Příručka marketéra: Na e-shopu prodává dobrá fotka. Jak na ni?

O zboží, které vypadá na fotce jinak než doopravdy, koluje na internetu spousta vtipů. Chcete zařídit, abyste se do téhle síně slávy nedostali? Poradíme vám, čeho se vyvarovat a jak fotit, aby snímky vypadaly co nejlépe. My všichni totiž nakupujeme očima a na internetu to platí dvakrát tolik.

Ještě než začnete

Myslete na to, že fotky na e-shopu jsou součástí vizuálního stylu vaší značky. Ten musí být jednotný, aby při pohledu na web, mailing, sociální sítě a další komunikační kanály bylo patrné, že jde o stejný brand.

Na začátku si definujte, jak by fotografie měla na zákazníka působit. Budete fotit produkty v přirozeném prostředí, nebo na bílém pozadí v ateliéru? Jakou náladu má fotografie navodit? Využijete pro focení modela, nebo budou produkty na figuríně? Má produkt nějaký unikátní detail, který je třeba vyzdvihnout? Není toho málo, co je potřeba si ujasnit.

Práci vám v prvních krocích ulehčí seznam – a teď nemáme na mysli vyhledávač. Sepište si jednoduše všechny produkty, které je třeba vyfotit. Věci si pak můžete v průběhu focení odškrtávat, případně k nim připsat poznámky k postprodukci. Ušetříte tím čas a budete mít jistotu, že jste na nic nezapomněli.

Vyberte správného fotografa a zadejte mu práci

Jak v záplavě amatérů poznat skutečného profesionála? Ukázky mluví za vše. Každý seriózní fotograf by měl mít k dispozici portfolio svojí práce, a tak si prostě vyberte toho, jehož tvorba se vám líbí. Nerozhodujte se pouze na základě ceny, do kvalitních fotografií se vyplatí investovat. Zjistěte si také reference, na dobrého a zkušeného fotografa jistě nebude problém je sehnat.

Před samotným focením si s fotografem sjednejte schůzku. Ukažte mu produkty a vysvětlete vaši představu o výsledku. K realizaci kvalitní práce je důležité umět se vcítit do zákazníka, proto by se fotograf měl ztotožnit s vaší značkou a vědět, jaký má styl. Profesionál vám bude naslouchat a sám přijde s řešením. Nechte si od něj poradit. Pokud víte o konkrétním detailu, který by zákazníky na produktu zaujal, nezapomeňte o něm fotografovi říct.

Na schůzce si stanovte podmínky odevzdání výstupu práce. Kolik fotek fotograf dodá? V jakém budou stavu a formátu? Ideálně si nechte připravit sadu nachystanou pro nahrání na e-shop a zároveň sadu fotografií v plném rozlišení. Na tohle myslete hned od začátku.

Když si fotíte sami

Zvažte, jestli máte k focení dostatečné zkušenosti, vybavení a umíte správně nastavit expozici. Dopředu si nachystejte všechno zboží, které budete fotit. Myslete na detaily. U oblečení zkontrolujte, jestli není pomačkané a schovejte rušivé štítky. Lesklé předměty vyleštěte, zkontrolujte, že věci nejsou nikde poškozené. Důsledné přípravy vám ušetří čas strávený u postprodukce.

Jak na samotné focení

Typické pro e-shopy je bílé pozadí. Dává produktu prostor vyniknout, neodvádí pozornost a zároveň je jednoduché na přípravu. K jeho vytvoření vám stačí pouze bílý papír. Ve většině případů si ale s přirozeným světlem nevystačíte, proto potřebujete mít k dispozici světlo umělé. Foťte na co nejvyšší clonu a nízké ISO. Důležitým pomocníkem při produktové fotografii je stativ. Postavte ho před scénu, pak stačí jen vyměňovat nachystané produkty.

Na prvním produktu otestujte různá nastavení fotoaparátu i rozestavění světel. Fotografie poté zkontrolujte na velké obrazovce počítače a rozhodněte, které nastavení je nejlepší. Podle něj foťte všechny další produkty. Vyhnete se tak tomu, že bude celkový dojem působit nekonzistentně.

Špatně: Produkty nejsou na stejném místě a každá fotografie má odlišné nastavení expozice.

Dobře: Produkty na stejném místě, stejné nastavení expozice a následné ořezání ve Photoshopu.

Pro označení pozice produktu můžete využít lepítka nebo jiné značky. Ulehčí vám práci a budete mít jistotu, že jsou předměty vždy na správném místě. Než první produkt odeberete, označte si pomocí lepítka jeho původní pozici. Další produkt pak vložte na stejné místo.

Pozor na proporce

Nespoléhejte na to, že si uživatel přečte popisek produktu. Pokud se zboží v rozměrech liší od normálu, je dobré vyfotit ho tak, aby byla patrná jeho velikost i bez nutnosti čtení. U fashion produktů je vhodné vyfotit oblečení na modelech. Zájemce si oblečení lépe prohlédne a představí. Obzvlášť je potěší, když napíšete vedle obrázků i míry modelky či modela.

Tipy a triky

Pokud fotíte produkty, které jsou si podobné, připravte si předem papírky s jejich názvy. Vyfoťte pak vždy dvě fotky – s papírkem i bez něj. Je to nenahraditelná pomoc. Můžete předměty lehce identifikovat a navíc si nemusíte pamatovat, v jakém pořadí jste produkty fotili.

