Archetypy v marketingu: Některé firmy vytváří vlastní svět

Podle odborníků na reklamu jedná část organizací podle určitých archetypálních vzorů. Ty mohou v některých případech napovědět, jak moc značka inklinuje k jednoduchosti a přímočarosti.

Mladý muž se přibližuje k nápojovému automatu. Zatímco si v ruce se zíváním připravuje mince, zevnitř stroje ho pozorují zvláštní animované bytosti. Ty vypadají, jakoby pocházely z nějakého seriálu pro děti a i prostředí, v němž žijí, vypadá pohádkově. Panuje v něm pohoda a radost ze života. Jakmile mladík vhodí minci do automatu, pohádkové bytosti kouzlem zařídí, aby k němu nápoj doputoval. Mladík se napije a už nezývá. Naopak se spokojeně usmívá. Tak vypadá jedna z reklam na slavný americký nápoj Coca-Cola. Tato značka přitom patří mezi typické zástupce organizací, které pracují s prostými hodnotami a snaží se pro své zákazníky vytvořit ideální, jednoduchý svět. Takovým firmám marketéři říkají značky s archetypem neviňátka.

Cesta do ráje

Jak už označení archetypu napovídá, archetyp neviňátka odkazuje k malému dítěti, o které láskyplně pečují jeho rodiče. To potvrzuje i odborník na reklamu z agentury Fairy Tailors Honza Vašík: „Archetyp neviňátka je spjatý především s příjemnými zážitky  z dětství. Tedy z doby, kdy život každého z nás byl jednoduchý a bezstarostný. Přeneseně vzato tento pravzor také souvisí s určitou představou ráje, života v čistotě a neposkvrněnosti,“ vysvětluje.

I proto se podle něj organizace s tímto archetypem pokouší svým zákazníkům nabídnout produkty nebo služby s jasnými a prostými hodnotami, které jejich nákup ani užití příliš nekomplikují. Mezi typické organizace s archetypem neviňátka přitom patří například společnost McDonald’s, Coca-Cola, Disney, výrobci kosmetiky jako například firma Ivory, výrobci pracích prostředků, jako je Ariel, ale třeba i značky fungující na principu multilevel marketingu, jako jsou Amway nebo Mary Kay.

Podrobněji se archetypem neviňátka v brandingu zabývá ve svém vlogu agentura Fairy Tailors:

 

Síla v jednoduchosti

Podle Honzy Vašíka je hlavním rysem organizací s archetypem neviňátka především jednoduchost, a to ve všech ohledech. „Tyto společnosti nabízejí jednoduché produkty nebo služby, u kterých není potřeba dlouho přemýšlet. K zákazníkovi se totiž přistupuje tak trochu jako k dítěti, o které je třeba pečovat. Vše pro něj musí být okamžitě srozumitelné a jasné, aby mohl rychle uspokojit svoji potřebu,“ vysvětluje Honza Vašík.

I z tohoto důvodu podle něj management společností s archetypem neviňátka dbá na perfektní proškolení svých zaměstnanců. „Zákazníci těchto firem milují předvídatelnost a bývají velmi netrpěliví.  Pracovníci proto musí vždy přesně vědět, co se po nich chce. Kreativita není žádaná,“ vysvětluje Honza Vašík. Dodává, že pokud zákazníci dostanou servis, který chtějí, dovedou být na oplátku mimořádně loajální.

Jaké jsou značky s archetypem neviňátka:

  • Nabízejí jednoduché řešení na snadno identifikovaný problém
  • Disponují přímočarými základními hodnotami
  • Jejich produkty nebo služby souvisí s nostalgií, dětstvím nebo morálkou
  • Chtějí se odlišovat od výrobků se špatnou pověstí

Svět, který je ještě v pořádku

Ikonickou značkou s archetypem neviňátka je podle Honzy Vašíka společnost McDonald’s. „Tento nejznámější řetězec rychlého občerstvení je primárně určen pro rodiny s dětmi. Prezentuje se přitom jako dobré místo k odpočinku a slibuje svým návštěvníkům skvělou zábavu,“ vysvětluje Honza Vašík.

Podle něj už samotný symbol společnosti, tedy zlaté oblouky písmena M, má v zákaznících vyvolávat pocit, že vstupují jakousi zlatou branou do země zaslíbené. Pro mnoho lidí po celém světě se přitom McDonald’s postupem času stal skutečně útočištěm, kde se mohou schovat před rozporuplností a nejistotou moderního života.

„Zákazníci totiž vědí, že ať už nakoupí kdekoliv, nemusí nad nabídkou složitě přemýšlet, protože dostanou vždy totožné  jídlo ve srovnatelné kvalitě,“ popisuje obchodní strategii společnosti Honza Vašík, „Volba barev, postavička klauna, Happy meals a příklon k fresh produktům či salátům nebo snídaňovému menu v posledních letech navíc působí pozitivně.“ I proto je podle něj tento globální řetězec restaurací populární jak mezi dětmi, tak i mezi dospělými.

Diskuze k článku