Jak na influencer marketing: Má ohromnou sílu, lež má ale krátké nohy

Influencer marketing je celosvětově na vzestupu. Bloggeři, instagrameři a youtubeři se stali hvězdami dnešního světa. Jejich obsah dobrovolně sledují stamiliony lidí. Jen v Česku a Slovensku Lafluence monitoruje přes 2000 aktivních tvůrců, z nichž každého sleduje více než 3000 fanoušků. Stejně jako na západě si čím dál tím víc uvědomují, jakou má pro značky jejich publikum cenu. Povedený influencer marketing totiž může mít ohromný účinek.

Vztah mezi influencery a jejich fanoušky se zakládá na dlouhodobě budované důvěře. A zklamat ji je velmi snadné. Právě nevhodná reklama se může nejen minout účinkem, ale také může oslabit dlouze budovaný vztah s fanoušky. Influenceři i značky musejí mít na paměti, že v internetovém prostředí rozhoduje mezi sledováním a nesledováním jeden klik a že konkurence je obrovská. Fanoušek může kdykoliv začít odebírat obsah někoho jiného.

Klíčem k úspěchu je autenticita

Klíčem k úspěšnému influencer marketingu je autenticita. Jednoduše jde o to, aby sponzorovaný obsah do tvorby influencera dobře zapadal. Čím blíže bude propagovaný produkt tomu, čemu by se influencer věnoval i bez odměny, tím lépe. Pokud z reklamy čiší pouze honorář a fanoušci pocítí, že na ně nebyl brán ohled, budou se připadat zneužívaní. Influencer i značky proto musejí znát publikum a propagovat to, co sledující ocení, a způsobem, který ho baví. Zkrátka, je lepší méně velmi relevantních a dobře placených spoluprací, než fanoušky spamovat něčím, co je nezajímá.

Jde tedy o to spojit se s influencerem, který produkt pochopí, zamiluje si ho, a tudíž dokáže vyvolat nadšení i u svého publika. Proto mívají úspěch sponzorované obsahy, které mají formu tipů, receptů, návodů a testů. Na rozdíl od obyčejné reklamy fanouškům přinášejí hodnotu v podobě zábavy, zážitků anebo know-how a o značce se dozvědí naprosto přirozenou cestou.

Buďte k fanouškům upřímný

Ačkoli je cílem influencer marketingu, aby nepůsobil jako reklama, je vhodné být směrem k fanouškům upřímný a komerční spoluprací se netajit. Upozornit se na ní musí dokonce i ze zákona. Není ale nutné situaci zbytečně dlouze rozpitvávat.

Ve videu zmínit ve vhodném okamžiku, na instagramu ke sponzorovanému obsahu přidat jednoduchý tag, jako #ad, #spon, #reklama nebo oficiální označení Paid Partnership. Fanoušci chápou, že pravidelná tvorba kvalitního obsahu je pro influencery časově náročná a že si chtějí přivydělat. Vadí jim ale, pokud se nechovají fér.

Upřímnost a autenticita jsou tedy klíčem k úspěšnému influencer marketingu. Kampaně se tedy nemusejí opírat o slavná jména se statisíci fanoušků. Naopak často nejefektivnější je spolupracovat i s méně známými, ale zato úzce zaměřeními tvůrci, kteří mívají se svým publikem intimnější vztah a jejich doporučení se chápe takřka jako kamarádská rada.

Není se tedy co divit, že zájem o influencer marketing za poslední dva roky vzrostl až desetinásobně a pravděpodobně se bude zvyšovat i nadále. Průzkumy předpovídají, že v roce 2020 bude mít celosvětový trh s influencer marketingem hodnotu 5 až 10 miliard dolarů. Do Česka a Slovenska dorazil relativně nedávno. Je tak nejvyšší čas takové příležitosti využít.

Diskuze k článku