Příručka marketéra: Jak jsme se naučili vyhrávat v marketingových soutěžích

Na začátku roku jsme se ve Fragile rozhodli přihlásit do několika marketingových soutěží. První z  nich byla soutěž Fénix content marketing. V minulosti jsme se do soutěže přihlašovali, ale nepodařilo se nám umístit. Rozhodli jsme se, že tomu letos musíme přijít na kloub.  Abychom měli šanci se umístit, vymysleli jsme několik pravidel, podle kterých  přihlášky sestavujeme. Přesvědčte se sami, jak nám to zafungovalo.

1. Co do soutěže vlastně přihlásíme?

Z kampaní, které splňují časové, obsahové, případně objemové specifika soutěže vyberte opravdu ty nejzajímavější. Pokud máte v dané období kampaně, které se sice povedly, ale ničím nejsou výrazné, zvažte, zda má cenu je přihlašovat.

Jelikož jde ve Fénixu především o content marketing, vybrali jsme dvě obsahově neotřelé kampaně – Zjisti, jaká jsi osobnost s Pilot G-2 a Piknik se Sally Hansen s laky Insta DRI. Kampaň s pery Pilot G-2 jsme vytvořili vlastní microsite se zábavným testem, jehož výsledkem byla charakteristika osobnosti, tipy na zlepšení studia a barevná kombinace per Pilot G-2, který se k osobnosti hodí. Studenti, kteří byli naší cílovkou se u testů bavili a virálně výsledky svých testů šířili dál.

Druhá kampaň začala a oklikou i skončila na Instagramu. Spolupracovali jsme s influencerkami, které propagovaly produkt Insta DRI a své fanoušky nechaly soutěžit o pozvánku na piknik se Sally Hansen. Na pikniku se setkali influencerky, výherci, ale i masérky rukou a manikérky. Kampaň se tak přelila do offline prostředí a výstupy z pikniku se opět objevily na Instagramu. Koloběh se tak uzavírá a všechny zúčastněné strany jsou spokojené.

2. Zaměřte se na to, co je podstatné

Pozorně si pročíst podmínky soutěže je základ, to ví každý. Ale ne každý si dá tu práci vyfiltrovat, co je pro konkrétní soutěž to nejdůležitější. Skoro nikdy se vám nestane, že by vaše kampaň byla koncipována tak, aby přesně pasovala na požadavky soutěže. Musíte se zaměřit na ty oblasti, na které daná soutěž klade největší důraz. Pokud se například hlásíte někam, kde zohledňují jen výkon kampaně, nemá smysl popsat celou A4 o tom, jak byla vaše kreativa originální.

My jsme si v přihláškách dali záležet na tom, aby bylo znatelné, že obsahově byly obě kampaně propracované. V kampani Zjisti, jaká jsi osobnost jsme ukázali, že s dobrým obsahem (v tomto případě vymazleným kreativním konceptem) se kampaň organicky šíří dál, protože lidi zkrátka baví. A u Pikniku se Sally Hansen jsme demonstrovali, jak nevšedně jde v kampani pracovat s online a offline prostředím.

3. Na vizuální stránce záleží

Samotné kampaně mají zpracovaný vizuál a byla by škoda je prezentovat pouze slovně.  Dobře zpracované vizuální podklady řeknou víc než tisíc slov. Studie uvádí, vizuální prvky mozek zpracuje 60 000 x rychleji než text. My jsme z každé kampaně vzali nejvýraznější grafické prvky a vytvořili prezentace ve stylu každé kampaně zvlášť. Přemýšleli jsme i o videu, které jsme nakonec vytvořili jen k jedné kampani. Je to hodně práce a někdy i hodně peněz, ale podklady pak můžete použít při prezentaci u klienta, pochlubit se s nimi na webu a dalších platformách.

4. Vždycky je to o příběhu

Při zpracovávání přihlášky nezapomínejte na příběh. Hodnotící komise chce znát, jak se sestavování kampaně odehrálo. Postupujte od začátku a řekněte, jaké výzvě jste před kampaní čelili. Popište s jaký řešením jste přišli a úspěch podložte jasnými výsledky.

Příběh musí mít logickou posloupnost a musí mu rozumět i naprostý laik – nezapomínejte, že v hodnotících komisích nesedí vždy lidé z vašeho oboru.

My jsme se rozhodli, že zpracování přihlášek bude dělat člověk, který nevěděl o žádné z kampaní lautr nic. Musel si zjistit veškeré informace a vybrat z nich ty relevantní. Když člověk, který kampaň nezná, sestavuje přihlášku, musí kampani nejdříve opravdu porozumět. To je taková malá záruka toho, že jí porozumí i hodnotící. Dejte si pozor na to, abyste nebyli až příliš ponoření do vlastní práce tak, že nebudete schopni přihlášku správně komunikovat.

A jak nám to fungovalo?

Do Fénix content marketingu jsme přihlašovali dvě kampaně. Zjisti, jaká jsi osobnost a Pilot G-2 vyhrál 1. místo v kategorii Social média a Piknik se Sally Hansen a Insta DRI 3. místo v kategorii Instagram. Takže náš čtyřbodový postup se nám vyplatil.

Diskuze k článku