Práce v digitálu: Více než třetina firem už má nebo zvažuje kratší pracovní týden

O zkráceném pracovním týdnu se stále častěji mluví a píše, ale kdo z nás to má, že může chodit do práce jen od pondělí do čtvrtka? Je to spíš módní téma, nebo realita trhu práce?

Jasno se pokusili udělat kolegové z personální společnosti Předvýběr.CZ, kteří na dané téma uskutečnili téměř tři desítky hloubkových rozhovorů se svými klienty. Ty ukázaly, že více než chiméra je kratší pracovní týden trend, o kterém v Česku uvažuje stále více firem. A zdaleka nejde jen o úvahy – 17 % z oslovených podniků už kratší pracovní týden nabízí – byť v některých případech jen pro vybrané zaměstnance.

„Firmy o kratším pracovním týdnu uvažují v reakci na nástup mladé generace, pro kterou práce už není nejpodstatnější částí jejich života. Vnímají, že tak mohou být atraktivnější v situaci, kdy na trhu práce není dostatek volných lidí. A navíc zkrácený týden odpovídá přístupům označovaným jako work-life balance, který dneska firmy rovněž sledují,“ shrnuje obchodní ředitel Předvýběru.CZ František Boudný důvody, které v rámci průzkumu firmy uváděly.

48 % dotázaných firem považuje kratší týden za trend

V osloveném vzorku tak je kratší pracovní týden realitou současnosti nebo blízké budoucnosti víc než třetiny firem – kromě těch, kde už je skutečností o něm dalších 20 % vážně uvažuje.

Všechny firmy, ve kterých už krátký pracovní týden funguje, se shodují na přínosu – zaměstnanci jsou loajálnější a jejich fluktuace se snížila. Dvě z firem dokonce hlásí vyšší efektivitu práce.

„Ptali jsme se zaměstnavatelů, jestli kratší týden považují spíš za přechodnou módu, o které se v personalistice mluví, nebo trend budoucnosti. Osmačtyřicet procent z nich zkracování pracovní doby vnímá jednoznačně jako trend,“ říká Boudný.

Co tedy brání zbývajícím firmám jít s dobou?

Zhruba pro čtvrtinu firem představují největší překážku náklady související se zkrácením pracovního týdne. „Za čtyři dny člověk nestihne udělat vše, co za pět dní,“ srozumitelně to vystihuje Jiří Kapitán, jednatel firmy Omnitron, který i přesto vnímá kratší týden jako trend budoucnosti.

„Čtvrtina firem vnímá jako překážku potřebu být v kontaktu se zákazníky každý pracovní den. Což je ale řešitelný problém, už dneska spousta firem funguje sedm dní v týdnu – zkrácení týdne ovšem firmám zvýší náklady na další pracovníky, kterých už teď je nedostatek,“ dodává Boudný.

Z průzkumu vyplynulo, že firmy většinou zkrácení týdne nevnímají jako jiný přístup k organizaci práce, kdy jedna „směna“ bude pracovat například od pondělí do čtvrtka, zatímco druhá od úterý do pátku, ale jako zastavení práce na jeden den.

Diskuze k článku