Příručka marketéra: Blogování vděčím za velkou část mého úspěchu v podnikání, říká Michal Hardyn

Je to už 7 let od doby, kdy jsem založil svůj osobní blog. Za tu dobu jsem publikoval kolem tisícovky originálních osobních článků. Blogu vděčím za propojení na několik skvělých kolegů, se kterými mě baví pracovat v týmu. Přes blog jsem také získal několik výborných klientů a partnerů a dokonce jeden z mých nejdůležitějších businessů vznikl díky tomu, že se mi ozval čtenář blogu a nabídl mi svůj projekt k prodeji.

Jak to vše začalo? Moje cesta k vlastnímu blogu

V online komunitě je můj blog relativně známý. Nepříliš známé je to, že že můj blog www.hardyn.cz nebyl první blog, který jsem založil. V roce 2008, když jsem dokončil vysokou školu, jsem se odstěhoval na rok do Anglie, kde jsem cestoval a učil se anglicky.

V Anglii jsem začal psát svůj první blog. Ten už sice neexistuje, nicméně to byl důležitý milník. Právě zde jsem si uvědomil, jak mě baví psát a předávat své postřehy, know-how, zkušenosti nebo zážitky dalším lidem a jak obrovské výhody to přináší. 

Jednalo se o blog o životě v Anglii, kde jsem vyzkoušel první online marketingové kampaně a vyzkoušel propagovat první online affiliate programy. Úplně prvním affiliate programem, který jsem propagoval, byl od zásilkové firmy Shipito, kterou založil a v té době vedl John Vanhara, legendárního tuzemský podnikatel působící v Americe.

S tímto blogem o životě v Anglii se pojí také moje první velká chyba při blogování. Docela logicky blog vznikl během pobytu v Anglii a když jsem se podle plánu po roce vrátil domů, tak tento úzce tématický zaměřený blog přestal dávat smysl. Na podobnou past na začátku blogování narazí více blogerů, proto doporučuji začínajícím blogerům velmi důsledně zvážit název a téma blogu.

Důležitým milníkem v mém psaní bylo založení účtu na sociální síti Twitter. Tam jsem si v menší míře vyzkoušel, že dokážu dlouhodobě psát příspěvky na různá témata. Od založení mého Twitter účtu před 8 lety publikuji každý týden vytrvale bez výjimky na této sociální síti nějaký příspěvek. 

Takhle přesně jsem si na začátku definoval pravidlo mého působení na Twitteru: Každý týden alespoň jeden příspěvek. Twitter mě časem začal bavit a poslední roky publikuji na Twitteru kolem 15 až 30 tweetů za týden.

Od Twitteru byl už jen malý krok k vlastnímu osobnímu blogu. Ten jsem založil rok poté, opět v létě. Dobře si pamatuji, že jsem tou dobou byl na dovolené v Řecku a přemýšlel, jak sám sebe a můj business posunout zase o kousek dále.

Zároveň jsem myslel na jeden z nejčastějších problémů blogerů, který jsem znal z mého psaní blogu během pobytu v Anglii. Nechtěl jsem být další v řadě, kdo nadšeně založí blog a po pár dnech, týdnech nebo měsících přestane pravidelně psát a blog časem zanikne. Tomu jsem se chtěl rozhodně vyhnout. Vymyslel jsem poměrně jednoduché řešení, jak tomuto častému problému čelit. 

Nastavil jsem sám k sobě podobné pravidlo jako již dříve pro svůj Twitter. Řekl jsem si, že ať se děje, co se děje, každý jednotlivý týden bez výjimky publikuji nejméně jeden osobní článek. Když myslím bez výjimky, tak bez výjimky. Neexistuje, že pravidlo poruším.

Teď v létě to je přesně 7 let od tohoto mého závazku. Pokud mě paměť neklame, ani jednou jsem závazek neporušil. Každý týden se objevil na blogu alespoň jeden originální osobní článek. V tomhle to mám jednoduché. Jsem ve sportu, v businessu i v soukromí vytrvalec a jsem zvyklý dodržovat pravidla. Když se nějak rozhodnu a nastavím si pravidla, nemám problém je roky důsledně dodržovat.

Je to jednodušší, než se může zdát. Stále je hromada témat pro psaní. Komentáře k různým aktuálním tématům, zpracování dlouhodobě platných témat a doporučení, důležité životní nebo firemní milníky, sdílení vlastních zkušeností nebo poměrně jednoduchá varianta v dokumentování toho, co se děje u mě ve firmě nebo v životě.

Časem je to psaní navíc stále snadnější, jakmile člověk získá cvik.

Volba názvu blogu a redakčního systému

Důležité se na začátku psaní blogu ukázalo, že jsem zvolil pro svůj blog doménu www.hardyn.cz. To se ukázalo jako správné rozhodnutí z mnoha důvodů. Jedním z nich je, že psát články na vlastní doméně klade dost velkou zodpovědnost na mě jako autora a nositele značky.

