Příručka marketéra: Jak jsme Národnímu muzeu pomohli dohnat digitální dobu

Když za mnou přišel náš šéf designu s tím, že bychom se mohli ucházet o modernizaci webu Národního muzea, neváhal jsem. Přeci jen, kdo by to nechápal jako prestižní záležitost? Shodou okolností jsme zrovna krátce předtím strávili nějaký čas ve Spojených státech a zarazili se nad tím, jak kvalitně mají tamní státní instituce udělané weby a obecně podařenou digitální prezentaci. To se u nás v Česku jentak nevidí. Příležitost s Národním muzeem jsem tedy bral jako velkou výzvu.

Muzeum v dnešním světě už nemůže sázet jen na dokonalou budovu v dokonalé lokalitě.

Za úspěchem se musí pustit i do digitálního světa: když se na 100. výročí založení Československé republiky po 7 letech blížilo slavnostní otevření generálně zrekonstruované dominanty Václavského náměstí, nemohlo by být dílo kompletní, kdyby se nevěnovala péče i webu.

Státní sféra pro nás byla neznámé území.

Ve studiu Pixelmate se primárně věnujeme budování úplně nových digitálních projektů. Do soutěže o veřejnou zakázku jsme tak šli úplně poprvé. Přesto chuť vytvořit pro Národní muzeum web, kterým by se pyšnilo troufnu si říct i dalších deset let, nás dostala přes relativně náročný proces výběrka.

S online prezentací se Národní muzeum trápilo delší dobu.

Měli jsme obavy, jak vypadá práce a komunikace s lidmi ze státních institucí. V Národním muzeu nás ale mile překvapili. Všichni uvažovali velmi moderně a skvěle s námi komunikovali. Kdejaký startup by si z nich mohl vzít příklad. Požadavky na nový web byly naprosto věcné a nohama na zemi a i schvalování probíhalo velmi efektivně.

Vytvořte moderní web, který dobře poslouží všem: od výzkumníků po rodiny a školy.

Největší oříšek představoval počet cílových skupin, pro které je web určený. Cílem bylo, aby byl přehledný a každý tak snadno našel, co potřebuje. Vzhledem k tomu kolik se na stránkách Národního muzea nachází informací, nešlo o jednoduchý úkol. Přesto se nám podařilo strukturu webu postavit tak, že na dvě kliknutí dokáže kdokoli zjistit všechno potřebné, ať už je to paní učitelka pořádající třídní výlet, rodina s dětmi nebo zapálený badatel.

Po kreativním týmu jsme chtěli, aby web zabalil do jednoduchého a přehledného designu, který bude působit moderně i v nadcházejících letech. Přišel s motivem přeseknutých obdélníků, které celý design stránek oživily a daly jim onu tolik potřebnou jiskru. Původní krabicová struktura se maximálně odlehčila. Doladěný je i zbytek webu – od ikonek, po boxy událostí včetně responzivity, která by už dnes měla být samozřejmostí všude!

Neposlouchejte výmluvy, že se kvalitní web nedá zvládnout rychle a v pár lidech.

Na práci jsme neměli moc času. Od zahájení spolupráce a slavnostního otevření zmodernizovaného muzea nás dělily jen týdny. Náš pětičlenný tým složený z dvou designérů, analytika a projektového Key Account manažera vše stihl, včetně otestování demo verze pomocí heatmap a chování reálných návštěvníků.

Národní muzeum dohnalo digitální dobu.

Na 100. výročí založení republiky tak Národní muzeum dostalo web, se kterým může hrdě vstoupit do třetího století své existence. A já, kromě toho, že jsem si splnil přání být se svým studiem jeho autorem, jsem si také uvědomil, proč se to Národnímu muzeu, na rozdíl od jiných veřejných institucí, podařilo. Vede ho totiž neskutečně empatický a schopný tým, který se rozhodl s tím už něco udělat.

Diskuze k článku