Trendy v HR marketingu pro rok 2018: Důležitá je motivace

HR marketing

Nezaměstnanost klesá, boj o pracovní sílu se stupňuje. Fluktuace zaměstnanců v Česku roste a jejich motivovanost je stále nižší než ve zbytku světa. Jak se mění trendy v HR v době, kdy klasický HR marketing přestává stačit? Na tuto otázku hledal odpověď první HR večer pod taktovkou VímVíc.cz, jehož hostem byla Zuzana Al Tajjarová, HR Cunsultant firmy Aon.

První HR večer VímVíc proběhl v prostorách cashback portálu Tipli. Zaměřil se na otázku, jak z pohledu HR udržet zaměstnance dostatečně motivované a tím i loajální k jejich zaměstnavateli. Položil základ dalším HR večerům, které se budou pravidelně věnovat aktuálním otázkám v oboru lidských zdrojů.

Nezaměstnanost v Česku dosahuje rekordně nízkých hodnot (3,5 % v březnu 2018). Spolu s tím roste konkurence v boji o talenty, klesá loajalita zaměstnanců a v oblasti HR se objevují nové výzvy.

HR marketing 1

Podle průzkumu Trendy v HR společnosti Aon roste také celková míra fluktuace zaměstnanců, a to především díky fluktuaci dobrovolné. Ta se od roku 2014 zvýšila ze 7 % na 11,2 % v roce 2017. Oproti tomu nedobrovolná fluktuace – tedy ta způsobená propouštěním ze strany zaměstnavatele – klesla ve stejném období z 5,1 % na 4 %.

HR marketing 2

HR marketing 6

„Největší hrozbou pro současné HR zůstává samozřejmě nedostatek pracovní síly. Do top desítky rizik se ale dostala i neschopnost přilákat a také udržet talenty,“ říká Zuzana Al Tajjarová, HR Consultant společnosti Aon. Její firma provádí renomovanou studii Aon Best Employers a disponuje množstvím názorů zaměstnanců, cennými zkušenostmi a best practices z trhu.

„Zaměstnanecké průzkumy sice využívá 84 procent tuzemských firem, většina z nich ovšem provádí sběr dat pouze jednou za jeden či dva roky. Pouze 6 procent firem v Česku to dělá častěji a může tak dynamicky reagovat na případné změny,“ dodává Al Tajjarová.

Online HR marketing v číslech

HR marketing 3

Jak motivovat zaměstnance?

Strategickým prioritám personalistů pro následující tři roky dominuje podle studie Trendy v HR oblast motivovanosti zaměstnanců. Snaha o to, aby zaměstnanci skutečně jednali způsobem prospěšným pro společnost, spojovali s ní svou budoucnost a v neposlední řadě o ní hovořili pozitivně.

V celosvětovém průměru je takto motivovaných zaměstnanců na 64 procent, v Latinské Americe dokonce 70 procent. V Evropě jich ale bylo podle databáze zaměstnaneckých průzkumů Aon na začátku roku 2018 jen zhruba 58 procent.

HR marketing 4

„Mezi zaměstnanci v Česku je takto motivovaných lehce přes polovinu, v průměru posledních tří let přesněji 54 procent. Více bychom jich našli v malých a středních firmách a také mezi tzv. bílými límečky. V porovnání let 2016 a 2017 ale klesl počet vysoce motivovaných zaměstnanců, a to o 2,2 procenta,“ přibližuje situaci na tuzemském trhu Al Tajjarová.

Motivovanost zaměstnanců je přitom i otázkou věku nebo délky zaměstnaneckého poměru. „Podle zaměstnaneckých průzkumů klesá motivovanost zaměstnance velmi rychle po uplynutí zkušební doby, zvyšovat se naopak začíná až po pěti, výrazněji až po deset letech u firmy. Nejvíce motivovaných zaměstnanců je přitom možné nalézt ve věkové skupině 45+,“ vysvětluje Michal Hardyn, zakladatel portálu VímVíc.

Motivovanost zaměstnanců se odráží i v hodnocení zaměstnavatele

Motivovanost zaměstnanců by zaměstnavatelé neměli podceňovat také proto, že jedním z jejich efektů je i častější výskyt pozitivních zmínek o firmě. Recenze zaměstnavatelů přímo „z pera“ zaměstnanců totiž v současnosti hrají čím dál větší roli při rozhodování uchazečů o práci.

HR marketing 5 - Vim Vic CZ

„Jinak může vypadat to, co o sobě říká firma sama, a jinak pak to, co o ní říkají její stávající a minulí zaměstnanci nebo ti, kteří se v ní v minulosti o zaměstnání ucházeli. Tyto recenze mají svou hodnotu jak pro uchazeče o práci, tak pro samotné zaměstnavatele, kteří na jejich základě mohou vylepšit své procesy i image. Na portálu VímVíc máme v současnosti přes 9 000 hodnocení týkajících se 2 500 firem,“ říká Jan Pospíšil, projektový manažer VímVíc.

„Zatím nejlépe hodnocenou firmou na VímVíc je obchodní řetězec Lidl, který má v průměru 4,5 hvězdičky z 5 možných. Zajímavé je, že pouze čtvrtina všech hodnocení se týká platových podmínek, a to navzdory masivní kampani řetězce komunikující výši odměn. Výrazně častěji jsou hodnoceny například komunikace a zájem vedoucích pracovníků o zaměstnance,“ dodává Pospíšil.

Diskuze k článku