České BMW rozjíždí soutěž na Pinterestu. Nastartuje ho?

Profil BMW Česká republika je na Pinterestu poměrně krátce a zatím se může pochlubit nějakými pěti desítkami followerů. Na nástěnku už nicméně odkazuje i ze své domovské webové stránky, stejně jako na Facebook a Twitter. A aby se značka uvedla a zapsala do povědomí fanoušků nových sociálních sítí, spouští tento týden letní soutěž, která celá probíhá právě skrze Pinterest a pro výherce je připraveno půjčení auta s plnou nádrží na víkend. Jistě, není to nové sedmičkové bávo zadara, ale s ohledem na význam Pinterestu to není špatná nabídka. Soutěž oficiálně startuje právě dnes a potrvá až do konce srpna. K účasti stačí během léta pořídit fotku s BMW a podělit se o ni na Pinterestu. Může se jednat o fotku vlastního auta, cizího nebo obecně o jakoukoliv fotku s libovolnou tématikou se vztahem ke mnichovské automobilce. Nejprve je ale třeba začít sledovat (follow) soutěžní board, administrátoři následně každého fanouška přidají mezi přispěvatele a tím se mu otevře možnost vložit soutěžní fotografii. Desítku vítězných fotek vybere porota. Proč ta nezvyklá mechanika soutěže? „Nebylo to jednoduché, protože v průběhu přípravy jsme na základě testování museli některé varianty zavrhnout. Původně měli soutěžící například označovat svoje fotky pomocí tagu #bmwsoutez, ale zdá se, že v současné době tagy nefungují na Pinterestu stoprocentně. Nakonec jsme se dostali k aktuální podobě. Jde o pilotní projekt, takže určitá míra experimentování je nevyhnutelná, v České republice zatím Pinterest velké značky až na zcela ojedinělé výjimky nepoužívají,“ vysvětluje Adam Zbiejczuk, který s BMW spolupracuje jako konzultant. Celou koncepci využití Pinterestu vypracovala mnichovská pobočka agentury iCrossing ve spolupráci s centrálou BMW, jejím českým marketingovým oddělením a Zbiejczukem. Cílem je vyzkoušet potenciál nové sociální sítě a také pomoci novému účtu BMW na Pinterestu, aby k němu našlo cestu co nejvíc nových followerů. Informace o soutěži se budou šířit prostřednictvím českého webu automobilky, budou o ní informováni partneři a prodejci BMW, hlavním kanálem pro šíření bude nicméně zřejmě Facebook a konverzace na diskusních fórech. „BMW se snaží držet krok s rychle se vyvíjejícím světem sociálních sítí a moderních technologií, což plně koresponduje se zaměřením značky jako takové na nové technologie a inovace. BMW patří na Facebooku k mezinárodně nejsilnějším značkám vůbec, a proto se nebojí angažovat i v oblastech méně prozkoumaných. Pinterest je podle mého názoru velmi zajímavou platformou, protože se zde prolíná prostor pro prezentaci vlastních vizuálů, které v případě automobilek hrají velikou roli, a pro sdílení fotek uživatelů,“ dodává Zbiejczuk. Takže – myslíme si, že soutěž BMW rozhýbá pinterestový marketing a další velké značky budou rychle následovat? Nejspíš ne. Zatím jde zjevně o imageovou záležitost, kdy je hlavním cílem navození určitého dojmu prvenství a něčeho výjimečného. S ohledem na počty českých uživatelů to ani jinak nejde. Snad jen kdyby konkurenti dostali pocit, že Pinterest přece nemohou nechat BMW, nebo kdyby se k experimentům nechali inspirovat další marketéři, mohlo by se to pomalu začít měnit. Ale to se dostáváme ke klasické otázce o slepici a vejci: Je potřeba nejprve dostatek uživatelů, aby si Pinterestu díky potenciálnímu publiku všimly velké firmy, nebo je naopak nejdřív nutné úsilí výrazných značek, které si síť přivlastní, pro uživatele ji zviditelní a postarají se o její popularizaci? Zatím tu chybí obojí, aktivity BMW by ale přinejmenším mohly napomoci druhé variantě. České využití Pinterestu je každopádně stále v plenkách. Výjimkou potvrzující pravidlo je jen Teodorik Menšl, který podle dat Zoomsphere patří dokonce do první stovky nejsledovanějších uživatelů celosvětově. V současnosti jeho piny následuje už 635 tisíc lidí, tedy o dobrých 630 tisíc víc, než druhý nejsledovanější český profil Radostina // 79ideas. Jinak se počty následovníků pohybují přinejlepším ve stovkách. Určitou představu o zastoupení firem na českém Pinterestu si můžete udělat na vzorku těch největších:

 

Diskuze k článku