Nad PPC trávím několik hodin každý den, proto jakýkoliv nástroj, který usnadní a zrychlí jakékoliv procesy, je jako dar od boha. Když jsem s PPC začínala, většinu věcí jsem dělala manuálně, ale postupem času člověk zjišťuje, jaký nástroj by potřeboval, a buď si ho vytvoří sám, nebo hledá, zda už ho nevytvořil někdo jiný. Tímto se s vámi chci podělit o 5 nástrojů, které nejčastěji pomáhají právě mě.
- Usability Booster
- Keywordtool.io
- PPC Keyword Tool od FOUND.
- Scraper
- Makra v Excelu a Notepad++
První čtyři nástroje jsou online služby, za kterými stojí PPC specialisté a agentury. Makra si programuji sama podle potřeby v Excelu nebo v Notepad++ pro opakované činnosti.
1. Usability Booster
Usability Booster je skript, který byl vytvořen Holgerem Schulzem, bez kterého si mou práci absolutně nedokážu představit. Jedná se o plug-in pro internetové prohlížeče, který usnadňuje náš život v online prostředí Google AdWords.
Za nejdůležitější funkci považuji možnost rychlého určení shody klíčových slov při práci s reportem termínů vyhledávání (přidávání nových klíčových slov a negativ). Na jedno kliknutí systému řeknete, zda chcete nové klíčové slovo přidat ve volné, modifikované, frázové či přesné shodě, a to jak pro jednotlivá klíčová slova nebo pro všechna zvolená klíčová slova najednou.
Další funkce plug-inu a také jak Usability Booster nainstalovat zjistíte v článku Usability Booster = rychlejší práce v Google Adwords, který jsem zveřejnila na mém blogu.
2. Keywordtool.io
Tento nástroj byl vytvořen společností Key Tools Limited z Hong Kongu a využívá data z Google a jeho funkce Předpokládaných dotazů (Google Suggest, Google Autocomplete). Když začnete vyhledávat, vyhledávač vám napovídá, co asi chcete napsat. Databáze je vytvořena z výrazů, které lidé často používají a bohužel ne všechny jsou zahrnuty v Plánovači klíčových slov, který běžně pro analýzu klíčových slov používáme.
Výborná je také funkce „schránky“. Označením výrazu ho automaticky přidáme do schránky, jejíž obsah následně můžeme na jeden klik zkopírovat a vložit například do Adwords Editoru nebo Excelu pro další práci. Do schránky lze vložit také kompletní seznam výsledků pomocí jednoho kliknutí.
Dobře nám poslouží verze zdarma, která vrací až 750+ výrazů pro zadaný termín. V placené verzi získáme více výrazů, ale také metriky jako objem vyhledávání, odhad CPC či konkurence v Adwords. Tento nástroj slouží nejen pro Google, ale také pracuje s Předpokládanými dotazy z Youtube, Bing, Amazonu a App Store.
Nástroj najdete na adrese keywordtool.io.
3. PPC Keyword Tool od FOUND.
Za tímto nástrojem stojí britská agentura FOUND. Jedná se o mixér neboli kombinátor slov, který nám vygeneruje požadované kombinace slov včetně zvolených shod. Takových nástrojů již existuje spousta, ale u tohoto se mi líbí, že si mohu zvolit, jak chci kombinace tvořit (A+B, B+A, A+B+C, A+C+B apod.) a zároveň také v jaké shodě slova potřebuji. Nástroj je velmi svižný a uživatelsky moc příjemný.
Můžete ho začít používat na adrese found.co.uk/ppc-keyword-tool/.
4. Scraper
Znáte to, když máte na webové stránce veškeré informace, ale nevíte, jak je z ní dostat bez toho, abyste si hráli s HTML? Právě k tomu slouží Scraper. Jako příklad může sloužit situace, kdy máme seznam značek na e-shopu, který potřebujeme získat, nejlépe i s URL, kam odkazují. Pravým klikneme na jednu ze značek, z nabídky zvolíme Scrape similar… a rozšíření už automaticky vyhledá v HTML kódu ostatní položky a naservíruje nám seznam, se kterým už můžeme dále pracovat.
Nástrojů tohoto tipu existuje hodně. Obecně se jim říká Scrapery a proces se nazývá Scraping. Já používám Scraper pro Chrome, který si můžete stáhnout v Chrome Webstoru.
5. Makra v Excelu a Notepad++
Makra nejčastěji používám v Excelu a Notepad++ (textový editor, pokročilý Poznámkový blok). Jedná se o naprogramované sekvence úkonů, které se používají pro opakované rutinní činnosti.
Konkrétní příklad bude asi jasnější než popisovat teorii. Mým nejčastěji používaným makrem je makro, které mám vytvořeno v Notepad++. Do Notepad++ vložím seznam klíčových slov včetně shod. Účelem makra je odstranění shod, abych získala čistá klíčová slova (tedy volnou shodu). K makru mám asociovánu zkratku Ctrl+Shift+C (Clear Keywords), díky čemuž mám během sekundy práci hotovou. Pokud se některé klíčové slovo opakuje ve dvou a více shodách, ve výsledném seznamu se bude opakovat. Na to mám další makro, které odstraní duplikované řádky.
V praxi se to hodí pro mnoho účelů, například když chci zjistit objem vyhledávání seznamu klíčových slov v Plánovači klíčových slov nebo potřebuji zaslat klientovi seznam klíčových slov, které jsem právě přidala.
Jaké nástroje používáte vy?
Již znáte mých pět nejpoužívanější nástrojů. Jaké používáte vy? Těším se na reakce v komentářích.
Diskuze k článku