Jak rychle prototypovat mobilní aplikaci? Spořce jsme pomohli usnadnit bankovnictví pro 300 tisíc seniorů

Je svátek a já si konečně našel čas se trochu poohlédnout po tom, jak jsme vytvořili České spořitelně možnost oslovit segment seniorů. Ti budou moci jednoduše nahlížet na svůj bankovní účet přímo z telefonu. Jak vypadala naše spolupráce? Co se skrývá za tvůrčím procesem?

“Rádi bychom oslovili klienty v jejich seniorských letech. Co to probrat u nás?” – Petr

S Petrem z České spořitelny jsem se seznámil na finále Social Impact Award v pražském Impact HUBu. Této soutěže jsme se účastnili s aplikací Koala Phone, která seniorům zjednodušuje dotykové telefony. “No jasně, chci slyšet víc!” odpověděl jsem. Později na schůzce ve spořitelně jsem se dozvěděl, že by rádi nabídli svým starším klientům chytrý telefon vybavený zjednodušeným rozhraním a bankovní aplikací.

Designem se zabývám kolem 7 let. Před rokem, po bouračce na závodním okruhu, jsem se začal ptát, co se svým životem dál.

Rozhodl jsme se soustředit svoji energii do smysluplných projektů, které nakonec pomáhají ostatním lidem. S touto filosofií jsme s přáteli dvěma designery a právníkem založili Madesense. Dneska je nás 9 a naším cílem je pomáhat firmám růst, díky budování jejich brandů a digitálních produktů. Za rok naší existence už rozvíjíme několik londýnských startupů i společnosti jako je Mastercard, Orange, Marks & Spencer.

K tomuto projektu jsme byli pozváni, když byl ještě ve formě myšlenky. Skvěle!

První setkání vždy probíhá podobně jako návštěva u doktora. Ptali jsme se na spousty otázek, abychom pochopili potřeby spořitelny i jejich klientů. Pátrali jsme po důvodech, proč chtějí vytvořit zrovna aplikaci a jak by její funkce měli přinést hodnotu pro uživatele v jejich seniorských letech.

20 % obyvatel jsou senioři a 30 % z nich má dotykový telefon.

Společně jsme otestovali tuto ideu ve výzkumu s 200 seniory. Tento koncept mezi pěti dalšími dostal zelenou a my se mohli pustit do bádání z produktového hlediska. Hlavně nás zajímalo, jak uzpůsobit mobilní aplikaci pro potřeby seniorů. Vytvořili jsme soubor doporučení, čeho se držet při navrhování produktů pro tuto specifickou cílovou skupinu. Klíčová byla práce s typografií, vysoký kontrast a dobrá čitelnost. Zjistili jsme, že bude nutné se vyhnout blízkým odstínům barev a poskytnout dostatek prostoru pro aktivní prvky, jako jsou tlačítka a nutností byla intuitivní navigace v aplikaci.

Díky výstupům z výzkumu jsme měli o co opřít funkční strukturu aplikace.

Cílovou skupinu seniorů jsme si rozdělili na několik person a zpracovali cesty k snadnému dosažení jednotlivých akcí v aplikaci. Od jednoduchého seznamu funkčností jsme koncept upřesňovali k myšlenkové mapě, kterou jsme rozvinuli na wireframový prototyp. Těmito kroky jsme určili funkci a obsah aplikace. V první vydané verzi budou senioři moci nahlížet na svůj účet, procházet jednotlivé transakce a využívat aplikaci jako jednoduchý komunikační kanál s bankou. Připravili jsme hned 2 architektury aplikace, abychom otestovali různé způsoby průchodu a byli si jistí, který se starším lidem používá lépe.

Naším cílem bylo nechat do aplikace projevit emoce za značkou České spořitelny.

Většinou, když spolupracujeme se startupy, tak máme na starosti vytvoření celého brandu tak, aby vyjadřoval hodnoty společnosti a mluvil na své zákazníky jejich jazykem. Z daného brandu pak vychází vizuální styl aplikace. Česká spořitelna už silnou značku má. Naším úkolem tedy bylo spojit hlavní nosníky jejich značky s visuály podporujícími jejich hodnoty.

Následně jsme propojili funkční kostru aplikace s visuálním stylem.

Tady se spojilo strategické myšlení s kreativitou. V této fázi jsme zkombinovali poznatky ze všech předchozích fází tak, aby vzniknul vhodný visuální design všech obrazovek aplikace. A aby se starším uživatelům aplikace používala ještě lépe, některé funkčnosti jsme doplnili o ilustrace dokreslující jejich význam.

Vizuální design obrazovek se během testování několikrát změnil, a to docela radikálně.

Jakmile jsme měli připravený vzhled, spojili jsme ho do testovacího klikatelného prototypu. Dále jsme připravili scénář pro testování a pozvali babičky a dědečky k nám. Testování probíhalo 2 dny v místnosti za poloprůhledným zrcadlem, kterou znáte z kriminálek. A jaký byl výsledek? Visuální design obrazovek se během testování několikrát změnil, a to docela radikálně.

Velikost písma musela jít na téměř dvojnásobek, spodní ikonový navigační panel senioři prakticky neviděli a grafu na hlavní obrazovce vůbec nerozuměli a ukázalo se, že ho ani nepotřebovali. Naštěstí dnešní technologie nám umožňuje rychle iterovat testovací prototypy, a tak během dvou dnů design aplikace vyladit skutečným potřebám uživatelů.

Až do této chvíle naši vývojáři fungovali jako konzultanti, kteří přispívali k projektovým rozhodnutím z technologického úhlu pohledu.

Díky tomu se mohl projekt agilně měnit pod rukama ještě v designové fázi, bez nutnosti draze přepisovat staré části kódu. Samotný vývoj nativních aplikací pak proběhl velice rychle, během jednoho měsíce. Pak už stačilo jen aplikace napojit na otevřené API České spořitelny a po otestování je vše připraveno pro vydání!

Po oficiálním vydání na trh bude naším úkolem měření dat a navrhování nových úprav a rozšíření, jako jejich dlouhodobý partner. V dalších verzích mohou senioři očekávat umožnění plateb přímo v aplikaci, nebo chytrého rádce co prozradí, jak lépe hospodařit s financemi.

Vývoj digitálního produktu vnímám spíše jako neustále se vyvíjející záležitost než jednosměrnou trasu od zadání po spuštění.

Žijeme v čím dál rychlejší době. Mění se nejen technologie, ale i způsob, jakým s ní společnost pracuje. Proto i spolupráci se společnostmi jako Česká spořitelna vnímám spíše jako dlouhodobé partnerství na poli moderních technologií, které jim pomůže inovovat a rychle prototypovat nové myšlenky.

Diskuze k článku