Infografika: Jak jsou na tom Češi se spamem? Nejvíce se ho snaží potírat Pražané

Stejně jako v roce 2017, také vloni se společnost Mailkit, která se specializuje na vytváření nástroje pro rozesílání a správu e-mailových kampaní, podívala na to, jak Češi vnímají zprávy typu spam. Výzkum pro Mailkit v obou letech realizovala výzkumná agentura STEM/MARK.

Nejčastěji si Češi spojují spam s nevyžádanou poštou. V průzkumu z roku 2018 takto odpovědělo 65 % dotázaných. 18 % respondentů chápe spam jako e-maily s nebezpečnou přílohou. 10 % z nich pak spam vnímá jako e-maily, které jsou posílané hromadně mnoha adresátům.

Muži spam chápou jako nevyžádanou poštu – 71 %, e-maily s nebezpečnou přílohou (11 %) a e-maily posílané hromadně mnoha adresátům (11 %). Ženy spam také nejčastěji vnímají jako nevyžádanou poštu – 58 %, poté jako e-maily s nebezpečnou přílohou (25 %) a dále jako e-maily posílané hromadně mnoha adresátům (9 %).

47 % Čechů podniká aktivní kroky s cílem snížit množství zpráv typu spam. V roce 2017 takto odpovědělo 43 % dotázaných. V Praze s ním bojuje 52 % respondentů, na Moravě 48 % z nich a v Čechách 45 % dotazovaných.

Oba výzkumy z let 2017 i 2018 ukázaly, že nejvíce se spam snaží potírat Pražané. Zatímco výzkum z roku 2017 došel k závěru, že nejméně lidí proti spamu bojuje na Moravě, z loňského dotazování naopak vyplynulo, že nejméně se spamem bojují lidé v Čechách.

Co konkrétně Češi dělají proti spamu?

Jak v roce 2017, tak v roce loňském respondenti za nejčastější metodu boje proti spamu zvolili variantu označení zprávy jako spamu. 68 % dotázaných se tímto způsobem v dané situaci zachová. 66 % z nich si nastaví pravidla pro ukládání spamu v e-mailovém účtu. 63 % zaškrtne na webu odesílatele, že nechtějí být nadále obesíláni. 21 % e-mail pouze smaže. 14 % respondentů kontaktuje e-mailem odesílatele, aby jim tyto zprávy už neposílal. V roce 2018 0,8 % respondentů uvedlo, že v rámci boje proti spamu podají stížnost na Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). V roce předchozím takto odpovědělo 0,5 % dotázaných.

Příjemci nejčastěji zprávy označí jako spam, když se nepřihlásili k odběru e-mailů (54 %). 51 % dotázaných se takto zachová, pokud pro ně obsah není relevantní. 43 % respondentů e-mail označí jako spam, když jim chodí příliš často. 22 % toto udělá, když se jim nedaří odhlásit a 11 % v případě, že jsou zklamáni (např. úrovní služeb nebo průběhem reklamace).

Podle výzkumu z roku 2018 přijde 28 % Čechů maximálně 5 spamů týdně. Stejnému počtu lidí dorazí do schránek za stejné období 6-15 spamů. 16-50 spamů najde ve svých schránkách 32 % dotázaných. S 51 spamy a více se musí vypořádat 12 % respondentů.

Total
1
Shares
Další články
Advanced search. Zdroj: Flickr.com, Peter Morville
Přečtěte si více

Pokročilé vyhledávání na Google a Seznam

Lidstvo se s vývojem informačních technologií postupně přesunulo od nedostatku dat, k nezpracovatelnosti dat lidským mozkem. Na tento problém prozatím našli nejlepší řešení fulltextové vyhledávače, které se snaží na základě dotazu jedince vrátit dostatečně relevantní obsah jako odpověď. Co když ale potřebujete najít konkrétní věc, kterou fulltext nezvládá? Jak pracovat s pokročilým vyhledáváním Google a Seznam?