Snažte se pohrát si se stylingem. Vytvoříte tak působivější fotky, které lépe přitáhnou oko zákazníka. Můžete si například pořídit spreje, které simulují orosení, které nestéká. Na simulaci orosení se nám dobře osvědčil glycerin v rozprašovači z lékárny.

Jednou z variant fotografií jsou i tak zvané hero shots. Ty se používají obzvlášť jako úvodní fotky nebo pro obsah na sociální sítě. Tento typ snímků zachycuje produkt v jeho přirozeném prostředí – oblečení na modelce, náramek na ruce, nádobí v kuchyni a podobně. Pokud takový typ fotek budete na e-shopu využívat, odlišíte se a zaujmete. Snímky v zákazníkovi lépe vyvolají emoce a pomůžou budovat lepší vztah k vaší značce.

Fotky máme. Jak je zpracovat?

Po focení si stáhněte snímky do počítače a zkontrolujte, jestli se vám opravdu podařilo nafotit všechno ze seznamu. Teprve po důkladné kontrole se můžete pustit do postprodukce. Tady si můžete vybrat z několika možností úprav.

Placené editory

Creative Cloud je balíček, který nabízí Adobe pro úpravu digitálních fotografii a je kompatibilní s Windows i Mac. Obsahuje programy Photoshop, Lightroom, Lightroom CC a navíc dostanete také prostor na Adobe cloudu. Velkou výhodou Lightroomu CC je, že si můžete fotografie nahrát právě na cloud a poté s nimi pracovat přes mobil či tablet. Dalším plusem jsou tak zvané presets, což je sada předpřipravených kroků pro úpravu fotografie. Stačí upravit jednu fotku, uložit nastavení její úpravy a to pak aplikovat na všechny fotky.

Další variantou je Affinity Photo. Pokud pracujete na Macu, nabízí se ještě Pixlmator Pro. Tyto programy nemají tolik funkcí jako sada Adobe, ale pro základní úpravy fotek na e-shop by měly být dostačující.

Free programy

Fotky můžete upravovat i zadarmo. Problém je však v tom, že tyto programy mají značně omezené možnosti úprav. Většina z nich nabízí pouze základní funkce nebo filtry, které ale nejsou pro produktové fotografie vhodnou volbou. Při použití filtru dojde totiž k úpravě barevnosti fotografie způsobem, který jí spíš uškodí a ovlivní věrnost zobrazení produktu.

Nejznámějším programem je Canva a Photoshop, který nabízí svou osekanou online verzi. Dále pak Pixlr nebo Photopea.

Co bychom měli upravovat?

U fotografie se snažte zachovat věrohodnost. Proto se vyvarujte přílišné kreativitě a ve snímku udělejte jen základní opravy. Ideální je upravit trošku jas a kontrast, vyretušovat drobné vady, případně doladit vyvážení bílé a barevnost.

Pokud budete snímky ořezávat a odstraňovat z nich pozadí, připravíte se o stíny, které fotce přidávají další rozměr. Pokud ale na webu používáte pozadí, které jde i pod úroveň obrázků, je lepší fotky ořezat. Šikovný grafik by však měl tento úkol splnit bez problémů i se zachováním stínů nebo odlesků.

To je otázka! Ak budete fotky pre e-shop orezávať a odstraňovať z nich pozadie, pripravíte ich o tiene, ktoré dodávali fotke ďalší rozmer. Ak však na webe používate pozadie, ktoré ide aj pod úroveň obrázkov, radšej fotky orežte. Šikovný grafik to zvládne počas postprodukcie aj so zachovaním tieňov alebo odleskov.

Jakmile se chystáte snímky nahrát na web, myslete na  na rychlost načítání webu a na spotřebu dat během načítání. Fotografie nesmí mít desítky MB. Snažte se najít kompromis mezi kvalitou fotky a velikostí. Nepřehánějte to ani s množstvím snímků. Vyberte hlavně fotky z několika úhlů a dejte zákazníkům možnost si fotografii zvětšit.

Použitím vlastního vodoznaku ochráníte snímky před ukradením a porušením autorských práv. Většina vodoznaků jde logicky přes produkt tak, aby se ho nedalo snadno zbavit. V praxi se ale často setkáváme s tím, že k vodoznaku značka přidává ještě logo a další brandové prvky. Tím se však kazí zážitek z prohlížení fotky. Myslete na to – buďte střídmí a nepřehánějte to.

Vyhněte se také původním názvům fotografií jako “IMG_1036.jpg”. Některé e-shopy umí automaticky pojmenovat produkt podle názvu souborů. Pokud e-shop tohle pojmenování neumí, přejmenujte soubory ručně. Můžete přitom použít i klíčová slova, za což vám SEO odborník poděkuje a pro Google nebude takový problém vaše produkty najít.

Věnujte pozornost také alternativním (alt) popiskům. Když se daný obrázek z nějakého důvodu nenačte, zobrazí se namísto něj právě alternativní popisek. Ten se v některých vyhledávačích zobrazuje i při najetí kurzorem na načtený obrázek. Je tedy dobré políčko alt vyplnit popiskem jako třeba: “Hodinky-detail_ciferniku” namísto “IMG_2.jpg”.

Závěrem

Každým dnem roste počet nákupů online, a tím se zvyšují nároky zákazníků na produktové fotografie. Dobrá fotografie určitě prodává lépe než ta špatná. Focení produktů se může zdát složité, ale není se čeho bát. Stačí dodržovat několik důležitých zásad. Tou hlavní je konzistentnost. Postupujte podle logického plánu a předem si promyslete vše, co od snímků čekáte. Vynaložená energie se vám určitě vrátí.

Diskuze k článku