Práce v digitálu: Jak a čím oslovit seniorní programátory i v malé IT firmě

V přetlaku softwarových firem, nedostatku odbornosti na trhu, a s narůstajícím (ne vždy opodstatněným) sebevědomím zájemců o pozici programátora se malé firmy jako my, studio SKOUMAL, bez obrovských HR rozpočtů, občas dostávají do patové situace. Sehnat zkušeného programátora totiž znamená soupeřit s nabídkou stotisícových platů a bohatých benefitů, které připomínají all inclusive dovolenou. Snaha dorovnat nabídku v tomto ohledu je boj s větrnými mlýny.

Jak to na trhu vypadá, odráží tento citát: „Pro nábor programátora uděláte v dnešní době naprosto cokoliv. Musíte se rozkrájet, abyste ho získali,“ připouští František Procházka, Technical Director ze společnosti Isobar, a prozrazuje: „Je to bitva o penězích, benefitech a počtu dnů home office.“

Seniorní programátoři jsou dennodenně obsypávaní nabídkami na práci. I ti naši. Trh je jako pracovní Tinder, kdy HR swipuje fotku doprava (líbí se mi) a vývojář swipuje doleva (nelíbí se mi) nebo je neaktivní. Až do chvíle, kdy nastane “shoda”.  Na každý projekt, který naši vývojáři kódují, jsou desítky dalších, na kterých by je rekrutanti chtěli nalákat. 

A proto nejde o to, abyste si kandidáta vybrali vy, ale aby si hlavně vybral on vás. Aby nastala shoda.  Jak to popisuje Alexander, senior software inženýr ve svém článku Trouble hiring senior engineers? It’s probably you: “Když hledáte zkušeného programátora, nekupujete, ale prodáváte.” 

Jak vytvořit inzerát pro senior vývojáře

Dříve, než se do toho pustíte, ptejte se sami sebe, vývojářů, Quora či Redditu:  “Co programátorům vadí v jiných firmách? Proč by měli přijít k nám? A jaké lidi do týmu vlastně chceme?” Vynechajte vzletné fráze o prima partě. Místo toho vyskládajte konkrétní body o vašem každodenním softwarovém vývoji. 

V každé sekci sa radši zaměřte na přínos pro vývojáře než váš přínos. Nekomunikujte stejným způsobem jako směrem k zákazníkovi. Odpověze radši sobě i zájemci na následující otázky, které by formovali jeho každodenní zkušenost u vás:

  • Jak funguje organizace v týmu, jaká je hierarchie a jak probíhý komunikace mezi jednotlivými levely?
  • Kolik lidí pracuje na projektu a jak funguje řešení problémů?
  • S jakým stylem managementu by měl zájemce počítat (Scrum…)? Má management technické znalosti?
  • Jak funguje pracovní doba, kontrola práce a odměna za práci?
  • Jaký typ zakázek bude programovat, s čím se během dne bude setkávat a s jakými odbornými otázkami se potýkat?

Odpovězte na všechny konkrétní otázky, podejte detaily a zanechte vágní koncepty jako “používáme nejmodernější technologie”, “práce na zajímavých projektech”, “zajímavé finanční bonusy”. Seniorní vývojáři nechtějí sdělit odpovědi na jejich základní otázky až při pohovoru. Pamatujte, že jsou SENIOR vývojáři. Fráze o zajímavých projektech už mají zažité na vlastní kůži. Ví, že to mohou být projekty, kde se nestihl deadline, projekťák byl nekompetentní, komunikace v týmu selhávala a všechno trvalo epicky dlouho… Zodpovězte jim detaily každodenních procesů, protože právě ty mohout vytvořit shodu  mezi vaší firmou a vývojářem.

Správný inzerát by měl automaticky vyřadit ty, kteří mají jinou motivaci než vy, a se kterými vaše firemní kultura nebude nikdy rezonovat. Nepotřebujete stovky kandidátů. Připravte svůj inzerát tak, aby správný kandidát CHTĚL pracovat pro vás právě pro ty malé detaily, které hýbou jeho pracovním dnem ve VAŠÍ firmě. 

Prostě se zaměřujte na to, co máte od konkurence odlišné a představte si, že jste senior programátor, který má 5 nabídek na stole. Každý nabízí množství benefitů, ale práce je stále práce a Multisport kartička, stravenky, finanční bonusy a auto nejsou každodenní realitou pracovního dne senior vývojáře, který rád kóduje. 

Co od uchádzače požadovat, abyste ho neodradili

Při tvorbě požadavků nezapomeňte na to, že tu také prodáváte svou kulturu ve slovech. Pokud jsou vaše požadavky příliš konkrétní, lpíte na konkrétní technologii a vkládáte tam “excelentní znalost”, “5 roků praxe”, můžete tím vysílat špatný signál jako firma, která bazíruje na nesprávných hodnotách v technologickém oboru.

Technologie, jazyky a zkušenosti se rychle mění a mnoho zájemců můžete odradit, protože vás nezajímá rozvoj v daném odboru a koncept, který se neustále rozvíjí, ale konkrétní technologie. Příklad – nežádejte MySQL, ale znalost relačních databázových modelů.  Zároveň to s požadavkami nepřehánějte. Někdo může splňovat dva ze čtyř, které by vám bohatě stačily, ale neozve se vám.

Diskuze k článku