Chyby, kvůli kterým končí newslettery v koši

E-mailový marketing patří k největším stálicím. Ostatně přesvědčujeme se o tom prakticky denně, kdy nám ve schránkách přistává slušná dávka newsletterů různé kvality a ze všech možných stran. Nicméně drtivá většina z nich je odsouzena k tomu, že skončí nemilosrdně v koši.

Mailingové rozesílky a kampaně jsou stěžejní součástí marketingu pro společnosti všech velikostí napříč obory. Přece jen pořád tento způsob marketingu generuje větší traffic než sociální média. Newslettery informují, prodávají, zvou, lákají, utužují komunitu a o jejich významu a přínosu není pochyb. Jenže se musejí dělat správně. O to víc je zarážející, že se bůhví proč vžila představa, že udělat a poslat „pár mailů“ přece může každý.

Udělat newsletter, který by příjemce zaujal a oslovil, není v dnešní spamové době žádná zívačka. Tím spíš, že někde dostávají na starost tvorbu a odbavování newsletterů lidé, kteří nejsou zrovna kovaní markeťáci a jejich výstupy jsou proto plné zbytečných chyb, které příjemce odradí. Vynaložené úsilí se tak nesetkává s neskromnými očekáváními a výsledkem jsou tragické konverze a masivní exodus odběratelů, kteří ještě nahlašují spam a nekompromisně zfušované mailingy mažou.

Jak se tedy vyhnout takovému neradostnému osudu? Dělat správně e-mailový marketing a využívat plně jeho potenciál je běh na dlouhou trať a není divu, že tam, kde to s e-mailovým marketingem myslí vážně, mají specialisty a nenechávají všechnu tíhu newsletterů na uhoněné „holce pro všechno“, která ještě obstarává sociální sítě, blog, PR a ve volných chvílích zajišťuje občerstvení do zasedačky a chod back officu. Není nutné hned najímat ostříleného marketingového guru, pro začátek stačí vyhnout se častým chybám a držet se několika elementárních pravidel.

Poznat odběratele své

Otázka, kterou si musíte položit jako první, je, komu newsletter vlastně posíláte. Jinou formu a obsah bude mít newsletter pro zákazníky, zaměstnance, obchodní partnery a tak dále. Tomu musíte přizpůsobit také tón a styl – vždycky myslete na to, jak je cílová skupina nastavena a co je pro ni relevantní a atraktivní.

Responzivita a optimalizace pro mobily

Všichni si čtou e-maily na mobilu. Je to totiž rychlejší, pohodlnější a mobil mají všichni neustále v ruce. Co se stane ve chvíli, kdy někomu přistane ve schránce newsletter, který není optimalizovaný pro zobrazení na mobilním zařízení? Nemá šanci. Je důležité, aby se newsletter zobrazoval bezchybně napříč zařízeními a platformami, jinak je jeho osud zpečetěn, a to může mít copy od samotného boha a grafiku vyparáděnou jak Sixtinskou kapli.

Používat poskytovatele mailingů se vyplatí

Posílat newsletty z osobního mailu na Gmailu, Yahoo, Seznamu je prostě zhovadilost. Nepůsobí to profesionálně ani důvěryhodně, přesto se s touto praxí setkáváme poměrně často. Přitom jsou k dispozici specializovaní poskytovatelé, kteří se soustředí na rozesílky mailingů a poskytují k tomu všechny potřebné nástroje a mechanismy. Většina z těchto nástrojů, jako je MailChimp, Ecomail, ActiveCampaign, se dá provozovat za rozumné náklady.

Vyjadřujte se stručně a jasně

Dlouhá sdělení a květnaté věty do newsletteru nepatří. Je zapotřebí vyjádřit se jasně a stručně. Nikdo nebude luštit newsletterový román, a to bez ohledu na to, jak úchvatně vizuálně bude podán. Lid onlinový text nečte, on jej skenuje. Proto je nutné nabídnout jasně formulované informace. Odstavce textu čtenáře odradí bez ohledu na to, že to může být obsah velice kvalitní. Do newsletteru prostě dlouhé texty nepatří.

Pozor na špatné copy

Není větší pohroma než špatné copy, které čtenáře akorát odradí a nemá absolutně žádný přínos. Texty plné chyb, překlepů a bulšitu nejsou dobrá vizitka. Text newsletteru proto zkontrolujte alespoň pětkrát a použijte k tomu ještě alespoň jeden pár očí. Čtenář také musí z textu jasně pochopit, jakou hodnotu mu vlastně nabízíte a čím mu vaše produkty nebo služby mohou „usnadnit“ život.

Call-to-action nesmí chybět, ale nesmí obtěžovat

Newsletter musí obsahovat CTA (call-to-action). Nesmí jimi být však přehlcen – čtenáře zmate, když po něm budete chtít deset věcí naráz a neudělá proto radši ani jednu. Je důležité, aby byl newsletter jasně fokusován, měl dané téma a je proto stěžejní ujasnit si, co je jeho cílem. Pak můžete po čtenáři teprve chtít, aby něco udělal. CTA musí být jasné, srozumitelné a dobře viditelné.

Personalizace je nutnost

Personalizovaný newsletter je dobrý newsletter! Čtenář musí mít pocit, že se ho e-mail týká, že není jen součástí obsáhlé databáze, kterou rozesílá robot z @noreply adresy. Oslovení čtenáře jménem zvyšuje důvěru, stejně tak správný podpis – podepisujte newslettery konkrétním jménem – posiluje dojem vzájemného mezilidského kontaktu. Nejde o žádné neřešitelné a náročné kroky, dejte příjemcům pocit, jako kdybyste je opravdu znali a výsledky budou hned vidět.

Měřit, měřit, měřit

Vytvořit a rozeslat newsletter je jedna část, ale ta pravá zábava přichází s vyhodnocením. Potřebujete vždycky vědět, kolik lidí e-mail obdrželo, kolik jich ho otevřelo, kolik jich klikalo, kolik se odhlásilo… Tyto poznatky jsou nesmírně cenné a jasně vám ukážou, jak moc marné byly (v lepším případě nebyly) vaše snahy a pomohou vám vylepšovat příští rozesílky a čistit databáze kontaktů. Využívejte ideálně více nástrojů pro trackování a měření, dostanou se vám relevantnější výsledky. Newsletter, který se neměří, je jako newsletter, který se nikdy neposlal.

Rychlé tipy:

  • Vždycky si pošlete testovací verzi, pročtěte ji a vyzkoušejte prokliky.
  • Vyvarujte se používání obrázků a grafik, které patří ke koloritu free fotobank, a krouží v různých newsletterech už od roku 2009.
  • K newsletteru se nepřikládá příloha, nikdy!
  • Odběratel musí mít vždycky možnost se jednoduše odhlásit.
  • Ujistěte se, že newsletter posíláte na správnou databázi odběratelů.
  • Posílejte newslettery ve správný čas, načasovat rozesílku na tři ráno není šťastná volba.
  • Neposílejte stejný newsletter vícekrát.
  • Formátujte text, používejte jednoduché fonty.

Diskuze k článku