Jak použít sociální sítě pro SEO: Twitter

V minulých dílech tohoto seriálu jsme si ukázali, že i sociální sítě mohou být pro SEO důležité. Demonstrovali jsme to na nejsilnější sociální síti u nás i celosvětově, Facebooku, a té nejvíc trendy, Pinterestu. Nyní je na řadě Twitter, který je populární zejména v USA. U nás je je zastoupen specifickou skupinou uživatelů, která dle dat z nástroje Ataxo Social Insider čítá více než 80 tisíc uživatelů a v roce 2012 by ji mělo aktivně užívat přes 100 tisíc Čechů a Slováků.

Proč hovoříme o specifičnosti uživatelů Twitteru? Jejich drtivou většinu tvoří lidé věnující se online marketingu, obchodování na internetu, jsou to vývojáři a obecně lidé z oblasti IT. Dále zde najdeme novináře, studenty a v neposlední řadě i profily firem. Twitter v Česku funguje trochu jinak než Facebook, málokdy zde najdete příspěvky (tweety) osobně laděné, mnohem častější jsou diskuse na odborná, technologická, statistická či politická témata.

Twitter se tak stává profesní sociální sítí, kam lidé chodí pro aktuální informace. Dobrou zprávou je, že i internetové zpravodajské servery už tweety zohledňují a při důležitých informacích zobrazují Twitter stream na svých stránkách. Proto, ačkoliv počtem uživatelů se Twitter Facebooku rovnat nemůže, aktuálností informací a jejich věcností už je mu silným protivníkem. V následujících řádcích podíváme, jak jsou na tom Twitter účty z hlediska SEO on-page faktorů.

Titulek jako vhodné místo pro klíčová slova

Titulek jako jeden z nejdůležitějších SEO faktorů je v případě profilové stránky realizován celkem dobře. Twitter vypíše do titulku nejdříve vaše jméno a přezdívku, kam můžete vložit klíčová slova.

Stejně dobře dokáže Twitter pracovat s titulkem u konkrétního tweetu, kdy za řetězcem Twitter / vypíše vaše Twitter jméno a několik prvních slov z vašeho tweetu.

Jak ošálit zkracovače

Na Twitter můžeme vkládat i odkazy označené jako nofollow i ty, které jsou navíc řešeny přes zkracovače URL. V takových případech nám však odkazy jako SEO faktor pomohou spíše méně. Všechny URL jsou nyní vždy realizovány přes interní zkracovač Twitter t.co. Ale i zde existují cesty, jak z odkazu vytěžit alespoň něco. Buď zadáváme adresu s klíčovými slovy nezkrácené, nebo můžeme využit služeb bit.ly, kde si po registraci můžeme vytvořit vlastní bit.ly službu na vlastní doméně a do řetězce za lomítko dát potřebné klíčové slovo. Třeba http://seo-audit.cz/seo.

Přejete si pretty URL?

Další faktory u Twitteru nejsou SEO příliš nakloněny a ty, které zmíníme dále, na tom budou už jen hůře. U URL naštěstí Twitter kopíruje jméno, ale je to efektivně použitelné jen u profilu (https://twitter.com/#!/MartinSimko), u konkrétního statusu už nám generuje nic neříkající číselnou řadu https://twitter.com/#!/jokr_/status/178114088239513602.

Stejně tak z hlediska sémantiky dokumentu se můžeme radovat jen na stránce profilu, všude jinde je to dost špatné (výpis tweetů) a struktura dokumentu je řešena přinejmenším nedobře.

Nemůžeme definovat ani anchor texty, klíčová slova nelze pro vyhledávače nijak zvýraznit a všechny odkazy jsou nofollow. Navíc vyhledávače mají problémy s indexací, Google si musel vyvinout specifického robota, který umí prohledávat a spouštět JavaScript, aby mohl indexovat tweety. Seznam.cz Twitter zatím indexovat neumí, i když se Dušan Janovský nechal slyšet, že na řešení pracují.

Nicméně, Twitter je druhá nejsilnější sociální síť u nás. Svou důležitost má ne v počtu uživatelů, ale v síle dopadu svého obsahu. Proto, i když SEO faktory skutečně nejsou žádná sláva, doporučujeme svůj profil i tweety optimalizovat.

 

Čtěte také:
Jak použít sociální sítě pro SEO: Facebook
Jak použít sociální sítě pro SEO: Pinterest

 

Autorem článku je Pavel Ungr. Pracuje jakoSEO konzultant v H1.cz, má rád vše sociální na internetu a baví ho tvorba webů. Je lektorem webinářů i školení, přednáší a snaží se svět přesvědčit, že SEO je dobro.

 

Diskuze k článku