Práce v digitálu: Storytelling je mocný i v recruitmentu

Často dostáváme od kandidátů pochvaly za to, jakým způsobem jim prezentujeme pracovní příležitosti z trhu. Někdy dokonce zmiňují i to, že se způsobem, jakým nabídky prezentujeme, se dříve nikdy nepotkali a jsou z něj nadšení.

Nebojte se, tento článek nemá za cíl, abych si tu „masíroval“ vlastní ego nebo se plácal po zádech. Rád bych se pokusil vysvětlit, jak klíčové je kandidátovi nabídku správně odkomunikovat a jaká technika mi funguje. Určitě se shodneme, že příležitost zaujmout máte jen jednu a většinou není příliš dlouhá.

Lépe se ztotožnit s firmou

Technika, kterou v recruitmentu při představování pracovních nabídek už roky používám, se jmenuje „storytelling“. Možná, že jste o ní již slyšeli z jiného odvětví trhu, hodně se například používá v marketingu či product managementu. I v náborech může být stejně mocná. Nejprve si ale pojďme vysvětlit o co se vlastně jedná. Storytelling je technika vyprávění příběhů, při které se mohou posluchači lépe ztotožnit se značkou nebo produktem, v případě recruitmentu tedy s firmou a pozicí.

Hlavní síla této techniky je hlavně v tom, že vyvolává emoce a podněcuje vizualizaci, tím pádem lépe udržuje pozornost a vzbuzuje větší zájem.

Pamatuji se, že jsem se ke storytellingu dostal ještě v Graftonu (aniž bych v ten okamžik věděl, že se tomu tak říká). Tehdy jsem se potkával s jedním investorem z Číny, který v Brně otevíral novou výrobní halu a potřeboval lidi. Jednání probíhalo standardním způsobem. Řekli jsme si, co firma plánuje, kolik potřebuje lidí a kdy mají nastupovat. Poté jsem se ujal slova, abych představil naši firmu.

Spustil jsem naučenou klasiku – máme 14 poboček, 200 zaměstnanců, specializujeme se na tyto pozice, toto je naše vize a tak dále. Asijský manažer mě po chvíli zastavil a řekl mi, že to můžeme přeskočit. Chvilku jsou překvapením koukal, ale pak jsem to pochopil. Podobně nudných prezentací slyšel asi stovky. Ubíjející fakta bez souvislostí, emocí, nuda.

Příběh je důležitý

Týden na to jsem měl možnost sedět s jiným investorem, tentokrát v Praze, a k jednání se připojil i jeden z majitelů Graftonu, Niall Keyes. Při prezentaci naší firmy se odkazoval na stejná fakta jako já, přesto jeho prezentace byla výrazně jiná. Rozdíl byl v tom, že Niall pojal prezentaci jako příběh.

Příběh o tom, jak Grafton vznikl, jak se začínalo, proč majitelé firmu založili, jaké byly začátky, jak se nám daří nyní a tak dále. Místo holých faktů vytahoval historky, kterými fakta podporoval. Klient si to užíval a „visel“ Niallovi na rtech. Bylo to vůbec poprvé, kdy jsem v reálu viděl, jak může storytelling změnit vnímání stejných informací, a od té doby patří do mého sortimentu.

Právě ve fázi prezentace nabídky kandidátovi je storytelling velmi mocný. Pokud chcete zaujmout pasivního kandidáta na trhu, nestačí pracovat jen s fakty a informacemi, potřebujete zapojit emoce. Emoce jsou velmi dobrým nástrojem hlavně na začátku náborového procesu, teprve k jeho konci začne kandidát do zvažování pracovní nabídky více zapojovat racionálno – tedy faktické věci jako plat, služební auto, počet dnů dovolené a tak dále.

Pokud tedy při prezentaci pracovní pozice přeskočíte rovnou do racionální roviny, hlavně u pasivních kandidátů riskujete, že je nezaujmete. Podobným způsobem s nimi mluví většina recruiterů.

A jak na to? Každá pozice, kterou nabíráte, má svůj příběh. Příběh o (vaší) firmě, která si prošla nějakým vývojem, zažila vzestupy i pády, má svou vizi a je na cestě k jejímu naplnění. Příběh má i pozice, kterou obsazujete. Vyprávějte příběhy. Vyprávějte nejen o tom, co se již odehrálo, ale zkuste kandidátovi vizualizovat budoucnost. Pomozte mu pochopit, že se může stát součástí tohoto příběhu.

5 pravidel pro storytelling

O technikách storytellingu by se dalo napsat dalších deset stran. Osobně bych je shrnul do těchto pravidel:

1. Poznejte dobře svou firmu a hledanou pozici

Jedině tak budete schopni storytelling efektivně použít. Pokud dobře neznáte svou firmu, její historii nebo vizi, příběh se vám bude obtížně stavět, bude mít prázdná místa a nebude kompaktní.

2. Nic neskrývejte

Buďte otevření a upřímní. Je mi jasné, že každá firma má své „kostlivce“, ty je ale třeba otevřeně prezentovat. Ano, může se stát, že tím nějakého kandidáta ztratíte. Na druhou stranu by takový kandidát na pozici stejně nebyl spokojený a šťastný.

3. Zapojte emoce

Pokud budete vyprávět příběh monotónně, bez emocí, nebudete ho schopni kvalitně předat. Nemám ale na mysli, abyste příběh přehrávali. Klíčové je zůstat sám sebou.

4. Buďte připraveni příběh upravovat

Každý jsme jiný a na každého z nás může příběh fungovat jinak. Je tedy lepší, pokud o kandidátovi máte již nějaké informace a dokážete odhadnout, co v příběhu zdůraznit, nebo jakým způsobem to odkomunikovat.

5. Je vždy lepší vyprávět příběh z očí do očí

V dnešní době e-mailů, inmailů a dalších technologických výdobytků se z recruitmentu vytrácí osobní kontakt. Jste schopni téměř vše s kandidátem vyřešit na dálku a ani se s ním nepotřebujete vidět. Pro storytelling je ale osobní kontakt klíčový. Bez něj nebudete schopni předat emoce nebo reagovat na svého posuchače.

Kandidáty táhnou silné příběhy. Chtějí být součástí něčeho smysluplného. Nemusíte pracovat pro Teslu nebo SpaceX, abyste i vy měli silný příběh. Určitě dokážete nějaký příběh postavit i kolem vaší firmy a vaší pozice.

Diskuze k článku