Facebook radí, jak správně psát příspěvky a co nedělat

Návod nazvaný Page Post Best Practises (ke stažení v PDF) obsahuje ke každému typu příspěvků několik užitečných tipů – jak je nejlépe využít, co naopak určitě nedělat i komentované příklady z praxe. Veškeré rady navíc nejsou určeny jen pro využití v rámci News Feedu, ale návod obsahuje i tipy pro využití Promoted Posts, aby příspěvky jako placená reklama správně vynikly a byly dobře naformátované.

Video

Kdy používat video? Jako optimální příležitost Facebook doporučuje start nové značky, nového produktu, premiéru filmu nebo snahu o zviditelnění nové reklamy. Video by mělo obsahovat takový thumbnail, který na něj upoutá pozornost a dá jasně najevo, o čem bude, ideálně bez textu či přidaného loga. Zároveň by měl být přirozený a ne zbytečně vylepšovaný, vhodná momentka přímo ze samotného videa tedy nic nezkazí. Pokud thumbnail neupoutá, bude to to jediné, co z videa uživatelé uvidí, proto je k jeho výběru třeba přistoupit pečlivě.

Správně vytvořené video příspěvky

Doprovodný text k videu by měl být do 90 znaků, jinak jej Facebook zkrátí a ukončí třemi tečkami s možností rozkliknutí celého příspěvku. O to jistě nebudete stát při zviditelnění pomocí Promoted Posts, kdy chcete mít v reklamě pro lepší engagement zobrazený kompletní text. Pokud text nutně potřebujete delší, měly by v prvních 90 znacích být obsaženy ty informace, které považujete za nejdůležitější, ostatní totiž uživatelé uvidí až po rozkliknutí.

Fotografie

Fotografie jsou podle návodu výborným nástrojem pro zvednutí povědomí, propagaci nového produktu nebo vyvolání konverzace o určitém tématu. Stejně jako u videa, i zde platí doprovodný text do 90 znaků, naopak samotná fotografie žádný text obsahovat nesmí. Fotografie by měla být čistá a měla by mít schopnost na první pohled zaujmout (dobře fungují tváře). Sama o sobě by neměla být reklamou, naopak by se měla doplňovat s doprovodným textem a přitahovat k němu pozornost.

Správně vytvořené příspěvky s fotografií

Pokud existuje možnost, že příspěvek s fotografií budete chtít zviditelnit reklamou, měl by pro ideální zobrazení být v poměru 16:9 a s rozměry alespoň 168×128, což je velikost obrázků v prémiových reklamách. Bude-li fotografie menší, roztáhne se a nebude vypadat dobře.

Odkaz

Odkazy Facebook doporučuje užívat tehdy, pokud chcete lidi motivovat k akci na externí stránce, například na svém webu. Jste-li technologicky zdatnější, lze k nastavení toho, jak bude odkaz vypadat, užít Open Graph tagy. V doprovodném textu příspěvku by každopádně nemělo být přímo přítomné URL. Toho lze snadno docílit tím, že jej do příspěvku vložíte, a až Facebook vytvoří odkaz, URL můžete opět smazat.

Příspěvek s odkazem

Facebook také nedoporučuje vkládat skrze odkaz video (například z YouTube nebo jiné externí stránky) a doporučuje jeho nahrání přímo na sociální síť.

Otázka

Otázky je nejlepší používat k získávání zpětné vazby, k vyprovokování konverzace a lehčí formě zabavení uživatelů. Otázky by měly být krátké a srozumitelné, měly by se týkat značky a neměly by být příliš odborné, aby na ně mohl odpovědět každý. Na druhou stranu se ale budete chtít vyhnout i tomu, aby byly natolik obecné, že se na ně mohl ptát vlastně úplně kdokoliv. Vždy by mělo být jasné, proč se na danou otázku ptá právě vaše značka a žádná jiná. Otázka by měla obsahovat název značky nebo alespoň jejího produktu.

Dobře položené otázky na Facebooku

Možnost přidávat vlastní odpovědi by měla uživatelům být zpřístupněna jen tehdy, pokud jste si jistí, že to bude pro dobro věci. Nejčastěji půjde o získání co nejpřesnější zpětné vazby od uživatelů. Je-li vaším cílem zábava, obvykle zapnutí této možnosti bude spíš ke škodě. Otázky je vhodné vzájemnou souvislostí dát do kontextu s dalšími publikovanými příspěvky.

