10 otázek: Jak navrhnout značku, která bude mluvit k zákazníkům

Construction site crane building a blue 3D text. Part of a series.

10 otázek, které musí padnout v rozhovorech s designery při tvorbě loga, vizuálního stylu a firemní identity. Úvodní průzkum a pochopení smyslu organizace je klíčem ke značce, která bude mít co říct.

Víte, jak vzniká obraz společnosti v hlavách zákazníků? Faktorů, které hrají svou roli je celá řada: patří sem přímá zkušenost se službami či produkty, reference od ostatních klientů, vyprávění reklamních spotů, obsah inzerátů, pozicování značky v rámci sponzoringu nebo komunikace na sociálních sítích.

To vše a mnoho dalšího utváří symbolickou hodnotu značky a vypovídá o tom, co je organizace zač. Když pak náhodný kolemjdoucí zahlédne logo na vývěsním štítu, v první řadě se mu vybaví právě tyto vjemy a zážitky, které utvářejí jeho názory i pocity související s danou společností.

Jakou roli přitom hraje samotná podoba značky? Záleží na ní vůbec, když toho tolik podstatného říká samotná marketingová komunikace? Hrají významnější roli použité vizuální prvky, nebo jde pouze o to mít „nějaký“ znak s nímž se propojí všechny tyto zprávy?

Tvary písma, barvy, ikony a další obrazové součásti firemní identity zdaleka nejsou neutrálními elementy, ale samy o sobě nesou významy doplňující a utvářející celkové sdělení. Stačí se podívat na některý z článků věnovaných psychologii barev, sémiotice v typografii nebo motivům poutajících pozornost a hned bude jasné, že design brandu je sofistikovaná hra s různými asociacemi.

Prvním krokem k dosažení vítězství přitom bývá dobře udělaný průzkum, v němž vedle praktických otázek zazní také informace umožňující alespoň základní pochopení činnosti organizace. Jen tak může být vaše vizuální komunikace v souladu s tím, kdo opravdu jste. Pracujete na tvorbě nového firemního stylu? Zde je desatero dotazů, na které marketér a grafický designer nesmí zapomenout:

1. Jaký je marketingový název společnosti?

Pod jakým pojmenováním vás znají zákazníci? S jakým názvem stavíte brand? Může být i odlišný od toho, který je zapsaný v obchodním rejstříku.

2. Jaké nabízíte produkty a služby?

Co vše obsahuje vaše nabídka? Jaké produkty jsou nejžádanější? Plánujete do budoucna rozšíření, nebo zúžení sortimentu?

3. Kdo jsou vaši zákazníci?

Máte stanovené persony? Pak je grafickému designerovi rovnou pošlete. V opačném případě zkuste popsat, jak vypadá váš typický zákazník. Najde se něco, co je všechny spojuje? (Pohlaví, věk, vzdělání, lokalita, povolání nebo zájmy?)

4. Jakou potřebu zákazníků řešíte?

Jak jim pomáháte v jejich práci a životě? Jaké konkrétní problémy zákazníci řeší? Co jim musí scházet, pokud se rozhodnou využít vašich služeb? S jakými úkoly se na vás zákazníci nejčastěji obracejí?

5. Kdo je vaše konkurence?

A v čem je dobrá? Připravte si seznam seřazený od nejvýraznějších konkurentů po ty nejméně zajímavé.

6. Proč by zákazníci měli zvolit vaší společnost?

Jaké jsou přednosti vaší společnosti? Jaké jsou výhody oproti konkurenci? Např. kolik let jste na trhu? Kolik máte za sebou dokončených projektů? Jaké konkrétní zajímavé projekty jste realizovali? Jak velký je váš tým? Jaké máte certifkace? Jste členy profesních asociací?

Získáváte oborová ocenění? Máte mezi zákazníky známé společnosti? Co o vás říkají klienti a spolupracovníci? Jaké technologie využíváte? Jakými principy se řídíte? Jaké je vaše cenová politika? Jmenujte, cokoli vás napadne.

7. Jaké hodnoty u vás ve firmě zastáváte?

V co věříte? Na čem si zakládáte? Jakou máte vizi pro budoucnost? Máte nějaké motto, které to vystihuje? Co byste naopak nikdy neudělali?

8. Jaký charakter vaší frmu nejlépe vystihuje?

Vyberte jeden nebo dva z následujících brandových archetypů a pokuste se formulovat, proč k vaší firmě nejvíce sedne: kouzelník / hrdina / průzkumník / mudrc / neviňátko / tvůrce / vládce / pečovatel / muž z lidu / milovník / šašek / rebel.

9. Jak propagujete společnost?

Jak se dostáváte „mezi lidi“? Jak se propagujete na internetu? Web? Newslettery? On-line reklamní kampaně? Videa? Sociální sítě? A jak ve fyzickém světě? Tiskoviny? Pobočky? Reklamní plochy v exteriéru? Nebo něco jiného?

10. Jaké materiály bude potřeba zpracovat?

Vizuální styl by měl pokrývat všechny viditelné prvky, se kterými se setkávají zákazníci, partneři i zaměstnanci. Co vše používáte při obchodním jednání? Co uvidí zákazník na pobočce a při cestě k ní? Jak se prezentujete v digitálním světě? Zkuste si vzpomenout také na všechny používané dokumenty nebo cokoliv jiného, co byste mohli potřebovat.

Total
1
Shares
Další články
Přečtěte si více

Studie: Malé firmy se na Facebooku podceňují

Jak dobře dokáží malé firmy zužitkovat Facebook coby marketingový nástroj? Odpověď na tuto otázku se bude lišit podle toho, zda se zeptáte firem samotných, nebo marketingových výzkumníků. První skupina odpoví, že příliš dobře ne, druhá naopak pochvalně zatleská. Jaká je tedy pravda?
Přečtěte si více

Google připomíná Doodlem havárii mimozemšťanů

Víte, co se stalo přesně před šestašedesáti lety v americkém Roswellu? Přistálo tam UFO. Nebo havarovalo. A nebo bylo sestřeleno. A nebo se taky možná nic z toho nestalo. Jak to doopravdy bylo, ví jen několik vyvolených. Co je ale fakt je nejnovější Doodle od Googlu dnes tuto historickou (ne)událost připomíná interaktivní hrou.
Přečtěte si více

I Brno má svůj flashmob, filharmonie “přepadla” návštěvníky Vaňkovky

Téměř padesátka brněnských filharmoniků odehrála na konci května guerillový koncert pro návštěvníky obchodního centra Galerie Vaňkovka. Že vám to uniklo? No, nám taky, ale nic si z toho nedělejte - video se totiž na internetu objevilo včera. Cílem tzv. flash mobu a virálního videa, které z něj vzniklo, je přilákat na koncerty Filharmonie Brno mladší posluchače.