Ackee design principy: Kompas, který ukazuje správný směr

Kolik uděláte denně rozhodnutí? Výzkumníci z newyorské Cornell University odhadují, že dospělý člověk se vědomě o něčem rozhoduje zhruba 35 000x každý den. To je zhruba 1,6 rozhodnutí každou vteřinu (pokud 8 hodin denně spíte).  Aby se člověk s takovou mentální náloží vypořádal, používá různé strategie. Ty nejčastěji používané a nejlépe fungující vzorce se pak stávají našimi vnitřními směrnicemi, které nám pomáhají učinit smysluplná rozhodnutí, aniž bychom ztráceli čas analýzou.

Práce designéra je naštěstí rozmanitá a během dne se tak setkáváme se spoustou různorodých úkolů, které musíme rychle a rozumně odbavit. Všechno, co nějakým způsobem ovlivňuje design produktu, je design rozhodnutí. Jak připomíná Jared Spool, jeden ze zakladatelů UX jako disciplíny, „designérem je každý, kdo ovlivňuje podobu designu. To zahrnuje vývojáře, projektové manažery a dokonce i firemní právníky. Designéři jsou všichni.“

Pro vývojářskou agenturu typu Ackee, kde se na projektu podílí velké množství lidí od programátorů přes copywritery až po testery, to platí dvojnásob. Aby jejich každodenní design rozhodnutí byla konzistentní a posouvala projekt tím správným směrem, musí sdílet jednotné zásady. A právě od toho už pár let máme v Ackee svoje design principy.

Design principy? Co to je?

Design principy představují sadu hodnot, na kterých se kolektiv shodl, že reprezentují vizi toho, jak by produkt měl ve výsledku vypadat a fungovat. Nepopisují konkretní pravidla, ale metodologii, která zaručí vždy uspokojivé a konzistentní výsledky. Je to kompas, který nám ukazuje správný směr. Cesta už je jenom technický detail.

Design principy mohou existovat na různých úrovních abstrakce. Na nejvyšší úrovni se s nimi setkáme například v podobě všeobecných přikázání, která definují, co je univerzálně “dobrý design”, od jednoho z nejvýznamnějších designéru 20. století Dietera Ramse (10 principles for good design – by Dieter Rams). Pak mohou být design principy definovány pro jednotlivá odvětví, organizaci, projekt nebo konkrétní produkt.

Design principy jako koncept nejsou novinka, ale svoje vlastní principy pro konkrétní služby začaly známé firmy vytvářet relativně nedávno. Samozřejmě nepřekvapí, že vlastními design principy se dnes řídí společnosti jako Apple, Google, Facebook, Airbnb, BBC, Pinterest a spousta dalších

Formulace design principů může někomu připadat příliš očividná, ale jako ve většině složitých životních situací stačí tu očividnou pravdu jenom vyslovit a řešení se najde hned.

Roman Gordienko, head of design Ackee, zdroj: Ackee

Jak vznikají design principy

Jak už jsem zmiňoval, Ackee je agentura, kde pracujeme na velkém množství projektů. Jeden den se snažíme najít způsob, jak rybářům a turistům v lodi snadno ukázat, kam smí a nesmí, aby nezneklidnili párující se ptáčky. Druhý den pomáháme sportovním fanouškům co nejrychleji doručit zprávy o jejich oblíbeném týmu v nekonečné záplavě informací, kterou je moderní internet. Každý projekt má svá specifika, cílovou skupinu, technická omezení, rozsah a cíle. Proto v našem případě nedávalo smysl mít univerzální produktové principy, které bychom aplikovali na všechno, co děláme. To by nefungovalo.

Design principy v Ackee tak neříkají, jaký má náš design být, ale jak bychom na něm měli pracovat. Abychom zachovali stabilně vysokou úroveň, každý v design týmu (a celé firmě) by měl znát naše design procesy. Na prvním z workshopů věnovaných design principům jsme proto vydefinovali sadu situací a problémů, se kterými se v průběhu design procesu běžně setkáváme. Kromě designérů jsme mnoho přínosných vhledů získali také od kolegů z ostatních týmů. Poté jsme se podělili o své zkušenosti a best practices, které nám pomohly dané situace vyřešit, a sepsali ty nejefektivnější. Druhý workshop jsme pak věnovali shromáždění problémů a jejich rozdělení do skupin podle toho, kterého aspektu práce se týkaly. Ke každému z klastrů jsme pak vytvořili krátké shrnutí a doporučení. A tak se zrodily Ackee design principy.