Událost

Tento typ příspěvku bude výhodný zejména tehdy, pokud chcete zviditelnit nějakou blížící se akci krátkodobého charakteru. Vhodnými příležitostmi jsou premiéra filmu, galavečer nebo slavnostní uvedení nového produktu či služby. Událost vytvoří na sociální síti vlastní objekt a ve chvíli, kdy některý z uživatelů potvrdí účast, dozví se to jeho přátelé, čímž tato funkce umožňuje virální šíření informací o nadcházející akci.

Správně vytvořený Promoted Post na událost

Události by měly být využívány pouze pro výše popsané typy akcí, nikoliv například pro propagaci časově omezené ankety nebo motivaci ke sledování aktuálních příspěvků. Na zviditelnění akcí, které probíhají po velmi dlouhou dobu, je lepší používat různé formy reklamy. Událost by měla vždy obsahovat informace o datu a času konání a probíhá-li na určitém místě, pak také údaj o lokalitě. Jinak tomu bude třeba u globální premiéry filmu, kde lze k místu konání dopsat alespoň „vaše oblíbené kino“. Přiložen by měl být obrázek čtvercového tvaru, který při zviditelnění příspěvku přes Promoted Posts optimálně vyváží prostorové rozvržení reklamy.

Textový příspěvek

Čisté textové příspěvky je vhodné používat tam, kde k zaujetí uživatelů není třeba ostatních opticky výraznějších způsobů. Hodí se například k jednoduchým oznámením pro přesně zvolené publikum. Měly by být relevantní pro danou značku, mohou například obsahovat „interní vtip“ známý v komunitě vašich fanoušků.

Zpráva musí být kvůli nepřítomnosti fotky či videa velmi silná i sama o sobě, jasnost a stručnost je vždy výhodou. Opět se vyhněte příliš obecným sdělením, kde by vaši značku snadno mohla nahradit jakákoliv jiná a na vyznění sdělení by se to nijak neprojevilo.

…a několik univerzálních rad

Při tvorbě reklamy je pak ještě dobré se orientovat podle následujícího seznamu instrukcí, který byste dle názoru Facebooku měli pokaždé překontrolovat, než kampaň pro daný příspěvek vypustíte do světa. Tedy alespoň do té doby, než vám tato předletová kontrola přejde do krve (formulář zvětšíte rozkliknutím).

Co překontrolovat před publikováním příspěvku přes Promoted Post?

A to je vlastně skoro všechno. Pro prostudování dalších příkladů, včetně názorných ukázek toho, jak by vaše příspěvky rozhodně vypadat neměly, se podívejte přímo do dokumentu od Facebooku. A pro vyšší výkonnost neplacených příspěvků i reklam pracujte na své kreativitě a zkoušejte, co vaši fanoušci i nefanoušci nejvíce ocení.

Každopádně pamatujte i na několik závěrečných obecných doporučení k práci s obrázky, které sám Facebook považuje za klíčový nástroj:

  • Fotografie by měly zobrazovat skutečné lidi a předměty. Nejoblíbenější je na Facebooku ten obsah, se kterým se může ztotožnit co nejvíce lidí. Výzkumy ukázaly, že emoce spouštěné fotkami skutečných lidí, věcí a situací jsou trvanlivější a přesvědčivější než například obrázky obsahující text.
  • Přidávání textu do obrázků či používání vyloženě textových obrázků je zakázané, neboť uživatelé reagují negativně na obsah, který považují za neautentický či neosobní. Protože text je v obrázcích přátel velmi vzácný, v obrázcích značek vyvolává negativní emoce. Fotky by měly samy o sobě pomoci s vyprávěním příběhu.
  • Loga značek by měla být užívána šetrně. Protože se na většině stránek tak jako tak objevují v profilovém obrázku, neměla by nikdy zabírat více než 20 procent plochy fotky. A i to jen v případech, kdy je logo vysoce relevantní ke zbytku obrázku. Vždy je lepší ukázat vlastní produkt v praxi než obrandovat logem nesouvisející výjevy.
  • Buďte jednoduší. Lidé měli být schopni na první pohled říct, co obrázek znamená a co zastupuje, aniž by museli zkoumat detaily. Čím jednodušší obrázek, tím jasnější sdělení.
  • Soustřeďte se na kvalitu. Fotky by měly být ve vysokém rozlišení, aby značku zastupovaly v pozitivním světle a celý příspěvek nepůsobil levně.

 

Diskuze k článku