Na začátku jsem měl šťastnou ruku také s volbou redakční systému WordPress, na kterém můj blog běží. WordPress považuji i po těch letech a stovkách hodin práce za jedno z nejlepších řešení pro psaní blogu. 

Na blogu jsem za měl 3 různé designy, které vycházely z nějaké zakoupené již hotové šablony. Před rokem jsem se odvážil pro přípravu vzhledu a šablony na míru. V té době jsem se rozhodl na původně profesní blog Hardyn.cz přidat další content ve stylu multitematického magazínu. Kromě zachování prostoru pro psaní vlastních osobních článků mám nyní na blogu ještě články od několika redaktorů. To mi umožňuje testovat úspěch některých témat nebo obsahových strategií a poznatky a novinky potom uplatňovat při práci na našich online projektech.

Content a obecně SEO je pro nás důležitá oblast. Tak část věcí testuji u sebe na blogu. K blogu mají přístup i lidi z týmu a taky občas něco testují. Je to další naše laboratoř a hodnotím dobře, že jsem ustoupil svému egu a vytěžil blogísek pro získání dat, které pomáhají v růstu.

Výhody psaní blogu. Přínos blogu pro moje podnikání

Psaní blogu je podle mé zkušenosti skvělý způsob, jak další lidi inspirovat nebo nasměrovat v práci, podnikání nebo třeba v osobní rovině. Takové psaní pomáhá budovat vztah se čtenáři a z těch se potom stávají pracovní i osobní přátelé, obchodní partneři a také kolegové v práci.

Jak jsem naznačil v úvodu, jeden z mých důležitých milníků v kariéře a podnikání bylo, když mi jeden z čtenářů mého blogu nabídl na prodej cashback portál. Ten sice neměl moc uživatelů, nicméně byl velmi kvalitně zpracovaný a přiměl mě věnovat pár hodin analýze cashback oboru. 

Nakonec jsme se díky vztahu vybudovanému na základě blogu domluvili na velmi solidních podmínkách a za relativně málo peněz jsem tento cashback portál koupil. Skoro bych až řekl, že původní majitel mi jej přenechal. Podařilo se mi následně díky své vytrvalosti a know-how z marketingu, produktu a IT vybudovat cashback portál, na kterém pracuje 80 lidí a po pár letech roční obrat za affiliate provize a prodej reklamy přesáhne 50 miliónů korun (2 mil. euro).

Několik důležitých lidí v našem týmu se ozvalo také na základě článků na mém blogu. Dnes patří mezi páteřové pracovníky v týmu. Znali z blogu můj příběh, měli představu o firemní kultuře a věděli, že s námi chtějí pracovat. Náklad na hledání nového schopného člověka do týmu jde do řádu desítek až stovek tisíc korun. Díky blogu tento náklad snížím nebo úplně odstraním a ještě získám lidi, kteří skutečně chtějí pracovat se mnou a s mým týmem.

Podobné to je při obchodních schůzkách. Řada partnerů se ozývá sama na základě blogu a aktivní komunikace na sociálních sítích. Při jednání o řadě důležitých obchodních kontraktů sehrála komunikace přes blog a na sociálních sítí důležitou roli. Díky těmto aktivitám jsem získal v posledních letech business s výnosem vyšších miliónů, možná spíše nižších desítek miliónů korun.

Vyplatí se začít s blogováním?

Často zaznívá dotaz, jestli se vyplatí věnovat blogování. Blogování je velmi časově náročné. Sepsat jednoduchý článek vezme dvě až tři hodiny. Sepsat obsahově bohatý článek vezme nejméně pět hodin, může to být klidně i deset a více hodin. To znamená, že psaním blogového příspěvku je možné strávit třeba celou sobotu.

Jsem velmi pragmatický člověk. Věnuji se téměř výhradně aktivitám, které mají pro mě, moje podnikání a moje nejbližší okolí nějaký přínos. Po tisícovce článků o mých zkušenostech, podnikání, získanému know-how nebo třeba tipech na užitečné nástroje jsem 100% přesvědčený, že tahle aktivita dává velký smysl. Dokonce bych řekl, že má klíčovou roli v mém podnikání. 

Když si sečtu veškeré přínosy blogování na mou kariéru a mé podnikání, tak mi blogování velmi pomohlo a pomáhá v dosažení výsledků a úspěchu. 

Do blogování jsem za těch 7 let investoval několik tisíc hodin práce. Často dost vyčerpávající práce, ono to není úplná sranda třeba po desáté přepisovat článek, protože s ním nejste úplně spokojeni. Na druhou stranu ten přínos a vliv na můj business je v řádech vyšších miliónů korun, spíše v řádu desítek miliónů korun.

Podle mojí zkušenosti můžu rozhodně doporučit každému začít s blogováním. Ideálně teď hned.

Diskuze k článku