14 tipů od 4 influencerů: Jak vybudovat komunitu na Facebooku

Koncem listopadu zorganizoval Facebook v Praze historicky první Communities Day. Akce se zúčastnilo 30 správců stránek a skupin na Facebooku z České republiky, například z oblasti duševního zdraví, otevřeného vzdělávání či počítačových her. Při této příležitosti jsme v Těchinternetech zjišťovali, jak co nejlépe komunitu na Facebooku vybudovat.

Myšlenka zorganizovat tuto událost v Praze vznikla před rokem na obdobné celoevropské akci v Londýně, o níž byl ze strany českých komunitních skupin mimořádný zájem. Do Prahy tento koncept akce dorazil po Bukurešti, Aténách a Varšavě jako čtvrtý v pořadí ve střední a východní Evropě.

Česko je plné velmi schopných lidí a zajímavých komunit. Poté, co náš Communities Summit v Londýně navštívilo pět českých správců komunitních skupin a po spuštění české propojovací platformy – tzv. Communities Leadership Circles v Praze – která je již čtvrtá největší na světě, chceme nyní ještě intenzivněji podpořit zdejší facebookové komunity a zajímavé projekty se společenským přesahem. Naším cílem je nabídnou českým administrátorům živou a osobní platformu pro sdílení zpětné vazby, nápadů, zkušeností, ale i osobních příběhů.“ – Robert Bednarski, ředitel Facebooku pro region střední a východní Evropy.

Radim Hasalík, admin největší SMB komunity Podnikatelé a živnostníci

  • Stanovte jasná a srozumitelná pravidla. Při jejich porušení se nenechte vyprovokovat k podrobnému obhajování vašeho rozhodnutí. Buďte struční a věcní, ale diskusi s narušitelem nerozvíjejte.
  • Osvědčilo se nám založení speciální skupiny, která je určena pro zlepšování chodu hlavních skupin. Členové rovněž vnímají velmi pozitivně, když zasahujeme proti příliš útočným uživatelům.

Tomáš Koláček, šéf Community Leadership Circles Prague / BusinessFactory

  • Důležité je vytvoření základního edičního plánu s týdenním vyhodnocením a nastavení pravidelných rituálů.
  • Správa smysluplné skupiny může být časově náročná – pomoci mohou dobře vyškolení moderátoři (TIP: Facebook pomáhá s nalezením moderátorů mezi členy pomocí conversation badges)
  • Pevné propojení členů komunity vzniká s offline setkáváním – pro organizaci může velmi dobře posloužit eventová platforma např. Eventbrite
  • Pozor na toxické členy komunity – Facebook využívá propracovaný systém banování a ve skupině máte možnost členy na určitou dobu ztlumit

Pavlína Louženská, zakladatelka #HolkyzMarketingu

  • Jasně daná pravidla. Krátká jako mise a vize firmy, a přitom dost jasná, aby je pochopila i Tvoje babička. Vytapetovaná v Announcements, Units a i u schválení členství ve skupině. A k tomu admin(ové) skupiny, které(ho) všichni dobře znají a mohou s ním o případném porušení diskutovat.
  • Ty nejlepší kampaně jsou 360°, stejně jako ty nejlepší FB skupiny fungují i offline. Možnost potkat se dá skupině nejen novou dynamiku, ale i dlouhodobou udržitelnost, kterou neohrozí ani změna algoritmu.
  • Extra tip: Pravidelný feedback od členů skupiny by měl být standard, ale promluvit si o tom, jak komunita funguje osobně, dá sesbíraným datům plasticitu (a tvář).
  • Nastavit si jasně systém zodpovědností i updatů mezi adminy. Brněnské ambasadorky #HolkyzMarketingu mají v lokální skupině týdenní služby, aby žádný dotaz nezůstal bez odpovědi, žádná žádost o členství neschválená. A každý pátek si zavolají, co je nového.
  • Extra tip: V hlavní skupině #HolkyzMarketingu má každá adminka na starosti jinou vertikálu: Aneta s Luckou se starají o eventy a partnerství, Irena o cokoliv, co se dotýká holek nad padesát let, Lenka zase o mámy. Díky tomu můžeme mít přehled, co se děje nového ve více oborech.

Roman Rusianowski, admin skupiny Games CZ/SK

  • Stanovit srozumitelná a přehledná pravidla skupiny, abychom se vyhnuli dohadům s členy. Správci by neměli porušovat pravidla.
  • Byt příkladem pro členy. Pokud chcete, aby skupina komunikovala určitým způsobem, musíte sami ukázat, jak by se měli chovat.
  • Pokud to jde, vyjít členům vstříc. Přijímat konstruktivní kritiku a nepovyšovat se nad ostatní.

Diskuze k článku