Příručka marketéra: Je Messenger marketing opravdovým trendem nebo buzzwordem

Je tomu už více než 3 roky, kdy umožnil Facebook firmám skrze své API posílat automatické zprávy. V počátku byl Messenger marketing spíše pro odvážlivce a early adopters, dnes je již nedílnou součástí komunikačního mixu mnoha firem.

Co je to Messenger marketing

Jednoduše řečeno – komunikace s potenciálními i stávajícími zákazníky skrze platformu Messenger. Jednou z největších výhod Messenger marketingu je, že stojí na půl cesty mezi telefonem a e-mailem.

Telefon je příliš osobní forma komunikace, na kterou v dnešním hektickém světě není vždy vhodný čas, nebo místo. E-mail je zase příliš neosobní. Pošlete e-mail a mnohdy čekáte hodinu, den nebo i klidně dva, než vám firma odpoví.

Messenger si bere to nejlepší z obou způsobů komunikace. Do určité míry je neosobní (v klidu můžete chatovat v tramvaji i o věcech, které by okolí vědět nemuselo), ale zároveň u něj předpokládáte okamžitou nebo velmi rychlou odpověď. Když k tomu všemu vezmeme jeho základnu, která čítá přes 3,5 milionu už uživatelů v ČR (18+), tak získáváme marketingový kanál, který by již firmy neměly přehlížet.

Messenger marketing a chatboti

S příchodem Messenger marketingu přišlo v poslední době hodně frekventované slovo “chatbot”. Mnoho lidi vidí za Messenger marketingem právě a jen chatboty. Pravdu mají jen do určité míry. Chatboti jsou sice nedílnou, ale pouze jednou z částí Messenger marketingu.

Než budu pokračovat dále je nutné si říct, co to vlastně ten chatbot je. Definoval bych ho asi takto – Messenger chatbot je soubor marketingových funkcí, o které můžete rozšířit svou Facebook stránku. Lze díky němu poloautomatizovat komunikaci, oslovovat tisíce uživatelů personalizovaným sdělením a okamžitě reagovat na jejich odpovědi.

Nejedná se tedy o jakoukoliv formu umělé inteligence, která by měla nahradit komunikaci člověka s člověkem. Alespoň tedy ne následující roky.

Marketingová síla chatbotů a Messenger marketingu

Možnosti Messenger marketingu (MM) jsou obrovské. Kanál ke kterému má MM nejblíže, a který věřím, že do jisté míry vytlačí, je mailing. Účinnost hromadného mailingu byla před několika lety obrovská. Dnes se průměrná míra otevření pohybuje okolo pár procent.

Míra otevření Messenger zprávy je v řádech desítek procent, míra prokliku okolo 20 až 30 procent je spíše průměrná. Ve srovnání s mailingem získáváme mnohem efektivnější kanál, který při správném použití dokáže zněkolikanásobit návštěvnost na vašem webu.

Krom zasílání hromadných zpráv můžete Messenger využít na doručování magnetů, customer care, propojení offline byznysu s on-line pomocí Messenger kódů a desítky dalších využití. O konkrétních případech využití budu psát v druhém díle o MM.

Další obrovskou výhodou je moderace této platformy přímo Facebookem. Důkazem toho je platnost tzv. Subscription approval (od 30.6.), která umožňuje zasílání nekomerčních zpráv pouze subjektům s tímto souhlasem. Výsledkem bude vytlačení spamerských účtů a zachování efektivity tohoto komunikačního kanálu.

Jak s chatboty začít

Je to jednodušší, než si myslíte. Vlastního chatbota můžete vytvořit dvěma základními způsoby. Buď si ho necháte naprogramovat od základu, což je spíše doménou velkých firem typu Coca Cola, a nebo nebudete vymýšlet znovu kolo a využijete některou z platforem na tvorbu Messenger chatbotů.

Výhodou je, že s použitím takovéto platformy nemusíte sáhnout na zdrojový kód a vlastního chatbota si naklikáte. Platforem existuje na trhu hned několik (ManyChat, Chatfuel, Mobile Monkey a další). Jasným leaderem na trhu je ManyChat, který je dle mého názoru i nejlepší volbou.

Pokud si chcete vyzkoušet chatbota na vlastní kůži, zkuste Alberta. Bota, kterého jsem vytvořil jako průvodce Messenger marketingem pro začátečníky. Více informací o Messenger marketingu naleznete v této příručce, kterou jsem napsal speciálně pro začátečníky.

Závěr

Závěrem snad jen říct, že Messenger a marketing na něm je způsob komunikace, který mění pravidla hry. Naskočte do tohoto vlaku a využijte ho naplno. Příště si ukážeme konkrétní příklady, jak chatbota využít ve svém podnikání nebo zaměstnání.

Diskuze k článku