Pane programátore, nakódujte mi to hezký! Líbivý vizuál není pro designera správné zadání

„Ten web je starý, potřebujeme nový!” Tak často zní zadání pro webdesignera. Ti poučenější zadavatelé mají alespoň představu o vizuálu stránek. Ale i pro ně bývá atraktivní vzhled alfou i omegou celé inovace stránek.

Ano, každý druhý velký byznys začínal na pravěkých webech a samozřejmě na nich nemůže dál fungovat. Každá firma ale musí jako první zvážit své „webové” cíle. Co je primárním účelem? Do jaké míry chce, aby zákazníci fungovali právě na webovém rozhraní? Stahuje diváky ze sociálních sítí na web? Chce odlehčit svému callcentru komunikací na stránkách? Každá firma je jiná a podle jejích potřeb by měl vypadat i nový web.

Tvorba webu musí mít předem co nejpřesněji definované cíle. To znamená, že zadavatel formuluje svůj požadavek například takto: „Chci, aby návštěvníci, které na web přivede reklama na Facebooku, snadno našli objednávkový formulář,” nebo „Návštěvníci musí snadno pochopit naší službu a na jedno kliknutí zobrazit kontakty.”

Málokdo řekne: „Stránky musí být primárně funkční, vizuál zatím neřešme.” Když tohle zazní před samotným začátkem výstavby, nebo redesignu webu, lze navrhnout konkrétní řešení a nakonec testování, které potvrdí, zda je daný web schopen naplnit stanovený cíl.

Základní cíle pro on-line projekt

  • chceme prodávat on-line
  • chceme poptávky z internetu
  • chceme silnější brand
  • chceme nižší náklady

Když přijde klient s jasným cílem a vizí, ulehčí tím práci oběma stranám

Jak by tedy měla vypadat z pohledu vývojářského týmu kvalitní spolupráce? Když klient dodá správné noty, tak má vývojář dobře našlápnuto ke skvělému výsledku. Podívejme se blíže na web Cyrkl, který tuto jasnou vizi měl. Cyrkl je určen primárně pro B2B byznys a jeho hlavním úkolem je představit u nás zcela novou burzu druhotných surovin. Inspirací byla autorovi Cyrklu například služba Uber a podobnou platformu bylo třeba vytvořit pro materiály.

BlueGhost pomáhal při tvorbě webu s kódováním, architekturou aplikace a hlavně programováním funkcionalit. Od webu se totiž očekávalo především to, že bude funkční a návodný do té míry, že se na něm s přehledem zorientuje i nepříliš zběhlý uživatel internetu.

Pro klienta, který má obrovské zkušenosti v oblasti v oblastí inovačního managementu: budování nových produktů a služeb, navrhl tým Modrého ducha MVP (Minimum Viable Product). Jedná se o základní webovou aplikaci v základním stádiu vývoje a designu, ale již plně funkční.

Lze ji následně přizpůsobovat a vylepšovat, což se, s přihlédnutím ke specifickému produktu určenému pro neprošlapaný trh, také očekává. Tým Modrého ducha se pak ještě postaral o kódování dodaného designu (převedení obrázků na živý web), programování funkcionalit a architekturu aplikace.

Diskuze k článku