Názor: Co má společné marketing nově zvolené slovenské prezidentky Zuzany Čaputové a marketing e-shopů

Během víkendu jsem měl možnost být součástí štábu Zuzany Čaputové a byl to neskutečný zážitek. Jsem pyšný, že jsem mohl stát, pevně věřím, při nové éře politiky na Slovensku. Mnoho lidí se dohaduje, že prezident má více méně formální postavení, ale i kdyby to byla pravda, tak minimálně jsme přes víkend dali jasně najevo, že stav, ve kterém se naše země [autor komentáře je Slovák – pozn. redakce] nachází, se nechystáme přijmout bez boje.

V podstatě celý březen na sociálních sítích zaznívaly názory, že Zuzana je produktem kvalitního marketingu, a že celý její výsledek je založený na tom, že nám ji někteří marketéři dostatečně narvali do chřtánu. Jako marketér, který se aktivně podílí na politickém marketingu, ale také se v minulosti věnoval většinou e-commerce marketingu, si dovolím nechat jeden komentář na tohle téma.

Ani marketing neuplete z hovna bič

Velmi brzy jsem se ve svojí marketingové kariéře naučil, že marketing by měl být v ideálních podmínkách nástrojem, který jen rozšíří zprávu o dobrém produktu nebo službě k většímu množství lidí, aby se produktu prodalo více. Jednoduché.

Marketing by neměl být jádrem byznysu a neměl by být nástrojem, který produkt staví do úplně jiného světla, v jakém ho pak vidí lidi, když ho drží v rukách nebo vidí na vlastní oči. To je pro mě zavádění. Jinými slovy, ani marketing neuplete z hovna bič.

Při marketingu e-shopů jsem se naučil, že i nejkreativnější kampaně a největší rozpočty nezachrání potápějící se loď zbytečných, nepromyslných, nedotáhnutých nebo nevalidovaných produktů či služeb.

Pokud je prostě produkt zlý (lidé ho nechtějí) a marketéři ho zabalí do zlata, dříve či později vyjde pravda najevo a loď se potopí. Pro mě není umění využívat marketing na to, aby z produktu udělal něco, čím není. Pro ně to není o tom narvat lidem do hrdla něco, co nechtějí. A i proto většině e-shopů, které mě oslovují, říkám ne.

Příklad toho, jak to má fungovat

Kampaň Zuzany Čaputové ale pro mě osobně byla krásným příkladem toho, jak to má fungovat. A tím, že jsem mohl stát při tom a pozorovat to, utvrdil jsem se v některých svých myšlenkách a názorech o marketingu.

Před únorovými diskusemi to možná mohlo působit jako typická politická kampaň s pěknou novou tvářičkou, velkými sliby a super liberálním sloganem. Dokonce to tak mohlo působit dlouhé měsíce.

Jenže po těchto dlouhých měsících kampaně přišli diskuze a lidé viděli, že to nejsou sliby. Že se kampaň nesnaží „produkt“ zaobalit do zlata, ale že to, co se slibuje v kampani, je cítit i ve skutečnosti. Že je Zuzana taková, jako její kampaň – je vlastní sama sobě, neútočná, nevede anti-kampaně a je přímočará. Realita se v dané chvíli potkala se slibem kampaně.

Žádné rvaní do chřtánu

Od té doby byl marketing podle mě jednoduchý (berte to s nadsázkou), protože lidé se přesvědčili, že to, co se za ním skrývá, je skutečně to, co pak vidí v diskuzích. A to je marketing, který miluju. Marketing, který vezme z podstaty dobrý produkt a dostane ho mezi správné lidi, kterých pozornost si získá kreativním způsobem. Marketing, kterého sliby se setkávají se skutečností. Žádné rvaní do chřtánu.

Možná to vnímám jen já, protože jsem všemu byl poměrně blízko, ale pokud bych si měl odpovědět na úvodní otázku, co má společné marketing Zuzany Čaputové a marketing e-shopu, odpověď by byla: V podstatě nic, ale to jen za předpokladu, že máte v rukách dobrý produkt. Tehdy totiž pro mě marketing dělá to, na co vznikl.

Diskuze k článku