Tomáš Drážný (Executivejob.cz): Headhunteři u nás neplatí za vyvěšení pozic, ale až za výsledek

Tomáš Drážný - Executive jobs CZ

Najít kvalitní zaměstnance, kvalitní manažery, flexibilní ředitele je stále složitější. Speciálně v době, kdy je v Praze nezaměstnanost 1,91 %. V květnu se rozběhl nový online projekt Executivejob.cz, který má tuto problematiku obstojně řešit. Vyzpovídali jsme jeho zakladatele Tomáše Drážného. Slibuje inzerci zdarma, platbu za výsledek a žádná rizika. Jak kandidáti, tak i inzerenti díky platformě ušetří čas, protože spolu budou komunikovat jen v případě relevance.

Jak už název online platformy Executive job napovídá, headhunteři zde zřejmě nebudou hledat řemeslníky. Jaká jsou kritéria?

Je to velmi jednoduché. Zaměřujeme se na senironí manažery a manažerské pozice. Management pro nás znamená vedení lidí. To je také základní požadavek, ke kterému musí manažer/ka splňovat už jen jedno ze dvou kritérií. Buď příjem 60 000 Kč/měsíčně a nebo zkušenost s vedením týmů alespoň 5 let. Takoví kandidáti se u nás mohou registrovat.

Na tiskovce jste předvedl zajímavý platební model. Je to v ČR nestandardní? V čem se Executive job liší od Jobs.cz a dalších platforem?

Ano je to do značné míry revoluční pojetí, zejména v manažerském náboru. Jde o to, že společnosti a headhunteři neplatí za vyvěšení/inzerci pozic, jako na jiných pracovních portálech, ale až za výsledek. Navíc mají ve vlastních rukou informaci o tom kolik (a jestli) investují. Firma jednoduše vyvěsí pozici zdarma a dokonce si nastaví kritéria, která jsou pro ni u správného kandidáta klíčová.

Reakce následně systém skóruje podle procent, na kolik kandidáti odpovídají kritériím. Firma vidí další informace o kandidátovi, ale nevidí kontakt a CV. Podle klíčových informací a míry, kterou kandidát odpovídá kritériím, se rozhodne si profil odkrýt nebo ne. Například profil, který splňuje 100 % kritérií firmy si firma ráda odkryje, ten 20% ale nemusí. Navíc, když po odkrytí firma v profilu ve srovnání se CV a realitou odhalí náhodou nějakou nesrovnalost, může profil nahlásit a my jí kompenzujeme investici. Firma je u nás tedy úplně v bezpečí a nic neriskuje. To je v náboru obecně něco neobvyklého.

Pokud budu manažer, který právě hledá práci – jaké informace nesmím v platformě opomenout zmínit, abych našel s inzerentem ten nejlepší match?

Platí obecné pravidlo, že čím více si dá manažer záležet na svém profilu, tím má větší pravděpodobnost, že zaujme. V registraci kandidáti vyplňují informace, které druhou stranu skutečně zajímají (a většinou v CV nejsou) – jako očekávaný příjem, preferované lokality dalšího působení, velikosti týmů, které vedli, délka manažerské zkušenosti.

Co se týče kvality CV, tak tam je obecně nejdůležitější uvést nejen, co kde dělali, ale hlavně, co kde udělali. Tedy prezentovat se konkrétními výsledky. Tahle informace v 90% životopisů ale chybí, i když je nejdůležitější. Proto máme pro manažery i službu poradenství s profesionálním CV, aby jejich prezentace byla komplexně na vysoké úrovni.

Jaké problémy dnes musí HR pracovník řešit, když potřebuje najít na manažerskou pozici vhodného kandidáta?

Čas, investice a skutečnost, že si HR a headhunter většinou nerozumí v tom, co je důležité pro kvalitu výsledku – správně nastavené podmínky pro obě strany. Překvapivě to nebývá nedostatek kandidátů, to od headhunterů a HR neslýchám.

Čas jsou peníze, často se pozice obsazují, jakmile se někdo odejde nebo je odejit, není v procesu luxus na to, že se kandidát může vybírat dostatečně dlouhou dobu, protože na té pozici někdo ve firmě chybí.

Investice jsou další problém, řada firem si nemůže dovolit kvalitní službu executive search a než jsme vznikli, neměly adekvátní alternativu, jak oslovit manažerské kandidáty na trhu. Ten největší problém ale vidím v tom, že obecně HR často chtějí zadat projekt několika agenturám, protože mají pocit, že budou mít obsazenou pozici rychleji. To ano, ale méně kvalitně. Když se totiž vcítíte do kůže všech agentur, které na projektu pracují, snažíte se představit kandidáta co nejdříve, abyste si před ostatními vytvořili náskok a zvýšili pravděpodobnost pro svoji odměnu. To má samozřejmě ale vliv na kvalitu, se kterou se agentura věnuje výběru, není na to tolik času. Proto je důležité, aby si HR při výběru manažerských pozic vybrali jednu agenturu a té dali tzv. exkluzivitu – časové omezené období, kdy jen ta agentura bude mít prostor, aby ukázala, co umí. Bez exkluzivity práce agentury a tedy ani výsledek pro HR bude velmi pravděpodobně méně kvalitní.

portal - web Executive jobs CZ

Za jak dlouho se v průměru takový manažer najde? Dá se to vyčíslit?

