Příručka marketéra: Affiliate marketing a jak s ním začít

Jak na online affiliate marketing? Seznamte se s touto tradiční a dynamickou formou online propagace, a to včetně praktických ukázek a tipů pro blogery a youtubery, ale i pro inzerenty, e-shopy a publishery.

 Affiliate marketing či affiliate reklama je výkonnostní typ internetové reklamy, kdy vydavatelé (majitelé webů, FB stránek, youtubeři nebo blogeři) získávají provize z objednávek svých čtenářů na webu inzerenta (e-shopu). Jedná se tedy o nejférovější formu online propagace: e-shop zaplatí určitou předem danou procentuální provizi za každého přivedeného zákazníka, resp. objednávku. Neplatí se za zobrazení reklamy ani za proklik na web inzerenta, existuje tedy přímý vztah mezi platbami za affiliate reklamu a prodeji, což u jiných forem reklamy není.

Zatímco v zahraničí je affiliate standardní a důležitou součást online marketingové mixu, a firmám, které jej umějí využít, jako jsou třeba i Amazon či Alibaba, generuje přes 10 procent příjmů, v ČR bývá neprávem opomíjen třeba ve prospěch PPC (která si přisuzuje neprávem přívlastek výkonnostní reklama i když se o žádný výkon v podobě objednávek nejedná), cenových srovnávačů či RTB. Přitom role affiliate marketingu je na internetu nezastupitelná a z pohledu inzerenta jde navíc o nejvýkonnější reklamu z pohledu PNO (Podíl Nákladů na Obratu). Rezervy u nás mají především středně velké e-shopy, ty největší a nejúspěšnější, například Euronics, Mall.cz, Notino, ZOOT a podobně, affiliate úspěšně využívají a generuje jim až kolem 15 % obratu.

Z pohledu inzerenta patří k výhodám affiliate reklamy, že platí za skutečně realizovanou objednávku, jde tedy o tzv. výkonnostní marketing. Platí partnerům, nejčastěji blogerům, youtuberům, publisherům, slevovým portálům a kuponovým stránkám dohodnutou provizi, běžně v řádu několika procent. Prodejci tak neplatí za propagaci, které nemusí mít žádnou přímou vazbu na prodeje, což se týká jak bannerových kampaní, tak PPC reklamy či SEO optimalizace. Náklady lze snadno držet pod kontrolou a průběžně měnit i cílení kampaně, na rozdíl například od kampaní propagujících značku nebo jediný produkt.

Affiliate partneři

Kdo patří mezi typické affiliate partnery? Influenceři (tj blogeři, youtubeři, FB komunity), srovnávače, kupónové a cashbackové portály. Affiliate je vhodná platforma pro spolupráci s influencery na širší bázi. Inzerent jim umožňuje podílet se na zisku z propagace jeho produktů na základě skutečně prodaného zboží. Blogeři či youtubeři většinou nemusí mít velkou audienci, ale mají vysokou schopnost konverze. Zájemce informují o produktu, představí mu jeho výhody, vysvětlí vše potřebné a do e-shopu už pak odešlou přesvědčeného zákazníka.

Další složkou jsou cenové a produktové srovnávače, které umožňují návštěvníkům porovnávat produkty z pohledu jejich parametrů včetně ceny, a navíc jim poskytuje i slevové kódy. Portál je pak placen ne za zobrazování nabídky nebo za proklik na stránku e-shopu, ale provizně za uskutečněný prodej.

Kuponové portály shromažďují informace o cenových akcích prodejců, typicky jde o časově omezené slevy či dopravu zdarma za podmínky použití kuponu při nákupním procesu. Primárně slouží k akvizici nových zákazníků, které e-shop neumí hromadně oslovit například pomocí e-mailového newsletteru. Někdy jsou kupony generované jednorázově a lze je použít pouze jednou, některé mohou být určené pro komunitu konkrétního affiliate partnera, nebo jsou univerzální, pak se provize přiznává na základě prokliku ze stránek partnera do e-shopu a cookies.

Cashbackové portály sdružují nákupní komunity lidí, kteří jejich prostřednictvím dostávají zpět část provize, kterou přes affiliate reklamu portál inkasuje za jejich online nákupy. Zákazníci tak za svoje nákupy inkasují dodatečnou slevu a samozřejmě preferují e-shopy, které jim toto umožňují.