Když jde o princip: Naše svatá pětice

Informace

Čím víc informací získáš, tím lépe

Naše designy mají svůj účel. Musí fungovat. Aby fungovaly správně, musíme přesně vědět, pro koho design navrhujeme, jakých byznys cílů tím pomáháme dosáhnout, jaké jsou naše technické možnosti a omezení, jaký obsah nabízíme uživatelům, jaké jsou krátko- a dlouhodobé plány klienta, kolik máme času a tak dále. Investuj čas do rešerše.

Komunikace

V Ackee nejsi sám

Jsme tým profesionálů se stejným cílem: vytvářet digitální produkty nejvyšší kvality. Abychom toho docílili, musíme využívat ty nejlepší dovednosti každého z nás. Programátoři, copywriteři, markeťáci, projektoví manažeři, product owneři, kolegové designéři — každý má nějaké unikátní znalosti. Všichni spolupracují se svými spoluhráči i lidmi z jiných týmů. Sdílej své nápady a myšlenky, získávej informace, vyměňuj si zpětnou vazbu a neustále komunikuj. Společně jsme víc než jen součet jednotlivců.

Zodpovědnost

Tvůj design je tvoje dítě

Design je na očích. Je to první věc, které si lidé všimnou a uživatelé posuzují. Proto nesmí být stvořen ledabyle. Za výsledný produkt jsi zodpovědný. Buď u toho, když se dělá výzkum, rodí koncepce, když se programuje a produkt spouští. Validuj svůj design, iteruj ho, vysvětluj, jak by měl fungovat, a kontroluj jeho implementaci. Přemýšlej o budoucnosti svého produktu a jak můžeš přispět k jeho růstu. Na svoji práci musíš být pyšný.

Odvaha

Buď odvážný, ale také racionální

Design od Ackee je špičkový. Svět designu i technologií se ale rychle mění a my s ním musíme držet krok stejně jako naši vývojáři. Design rozhodnutí děláš za klienta i za uživatele – přesvědč se, že tvoje rozhodnutí je správné, a stůj si za ním. Když nemáš dost informací, buď připraven konat. Využívej heuristiky, abys přišel s nečekaným řešením. Vyzkoušej ho a ověř si, že funguje, jak má.

Důvtip 

Chytří designéři jsou efektivní

Nemáme všechen čas na světě, proto musíme pracovat chytře. Porovnej čas, který je potřeba na implementaci nějaké design fičury, s výhodami, které by přinesla uživatelům. Znej míru — neinvestuj příliš času do něčeho, co má malou šanci na úspěch, a nevynalézej znovu kolo. Pracuj efektivně. Vytvářej znovu použitelné elementy, design systémy a šablony. Vždy se však ujisti, že jsi konzistentní, ale ne homogenní, to je nuda.

No a? Pomohlo to?

Téměř okamžitě po tom, co jsme zavedli a představili naše design principy uvnitř Ackee, se dostavily změny. Formulované a vytesané principy nám pomohly sladit, jak naši designéři přemýšlí a organizují svůj design proces. Sám jsem vždy byl příznivcem přístupu “trust the process”, protože pokud jsou procesy správně nastavené, přináší kvalitní a konzistentní výsledky a pomáhají předcházet tvůrčí krizi.

Formulace design principů přispěla k lepší spolupráci s kolegy z jiných týmů, kteří teď vědí, jak pracujeme a co od nás mohou očekávat. Tohle nám samozřejmě pomohlo zlepšit také náš handoff process a zavést verzování designu. V neposlední řadě jsou design principy dobrým nástrojem pro rychlý onboarding nových lidí, kterým pomáhají pochopit náš způsob práce a firemní kulturu.

Samozřejmě, pouhou definicí design principů naše práce nekončí. Po nějaké době se na ně znovu podíváme a zhodnotíme, jestli stále odpovídají našim nárokům na vlastní práci a správně vyjadřují náš postoj. Podobně jako by identita firmy měla vždy odpovídat jejímu aktuálnímu stavu, principy musí zůstávat relevantní stejně tak.

Total
1
Shares
Další články