jako cíl marketingu naprosto nevhodná. Jestliže mezi počtem fanoušků na Facebooku a komerčním úspěchem není žádná korelace, u Instagramu to platí ještě více. Počet „followers“ znamená jen a pouze to, že lidé chtějí sledovat, co pravidelně publikujete. A to nemusí nutně ovlivnit to, co prodáváte.

Má vaše firma na takto nastavené platformě co nabídnout? Dokážete lidem přinášet vizuálně zajímavý a inspirativní obsah?

Není ostuda, odpovědět „ne“. Instagram skutečně není pro každého a není potřeba na něm „být“ jenom proto, že je to zrovna teď trend.

Diskuze k článku