Příručka marketéra: 7 tipů, aby vaše newslettery nekončily v koši

Hranice mezi úspěšným obchodním e-mailem a spamem je zatraceně tenká. Záleží totiž na každém detailu – třeba i na tom, pod jakým jménem zprávu odešlete. Takže než svým zákazníkům rozešlete další newsletter, zkontrolujte si těchto 7 věcí. Zabere to jen chvilku.

1. Odesílatel

První slovo, které si příjemce vašeho e-mailu přečte? Jméno odesílatele.

Když v něm uvidí něco jako „info“, „podpora“ nebo „marketing“, už cítí, že mu píše robot. Jeho zájem pokračovat ve čtení se snižuje.

Do odesílatele dostaňte svůj brand. A pokud o vás klient něco ví, taky svoje jméno. Když vám totiž napíše Tomáš Čupr z Rohlíku, podvědomě cítíte, že to bude něco důležitého.

Hezké příklady? Třeba „Martin Mates z Econea.cz“, „Katka z Nevýchovy“, nebo „Majitelé Kytary.cz“.

Jen nezapomínejte, že když už hrajete osobní rovinu, musíte se pod e-mailem taky podepsat.

2. Předmět

Říká se o něm, že je to jeden z nejdůležitějších textů celého e-mailu.

Jistě. Předmět má velký vliv na to, zda si čtenář zprávu otevře, nebo ji rovnou hodí do koše.

Na druhou stranu jeho sílu nepřeceňujte. Pokud svoje respondenty každý týden spamujete nesmysly, ani sebelepší předmět vám nepomůže.

Konkrétní rada? Odlište se. Třeba v mojí Promo složce na Gmailu se většina předmětů nese v duchu „Sleva 30 %“, „Pouze dnes“, „Zdarma“, „Akce“ nebo „Výprodej“.

A pak je tu Damejidlo.cz. Mohli napsat e-mail s předmětem „Dotazník spokojenosti“, jako to dělá REGIOJET. Jenomže v mém inboxu se objevil předmět, který stanul nad všemi ostatními: „Jak vám dnes chutnalo?“

3. Perex

Někdo mu říká preheader, někdo perex. Vždycky je to ale nenápadná větička, kterou Gmail, Seznam, Outlook i Thunderbird zobrazují v náhledu e-mailu ve schránce. Hned za odesílatelem a předmětem.

Denně mi chodí e-maily, ve kterých zní perex asi takto: „Pokud se vám e-mail nezobrazuje správně, klikněte zde.“ Wow. Hned mě zaplavila touha zprávu otevřít.

Vy buďte chytřejší. Ještě před headline (a vůbec hlavičku) svého e-mailu vložte krátkou větu. Třeba i drobným písmem. V samotném e-mailu si jí nejspíš nikdo nevšimne, důležité ale je, že se všem zobrazí v náhledu.

V kombinaci se skvělým odesílatelem a předmětem je tato triáda neuvěřitelně silnou zbraní.

Perex čtenář uvidí v náhledu e-mailu ve schránce i malým písmem v hlavičce samotného e-mailu.

4. Jeden e-mail = jeden cíl

Lidé mívají pocit, že když už zákazníkům posílají e-mail, musí to stát za to. Že ze sebe musí vysypat všechno.

Zažil jsem firmy, které v jedné zprávě posílaly produktové novinky, pozvánky na školení, nabídku konzultací i zprávy z oboru. Míra prokliků na jednotlivé cíle se blížila nule.

E-mail přece není raketa nesoucí sondu na Mars. Když potřebujete, jednoduše pošlete další. Aniž by vás to stálo 2,5 miliardy dolarů.

Každý newsletter proto posílejte s jedním cílem. A všechno okolo – od předmětu až po CTA tlačítko – k tomuto cíli směřujte.

5. Pozor na zmatení zákazníků

Když píšete e-mail, veďte svoje zákazníky za ručičku. Jako malé děti. Pokud totiž při čtení e-mailu (byť jen na chviličku) zaváhají, zvyšujete riziko, že okno s vaší zprávou zavřou.

Co zákazníky mate nejčastěji?

  • Nejasný odkaz. Je po přečtení textu odkazu 100% zřejmé, kam vede? Ví čtenář, co ho tam čeká? Pokud ne, bude ostražitý.
  • Nejasná příloha. Nemá náhodou to PDF, které mi posíláte, 50 MB? Nevyčerpá mi to mobilní data? S přílohami hodně opatrně.
  • Nejasný postup. Ví zákazník přesně, co má po přečtení e-mailu udělat? Kam kliknout, kam zavolat nebo kam a co napsat?

 

Část newsletteru e-shopu se sportovními doplňky. Můžu získat dárek při nákupu nad 999 Kč, přihlásit se do soutěže na Facebooku a nakoupit ve slevě. A níže ještě poptat online trenéra, přečíst si blog, soutěžit o sponzoring, využít slevy při osobním odběru,…

6. Ve správný čas na správném místě

Každý dobrý newsletter má SPÁD.

A teď není řeč o spádu textu. Mluvíme o těchto třech zásadách:

  • správné cílení,
  • přesné načasování,
  • pádný důvod k přečtení.

Své e-maily posílejte jen těm zákazníkům, které by mohly zajímat. V době, kdy jim váš e-mail vyřeší problém nebo udělá radost. A se silným argumentem, proč by si ho měli přečíst.

Příklad z praxe? Čtecí aplikace Pocket na začátku každého roku (přesné načasování) posílá všem svým čtenářům (správné cílení) souhrn toho, co přečetli za minulý rok. A navíc přidává srovnání s ostatními čtenáři (pádný důvod k přečtení).

7. Má to vůbec smysl?

Tohle jste si měli vyjasnit ještě před rozesláním prvního newsletteru. Ale pořád lepší pozdě než vůbec.

Newslettery nejsou občanská povinnost. Nenařizuje je zákon. Úspěšnou firmu vybudujete i bez nich.

Pokud si i přesto stojíte na svém a chcete e-maily posílat, ujasněte si:

  • Očekávání. Chcete od příjemců objednávky, nebo stačí, aby četli? Hlavně si to řekněte nahlas. Ať na to máte v týmu stejný pohled.
  • Strukturu. Musíte pokaždé znovu vymýšlet, jestli chystat úvod, jak dlouhý je perex článku a jestli máte dvě, nebo tři pozice pro fotku? Něco je špatně.
  • Realizaci. Funguje šablona tak, že ji můžete zkracovat i prodlužovat? Není třeba ji pokaždé ladit a testovat? Dobře nakódovaná šablona za těch pár tisíc stojí.

Na obchodní úspěch e-mailu mají samozřejmě vliv i další věci. Třeba struktura, obrázky, text nebo výzva akci.

Ale o těch zase někdy příště.

Diskuze k článku