Jak na pokročilou kontrolu přesměrování URL adres

Nutnost přesměrování URL adres při jejich změně je dnes doufejme již známá věc. Ne každé přesměrování je ale uděláno správně a ne každý si ho dokáže správně zkontrolovat. Kontrolujete, zda se URL nepřesměruje 5x a následně nekončí na neexistující stránce?

Opakování: Proč je nutné URL přesměrovat

URL adresa je pro vyhledávače něco posvátného. Na jejich základě jednoznačně identifikují dokumenty a nabízí je ve výsledcích vyhledávání.

Tip: Přečte si článek od Dušana Janovského Tři zásady pro tvorbu dobrých SEO URL.

Vezměme si příklad, kdy věnujete velké úsilí tvorbě obsahu na stránce, poté ji sdílíte na sociálních sítích, pošlete newsletterem a získáváte zpětné odkazy. Stránce se ve vyhledávačích velice dobře daří, přivádí vám návštěvnost, která u vás na webu vykonává akce, které jste měli naplánované.

Potom přijde situace, kdy někdo URL adresu změní a stránka začne vracet HTTP 404 Not found – omylem, kvůli přechodu na nový redakční systém apod. V tu chvíli obsah této stránky pro vyhledávače přestal existovat, zpětné odkazy míří do černé díry.

Investované peníze a čas jsou pryč. Ušlé příležitosti se zvyšují. Obsah sice na webu pořád je, ale díky nové URL startuje ve vyhledávačích od začátku. A to jen kvůli tomu, že jste nebyli důslední při přesměrování.

Každá změna URL adresy je pro SEO potenciální riziko. Vyhledávače musí URL adresu projít, zjistit, kam je přesměrovaná, stránku na nové URL adrese stáhnout, zaindexovat a poté si interně přepočítat jednotlivé hodnoty jako jsou zpětné odkazy, používaná slova na stránce atd.

Tento proces zákonitě nějakou dobu trvá a s tím se pojí i dočasný propad pozic a návštěvnosti. Vše se v ideálním případě vrátí zpět, až si vyhledávače přesměrování přepočítají. Pokud tedy znovu nemusíte, URL adresy neměňte.

Tip: Pokud vás zajímá princip fulltextových vyhledávačů detailněji, moji sérii 3 článků na Programujte.com.

Poznámka: Změna URL adres je i přechod na HTTPS, který nyní hodně frčí u programátorů a často HTTPS bohužel bezmyšlenkovitě nasazují. Ještě před přechodem se tedy zamyslete, jestli je ten správný okamžik a důvod pro přechod na HTTPS. A rozhodně na HTTPS nepřecházejte jen kvůli SEO (Googlu)!

Jednoduchá kontrola přesměrování nestačí

Zkontrolovat, že původní URL adresy jsou přesměrované, je poměrně jednoduché. Vezmete seznam URL a zjistíte jejich návratový kód. Když je to HTTP 301 Moved permanently (jediné správně řešení pro přesměrování), URL jsou přesměrované.

Málokdo ale už poté kontroluje, že URL adresy jsou přesměrované na správné místo, tj. na konkrétní stránku a ne třeba na homepage.

Ještě méně lidí poté kontroluje, jestli za jedním přesměrováním není další přesměrování, poté další a další a ve výsledku se končí na neexistující stránce (HTTP 404 Not Found).

Přitom to je velice důležité, jinak nemáte jistotu, že vše dopadlo tak, jak jste si naplánovali. S rostoucí složitostí struktury webu a jeho stářím narůstá riziko, že se všechny URL adresy nepřesměrují správně.

Následující návod vám pomůže jednak zkontrolovat přesměrování, ale dává také tip, kam se dívat, když vám po přesměrování dlouhodobě poklesne návštěvnost z vyhledávačů a vy už nevíte, kam se dívat a co kontrolovat.

Jak na pořádnou kontrolu přesměrování

Co je potřeba:

  • Program Screaming Frog – existuje verze pro Mac, Windows i Linux.
  • Seznam URL adres, které mají být přesměrovány. Ten si můžete vytvořit několika způsoby – stáhnout si původní soubor(y) sitemap.xml, exportovat stránky z Google Analytics, databáze apod. Tento proces detailněji popisuji v tomto článku.

Ve Screaming Frogu klikněte na Configuration -> Spider. V novém okně poté na záložce Advanced zatrhněte Always Follow Redirects. Toto nastavení zajistí, že robot bude důsledně kontrolovat každou URL adresu, na kterou se některá další přesměruje. A to až do desáté úrovně.

Přesměrování

Nechte robota pracovat, u větších webů to může trvat i několik hodin. Pokud máte web o desetitisících až statisících, doporučuji seznam URL adres rozdělit na několik menších částí a ty dávat do Screaming Frogu postupně.

Tip: Nastavte Screaming Frogu vyšší alokaci RAM podle tohoto návodu. Bude tak pracovat rychleji i s vyšším počtem URL adres.

Report přesměrování ze Screaming Frogu

Až Screaming Frog doběhne, vyexportujte si report pod Reports > Redirects chains.

přesměrování

Zvolte typ souboru, který vám nejvíce vyhovuje, v mém případě to je Excel. Ten vypadá následovně (seřazený podle počtu přesměrování).

přesměrování

Jak s reportem pracovat

Obecně doporučuji zaměřit se na dvě věci:

  • Přesměrování, které končí na neexistující nebo chybové stránce.
  • Velké množství přesměrování.

V prvním případě si vyfiltrujte postupně ve sloupcích „Status Code …“ všechny HTTP návratové kódy, které nejsou 301 nebo 200. Zbydou vám URL, které míří tam, kam by neměly. Tento seznam pošlete programátorům k co nejrychlejší opravě.

Ve druhém případě si seřaďte tabulku podle počtu přesměrování (standardně druhý sloupec). Pokud u některých URL adres máte více než 3-5 přesměrování, zamyslete se nad tím, jestli by nebylo lepší (určitě bylo) URL směrovat přímo na cílovou stránku. Navržené úpravy opět s programátory nebo webmastery dořešte.

Co dělat, když je v řadě více než 10 přesměrování za sebou?

Proveďte kontrolu podle postupu výše a poté si zkopírujte z reportovací tabulky poslední sloupec s URL adresami, které znovu dejte do Screaming Frogu.

Je v tomto potřeba být velice důsledný, aby se odhalily všechny potenciální problémy.

Kdy a jak často tuto kontrolu provádět?

Minimálně po větších změnách URL adres na webu. A určitě i po té, co znovu zadáte programátorům seznam URL k přesměrování, abyste si ověřili, že je vše tak, jak požadujete.

Z mých zkušeností ale vyplývá, že je dobré podobnou kontrolu provést jednou za několik měsíců. Místo abyste na začátku do Screaming Frogu dávali vstupní seznam URL adres, nechte zkontrolovat celý web se zaškrtnutým „Always Follow Redirects“.

Následně prohlédněte report a případné problémy okamžitě řešte.

Doporučuji také nastavit sledování chybových stránek v Google Analytics, postup skvěle popsal André Heller ve zdejší Příručce marketéra.

A jak přesměrování kontrolujete vy? A kontrolujete ho vůbec, nebo věříte, že programátoři vše zařídí sami?

Diskuze k článku