Příručka marketéra: CMS jako základní kámen, na který se při tvorbě nových webů zapomíná

Znáte to. Potřebujete upravit nějakou drobnost na firemním webu, ale váš systém pro správu obsahu to neumí. Takže to nakonec buď necháte být, nebo popáté za měsíc píšete správci, aby změnu provedl za vás. Čekáte a platíte za práci, kterou byste si nejradši udělali sami. Tedy kdyby to váš redakční systém uměl. Zbytečně ztrácíte čas i peníze.

Připomíná vám to něco? Pokud ano, váš problém se jmenuje CMS (content management system – systém pro správu obsahu webu). Ale nebojte, nejste v tom sami. CMS je totiž jedním z nejčastěji opomíjených parametrů v zadávací dokumentaci pro vývoj nového webu.

Firmy při výběru dodavatele webu řeší primárně jeho strukturu, design a funkce a výběru vhodného redakčního systému věnují minimum pozornosti. Důvodem je nejčastěji jednoduše to, že nevědí, jaké možnosti dnes redakční systémy nabízejí. Mezi CMS jsou přitom obrovské rozdíly a rozhodnutí, na jaké platformě nový web postavíte, ovlivní vaši práci na dlouho dopředu.

Uživatelský komfort na prvním místě

Podstatou CMS je uživatelsky přívětivé rozhraní, které umožňuje upravovat obsah webu jednoduše a bez programátorských znalostí. Používat se dá nejen pro úpravu textového obsahu, ale taky třeba pro výměnu kampaňových bannerů, publikování novinek nebo změnu struktury webu. To ale není zdaleka samozřejmost. Někdy může být problém pouhá výměna obrázku a existují i systémy, kde se nejprve musíte naučit základy HTML jazyka, abyste mohli požadované úpravy provést. To je přitom v přímém rozporu se základním smyslem CMS.

Jistou alternativou CMS se stávají Website buildery, které však využijete spíš pro správu menších webů. V těchto případech si zpravidla jen vyberete hotovou šablonu s univerzální grafikou, vyměníte obrázky a barvy a tím vaše možnosti pro uzpůsobení končí.

Existuje samozřejmě možnost vytvořit CMS kompletně na míru konkrétnímu klientovi, většinou se ale vyplatí sáhnout po již existujícím řešení. Mezi nejrozšířenější systémy pro správu obsahu patří WordPress, Joomla nebo Drupal, méně častěji jsou vidět projekty postavené na EpiServer nebo DjangoCMS. Mezi nejkomplexnější a uživatelsky nejpřívětivější systémy patří určitě Umbraco. Na jeho příkladu si můžeme ukázat, co všechno můžete od CMS v roce 2019 očekávat.

Škálovatelnost i přehledné rozhraní

Základem je uživatelská přívětivost celého CMS. Ke zvládnutí redakčního systému stačí krátké školení v řádu jednotek hodin, po kterém zvládne web naplnit obsahem i člověk bez technických znalostí. Bonusem je přehledný a minimalistický design administrační části, která je uživatelsky intuitivní.

Uživatel si snadno dokáže poskládat bloky obsahu podle svých představ, ať už jde o text, grafické prvky, fotogalerii, video nebo třeba CTA buttony. Většinu požadovaných úprav provede prostřednictvím minimálního počtu kroků a není limitován tím, že by určitou část obsahu neměl možnost v CMS editovat.

Administrační část Umbraca  je přehledná a uživatelsky intuitivní.

Různé formáty audiovizuálních souborů, které využije při aktualizaci obsahu, může ukládat do knihovny médií, kde lze vytvářet nové složky a soubory libovolně třídit. Kromě toho Umbraco umožňuje administrátorům přidávání nových kampaňových stránek, které dokáží sami spustit.

Umbraco je univerzální open source platforma, kterou je možné snadno škálovat a upravovat pro konkrétní potřeby klienta. Použít se dá pro tvorbu webových projektů od microstránek přes velké portály až po webové aplikace. Otevřenost a přizpůsobitelnost systému umožňuje nadesignovat vzhled webu přesně podle představ klienta. Jako otevřená platforma dává programátorům možnost jednoduchého rozšíření o další marketingové moduly, jako je e-commerce, personalizace obsahu nebo event management.

V knihovně médií můžete snadno vytvářet nové složky a v nich libovolně třídit soubory.

Systém je postavený na platformě ASP.NET od Microsoftu, díky níž si dobře rozumí s cloudovou platformou Microsoft Azure. Oproti většině open source portálových řešení je jeho velkou předností také bezpečnost. CMS je každých 6 měsíců auditováno nezávislou bezpečností firmou, průběžně aktualizováno a opravováno. Při jeho vývoji se používají bezpečnostní standardy OWASP, které zajišťují nejvyšší kvalitu tohoto softwaru. Bezpečnostními audity tak prochází Umbraco bez problémů. V neposlední řadě Umbraco umožňuje spravovat z jednoho místa libovolné množství webů s vlastní unikátní grafiku.

Jak to vypadá v praxi

Na platformě Umbraco stojí od roku 2017 například web Českých aerolinií. Redesign webu ČSA vyžadoval komplexní řešení obsahující řadu doprovodných komponent s nejrůznějšími moduly. Celý web, který běží ve 13 jazycích a 41 zemích světa, zvládli content editoři díky jednoduchému uživatelskému rozhraní naplnit během 3 měsíců. Součástí je také jednoduchá navigace, která usnadňuje orientaci v množství obsahu a nabídek.

Web ČSA funguje na platformě Umbraco od roku 2017. Webové stránky fungují ve 13 jazykových mutacích.

Po technické stránce zvládne web ve špičce obsloužit až 30 000 uživatelů současně. Stránky běží ve dvou nezávislých datacentrech a celé řešení se skládá ze 30 serverů (ve špičce jich může současně běžet i víc než 50). Díky této architektuře má web průměrnou dobu odezvy méně než 200 ms a stránky se načtou pod 1,5 sekundy. ČSA si nemůže dovolit, aby její stránky nebyly v jakoukoliv denní dobu funkční a proto je zajištěna nonstop dostupnost webu.

Jiným příkladem je web zpravodajského magazínu Mediaguru.cz, který prošel redesignem v roce 2018. Zde je Umbraco přizpůsobeno pro větší množství redakčních uživatelských účtů. Uživatelská přívětivost CMS je zde klíčová pro rychlou editaci nových článků.

Že může být Umbraco řešením i pro menší stránky, dokazují například microsites pro telefony Honor nebo menší web pro projekt Volba sládků od Plzeňského Prazdroje.

Diskuze k článku