Affiliate potřebuje obsah

Affiliate marketing nefunguje samozřejmě sám o sobě, vyžaduje kvalitní návštěvnost. Pokud si někdo opatří web, který pouze bezpracně „polepí“ příslušnými odkazy, pravděpodobně mnoho nevydělá. Takový web nebudou mít lidé důvod navštěvovat (snad až na pár výjimek, např. překlepy známých služeb, tedy typosquatting) a pochopitelně jej budou penalizovat i vyhledávače. Stabilní přísun návštěvníků nezajistí ani e-mailový spam nebo chrlení odkazů (tapetování) do webových diskusních fór nebo na sociální sítě. Pro úspěch marketingové kampaně ve smyslu nárůstu prodejů není rozhodující, aby se propagační odkazy objevily na maximu více či méně pochybných webů. Navíc i provozovatel affiliate systému si může vybrat, s jakými weby chce spolupracovat, totéž platí pro samotné inzerenty, kteří mohou publisherům omezit využívání některých praktik, jako třeba SEM na svoji značku, přímé přesměrování domény a podobně.

Jinak je ovšem množství projektů, pro něž se affiliate marketing hodí, velmi široké. Může jít o obsahové weby včetně tematických blogů; pokud jsou dobře zacílené, přinášejí pak příjmy i s nízkou celkovou čteností, dokonce lze říci, že čím užší specializace, tím větší je pravděpodobnost generování objednávek. Nemusí jít ovšem ani o pravidelně aktualizovaný „časopis“, kde hlavní náplň představují články. Přesné zacílení mohou v tomto ohledu mít i služby typu srovnávačů cen nebo jiné databázové aplikace, ať už třeba na bázi map nebo kutilských receptů. Důležité je i to, že k affiliate marketingu není ani třeba mít vlastní médium, stačí kanál/profil v rámci Facebooku nebo na Youtube. Existuje řada tipů určených speciálně pro affiliate marketing na Facebooku. Dodavatelé například tímto způsobem mohou „dát vydělat“ svým stávajícím zákazníkům, nadšeným propagátorům značky či konkrétního produktu.

Po nasazení affiliate marketingu by provozovatel média měl sledovat nejen samotné výnosy, ale i další údaje, a na tomto základě systém nebo i obsah webu upravovat. Analytická data obvykle poskytuje samotný provozovatel affiliate systému, vlastník média by může tyto informace korelovat s dalšími údaji, typicky třeba z Google Analytics. Uskutečněné transakce se dají propojit až na úroveň konkrétních stránek. Následně pak lze třeba ladit obsah podle produktů a služeb, které se prostřednictvím webu již dobře prodávají, eventuálně přidávat další odkazy speciálně do určitých (hodně navštěvovaných apod.) sekcí.

PR rozpočet pro Affiliate partnery:

Samostatnou kapitolou, která se v posledních několika letech v Evropě úspěšně rozvíjí je hybridní model spolupráce mezi obsahovými partnery tedy blogery a e-shopy. E-shop vyplácí blogerům (influencerům) jako šiřitelům brandu e-shopu, fixní částku za zveřejněný článek o produktu plus provize z prodeje. Výše fixní částky se liší s ohledem na množství návštěvníků, kteří sledují blog a dalším možnostem propagace na youtube kanálu nebo sociálních sítích blogera.

Affiliate prakticky: Zkušenosti z Bibloo, Footshop a Pilulky

Mezi internetové obchody, které affiliate úspěšně využívají patří například Bibloo, Footshop a Pilulka.cz. Bibloo nabízí přes 130 módních značek a více než 200 000 kusů oblečení skladem. Hlavním trhem Bibloo je domácí Česká republika, ale rychle expandovali do deseti evropských zemí. Footshop je sneakers a streetwear obchod, působící jako e-shop ve 12 zemích Evropy se třemi kamennými prodejnami v Praze, Bratislavě a Budapešti. Pilulka.cz nabízí více než 25 tisíc léků, doplňků stravy, kosmetiky, potřeb pro maminky a děti, zdravotnické potřeby a potraviny.

