Příručka marketéra: Jak využít soutěže na Facebooku jako cenný způsob komunikace se zákazníky

Sociální sítě jsou skvělým marketingovým nástrojem především díky tomu, že komunikace se zákazníky zde může být obousměrná. Agentura RobertNemec.com připravila sérií soutěží na Facebooku pro klienta Pro-vlasy.cz a díky nim komunikovala s fanoušky i přes nepříznivý algoritmus, který omezuje firemní stránky.

„U klienta Pro-vlasy.cz, eshopu s profesionální vlasovou kosmetikou, jsme po čase spolupráce narazili na limity výkonnostních kanálů. Abychom se odlišili od konkurence, bylo potřeba zaměřit se na budování vztahů se zákazníky a zapojit i nevýkonnostní kanály ke zvýšení povědomí o brandu a většímu engagementu,“ vysvětluje situaci Radim Sedlář z agentury RobertNemec.com.

Hlavní cílovou skupinou eshopu Pro-vlasy.cz jsou ženy ve věku 25-34 let. Chtěli jsme s touto skupinou navázat užší vztah a oboustrannou komunikaci. Pro tento účel byly nejvhodnější sociální sítě a navázání spolupráci s influencery, kteří komunikovali myšlenku eshopu mezi své sledující.

Vzhledem k úpravě facebookového algoritmu, který potlačuje příspěvky stránek, je třeba uživatele zaujmout natolik, aby na příspěvek chtěli reagovat, k čemuž ideálně poslouží soutěže.

V průběhu 9 měsíců bylo spuštěno 8 soutěží a otestovaly se různé typy, přičemž se vždy drželo cíle, že cílem je komunikovat s fanoušky, nikoliv jen rozdávat poukázky. Zároveň jako vedlejší efekt bylo stanoveno zvýšení počtu fanoušků facebookové stránky. Soutěže nebyly podpořeny placenou reklamou.

Celkový dosah soutěžních příspěvků byl 71 502 lidí, průměrně tedy 8 938 lidí na soutěž.

Nejvíce lidí se zapojilo do soutěže, kde byla hlavní textace: „Označte kamarádku, která nevyjde z domu bez vyžehlených vlasů…“ Využili jsme trendovosti tohoto typu příspěvků a to, že se jednalo o soutěž byl bonus pro účastníky. Příspěvky, na které reagují uživatelé přiložením fotografie či označením dalšího uživatele, fungovaly obecně nejlépe. Od začátku měly soutěže za cíl podpořit brand eshopu Pro-vlasy.cz. V průběhu pořádání soutěží narostla stránka o 12,8 %. Za stejnou dobu, ale bez soutěží, byl nárůst jen o 4,8 %.

Díky tomu, že do většiny soutěží se dalo zapojit tak, že musí uživatelé vytvářet něco vlastního (fotka, básnička či se zamyslet nad odpovědí) a aby to mělo spojitost s Pro-vlasy.cz, tak z psychologického hlediska k eshopu více přilnou.

Výsledkem nebylo jen získání fanoušků, utužení vztahu se stávajícími zákazníky, ale také získání informací o tom, co mají zákazníci rádi a co by je potěšilo. Sociální sítě jsou ideálním místem pro výzkum mezi zákazníky. Pokud je ještě motivujete soutěží, dostanete podrobnější odpovědi než při anonymním výzkumu.

Získaná data je možné využít při tvorbě reklam, newsletterů nebo při celkové změně strategie eshopu.

Diskuze k článku