To je určitě individuální, executive seach společnosti a personální agentury uvádějí rozmezí 8-12 týdnů. Na tuhle dobu si také žádají zmíněnou exkluzivitu. K tomuto období se musí však ještě přičíst případná výpovědní lhůta kandidáta. Nalezení manažera tedy může trvat od začátku po nástup i 4-6 měsíců.

Executive job byl dříve klasický HR portál. Co vás přivedlo k jeho přepracování a změnám?

Chceme dlouhodobě nabídnout nejen zajímavou specializaci na manažerský segment, ale také na trh přinášet inovativní řešení a trendy ze světa. Platba za výkon inzerce je přesně něco, co naši platformu posune ještě blíže k našim klientům, kdy oni budou mít vše pod kontrolou, od investice do inzerce až po kvalitu výstupu. Chceme trochu provětrávat často zastaralé postupy, na který je trh zvyklý, protože je tu v HR málo domyšlených inovací.

Platba za výkon je běžná ve výkonnostních marketingových kampaních. Začíná to být běžné i v oboru HR? Na tiskovce jste zmiňoval přednosti Executive job algoritmu, který vhodné manažery propojuje s vhodnými firmami. Jak tento algoritmus a jaká data jste k vývoji použili?

Ve světě je to běžné, v českém HR inzertním světě jsme jedna z prvních vlaštovek. Náš systém využívá data, která zjistíme z registrovaných manažerských profilů kandidátů, jde o informace, které na základě našich průzkumů HR management společností a headhuntery zajímají při obsazování manažerských pozic. My navíc kombinujeme platbu za výkon inzerce i s klasickým výkonnostním marketingem na jednotlivé pozice, který vlastně firmám poskytujeme navíc v rámci služby, také zdarma. Obecně se v ČR samotné HR oddělení učí pracovat při náboru s výkonnostním marketingem, ale je to u nás pořád ještě dost na začátku.

Používáte při výběru vhodných kandidátu i AI (umělou inteligenci)?

Zatím ji nemáme aplikovanou, ale připravujeme ji. Je to určitě další trend, který zapojíme do našich služeb.

Jak je portál Executive job zpoplatněn pro manažery hledající novou práci, a jak pro inzerenty hledající nové kolegy?

Manažeři u nás za registraci nic neplatí. Mohou si ale vybrat jednu z placených služeb, která jim pomůže v rozvoji. Jde například o přípravu profesionálního CV, kariérní poradenství nebo interview nanečisto. Inzerenti, tedy společnosti a headhunteři za vyvěšení pozic také nic neplatí, je to zdarma. Platí až podle svého uvážení za výsledek, který jim platforma přinese.

Jak je v tuto chvíli velká databáze potenciálních uchazečů?

V současné době máme v databázi téměř čtyři tisíce zaregistrovaných manažerů. Naše databáze má dvě hlavní výhody. Udržujeme ji aktuální, to je velmi důležité. A obsazuje aktivní i pasivní kandidáty (pasivní kandidát si hledá práci tajně, ale zatím pracuje, je velmi zajímavý zejména pro headhuntery).

S kolika headhuntery jste platformu testovali? Je složitá na ovládání?

Platforma je postavená velmi intuitivně, dali jsme si záležet na uživatelské jednoduchosti. Navíc máme k dispozici přímo na webu chat, kde jsou kolegové k dispozici vždy, když uživatelé potřebují s něčím pomoci. Využívá nás v současnosti 15 předních headhunterských společností, mezi které patří i světové TOP 10 headhutnerské značky.

Je platforma vhodná jen pro manažery, kteří hledají práci na plný úvazek, nebo i pro externisty?

Ano určitě jsme vhodní i pro manažery, kteří hledají projektovou spolupráci nebo tzv. interim manažerské pozice.

Cílíte pouze na pracovní pozice se sídlem v ČR, nebo i v zahraničí? Je platforma dostupná jen v češtině?

Cílíme určitě i za hranice, nyní připravujeme zejména Slovensko. Obecně tam ale není omezení. Marketignově zatím investujeme do ČR a SR. Míříme určitě dál do CEE regionu a do Evropy, to je naše vize. Platforma je k dispozici i v anglické jazykové verzi.

Z čeho máte po rozběhnutí projektu zatím největší radost?

Ze zpětné vazby klientů na nápad zaměření se na manažerský segment a vytvoření nového nástroje, který jim pomáhá za rozumnou cenu. Také z reakce na nový koncept, který jsme připravili. Platbu za výkon společnosti velmi oceňují.

A na konec klasická HR otázka: Kde vidíte vaši platformu Executive Job za 5 let?

Portál s manažerskými pracovními příležitostmi je pro nás jen vývojová fáze, rádi bychom vybudovali komunitní platformu pro top manažery, HR a headhuntery, která se stane evropskou první volbou nejen v otázkách manažerského náboru, ale také v manažerském profesionálním ale i osobním rozvoji. Míříme tedy do 5 let na trhy střední a východní Evropy. Rozvoj služeb, inovace a zákaznický zážitek jsou naše mantra.

Diskuze k článku