Affiliate řadíme mezi striktně výkonnostní kanály. Výhodou je jasná struktura nákladů na přivedené objednávky, snadná predikce výkonnosti a možnost rychlého růstu při domluvě individuálních kampaní s partnery,“ říká Jan Ježek z Pilulka.cz. Partnerský affiliate program je důležitou součástí marketingového mixu Pilulka.cz a dosahuje stabilně okolo 10 % celkových měsíčních objednávek.

V závislosti na sezoně, slevových akcích a specifikách jednotlivých trhů (např. pravoslavné svátky na Balkáně) generuje Bibloo v affiliate marketingu od 10 do 15 % tržeb. Spolu se sílící značkou se pak projevuje efekt nabalující se sněhové koule. „S ohledem na akviziční fázi na konkrétním novém trhu, marže a na další náklady jako je logistika do dané části Evropy apod. pak činí podíl affiliate marketingových nákladů na celkových výdajích 10-15 % na zralejších trzích a v akvizičních mezi 15-25 %,“ vypočítává Ondřej Liška z Bibloo. „Kouzlo affiliate tkví v tom, že platíme provize jen za opravdu uskutečněné nákupy bez vratek. To ho činí velmi efektivním z pohledu nákladů,“ pochvaluje si Ondřej Liška.

Affiliate síť VIVnetworks.com patří mezi tři nejsilnější marketingové kanály Footshop a tvoří 10-15 % z celkových příjmů. Jeho výkon je značně ovlivněn vydáváním nových produktů, sezónností, i třeba národními svátky v jednotlivých zemích. Z pohledu e-shopu jako celku affiliate představuje desetinu investic do marketingu. Hlavní motivací využívání affiliate sítě VIVnetworks.com ve Footshopu byla ambice dostat se s novým brandem blíže k cílovému zákazníkovi prostřednictvím spolupráce s různými zajímavými partnery.

Rady pro blogery – jak začít s affiliate

Na webu VIVnetworks.com, což je česká společnost s výhradním zastoupením největší světové affiliate sítě CJ.com, v sekci „Pro partnery“ naleznete odkaz na bezplatnou registraci, určenou pro blogery a provozovatele webů. Další proces probíhá sice v angličtině, ale je velmi jednoduchý a pochopitelný.

Potvrzovací e-mail první fáze registrace budete možná muset hledat ve spamu. Následuje obsáhlejší formulář v AJ, kde vyplníte zemi, přiřadíte se k vybrané kategorii (knihy/média, byznys, kariéra, oblečení a doplňky, hry a hračky, počítače a elektronika a podobně), kterých je celkem 30 a na výběr je vždy i několik podkategorií. Tím je prvotní registrace dokončena, v nastavení pak ještě zbývá doplnit platební metody a doplnit svůj profil, aby z něj inzerenti o vás získali základní informace.

V menu „Partners“ si vyberete inzerenty, o jejichž programy máte zájem a přihlásíte se k nim.

Položka „Links“ ukrývá konkrétní linky a reklamní formáty, které můžete použít na svém webu, facebookovém profilu, v e-mailech a podobně. Každý partner má vlastní podmínky, které například často vylučují propagaci jejich nabídek ve vyhledávačích prostřednictvím PPC reklamy. K dispozici je také Deep Link Generator, nástroj pro monetizování všech linků z vašeho webu, které vedou k inzerentovi.

Provize se pohybují běžně v řádu jednotek procent za uskutečněnou objednávku, což nejčastěji odpovídá částkám v řádu nižších stokorun.

Rady pro inzerenty – jak začít s affiliate

  • Nedělat affiliate sami, protože potřebujete specifické zkušenosti a technologii, především již vybudovanou síť partnerů
  • Pro různé kategorie zboží nastavit různou výši provizí podle profitability
  • Odměňovat jiným procentem za objednávku u nového zákazníka a za stávajícího
  • Nabízet akce / kampaně partnerům
  • Být s affiliate programem v síti, kde je nejvíce inzerentů, bude zde i nejvíce nejvýkonějších partnerů
  • Nabídnout vše, co jste připravili pro Google nebo srovnávače, i v affiliate programu
  • Propagovat svůj affiliate jako způsob spolupráce s blogery, influencery, youtubery

Diskuze k článku