Práce v digitálu: Tiskelník dává šanci firmám nenásilně proniknout ke studentům

V době, kdy je na trhu práce zásadní nedostatek pracovních sil, ať už jde prakticky o jakýkoliv obor, je pro firmy stále důležitější udržovat napojení na školy a univerzity. Způsobů, jak se ke studentům dostat, existuje nespočet. Projekt Tiskelník se snaží zprostředkovat propojení firmy se studentem co možná nejefektivnější formou pro obě strany…

Štěpánka Jenešová má za sebou patnáct let na pozici HR manažerky ve firmách jako Lufthansa, Wistron, Metaldyne a Winning, ale aktivně se věnuje také právě vhodnému oslovení lidí a spolupráci se školami na všech úrovních. Na svědomí má budování mostů mezi školou a firmou, z čehož vychází i nový projekt Tiskelník.

Jde o nový způsob, jak mohou firmy oslovit potenciální nové zaměstnance z řad studentů a k tomu jim nabídnout něco navíc. V případě Tiskelníku jde o příspěvek na tisk skript a studijních materiálů všeho druhu, za který by si jinak student musel v tiskárně sám zaplatit. A jak to celé funguje? Ptali jsme se Štěpánky Jenešové…

Štěpánka Jenešová

Štěpánko, o čem je váš nejnovější projekt Tiskelník?

Tiskelník je jedinečný portál pro vysokoškolské studenty a firmy, respektive přesněji řečeno sponzory, kteří jim usnadní jejich studentský život a cíleně je osloví. Tiskelník spojuje firmy se studenty, a to nenásilně a bez závazků. Chceme podporovat studenty při studiu a našli jsme cestu, jak jim sponzoři zaplatí tisk jejich studijních materiálů. K vysokoškolským studentům se v dnešní době internetu a sociálních sítí dostaneme snadno a nabídneme jim „tisk zadara“, což samozřejmě ocení.

Takže když si jako student nechám vytisknout skripta přes Tiskelník, dostanu je zdarma výměnou za to, že v nich bude reklama vybrané firmy? Jak taková reklama vypadá?

Ano. Pokud chce mít vysokoškolský student výtisk zadarmo, musí počítat s tím, že v jeho studijních materiálech bude v patičce stránky nějaký vzkaz. Ta patička zabírá asi jenom jednu sedminu stránky, v žádném případě to studenta neruší od učení, ale zároveň se mu vrývá do paměti brand firmy. Zobrazení nebo sdělení v této části skript není mix konkurenčních firem, ale snažíme se, aby to byla příjemná koláž informací z různých sfér života, pro studenty zajímavých.

Jaké mám v Tiskelníku možnosti jako inzerující firma a kolik mě to bude stát?

Společnost, která chce studenty sponzorovat, si může vybrat z nabízených „balíčků“ dle svých potřeb, co se intenzity zobrazení týče. Firmám se tato možnost líbí, protože si mohou poměrně přesně definovat, jaké studenty chtějí oslovit. Vybírají si studenty podle kraje, školy nebo dokonce fakulty a oboru studia – tak mají totiž jistotu, že se jejich prezentace dostane ke studentům, kteří jsou pro ně zajímaví. Ceny se pohybují od 36 Kč za osloveného studenta. Jsou to efektivně vynaložené prostředky. A o tom, že se ceny nedají srovnat s pracovními portály jako jobs.cz nebo práce.cz nemusíme vůbec hovořit.

Říkáte, že Tiskelník je levné a úspěšné médium pro kontakt se studenty. Podle čeho úspěch Tiskelníku měříte? Máte například data o tom, ke kolika propojením reálně dojde? A jakou máte zpětnou vazbu od studentů?

Měřitelnost je možná ve více směrech. Pomáháme sponzorům formulovat sdělení, případně připojujeme QR kód nebo číselné kódy či uvádíme speciální e-mailové schránky. Díky tomu jsou firmy přesně schopné říct, kolik studentů se jim na základě reklamy ozvalo. Se studenty zase komunikujeme neustále. Denně e-mailem i telefonicky, průběžně na Facebooku. Bereme od nich zpětnou vazbu a vylepšujeme Tiskelník, aby jim co nejvíce pomáhal.

Už od začátku se nám například studenti začali ozývat s tím, že tisk je velice kvalitní a oni by si přáli tisknout více materiálů měsíčně. Kvůli nim jsme proto před měsícem zavedli i prémiový tisk, který si mohou doplatit po vyčerpání tisků zdarma. Pro nás je hmatatelný úspěch denní růst počtu zaregistrovaných nových studentů, který v této době přibývá už organicky, teprve půl roku po spuštění. Není to výtečné vyjádření zájmu o tuto službu?

Jak jste se k takovému projektu dostala?

Už delší dobu hledám v té naší nesnadné době jiné a nové cesty v personální strategii a tato cesta ke studentům mne nadchla jako revoluční a zcela nové médium. Jako HRistku mě zaujala úplně nová a neotřelá možnost oslovení potenciálních zaměstnanců a přitom je to tak jednoduché. Hlavní výhodou portálu Tiskelník je správné zacílení a příležitost dostat se před oči vybraným vysokoškolským studentům. Personalisté mohou touto cestou přilákat studenty na stáž už během studia a budovat pozitivní vztah k firmě.

Nejde však jen o sdělení firem jako budoucích zaměstnavatelů. Tiskelník dává možnost cílené reklamy významným značkám a na druhou stranu studentům zpříjemnění jejich života nějakým slevovým kuponem nebo novými informacemi o sportovních zařízeních, tipech pro cestování, stravování a třeba i módě. Je to dostupná cesta ke studentům a v porovnání s ostatními médii, na kterých lze inzerovat, je toto médium levné a úspěšné.

Možnost využít Tiskelník mají studenti všech vysokých škol. Jak je to u firem, může se přihlásit kdokoliv? Kolik je aktuálně zapojených firem?

Ano, studenti ze všech vysokých škol v České republice jsou naše cílová skupina. Firmy a společnosti jak z pohledu zaměstnavatele, tak i značky se mohou do Tiskelníku zapojit. Ale máme jasně stanovený etický kodex, abychom zabránili nevhodným praktikám. S firmami se tudíž snažíme najít nejlepší způsob propagace – i pro firmu se tak snažíme být partnerem a hledáme nejvhodnější způsob, který studenta nejpravděpodobněji zaujme, pomáháme firmám s jejich marketingem. Neschvalujeme slepě reklamy. Studentům raději domluvíme stáž nebo něco přínosného pro jejich studentský život. Mezi našimi partnery jsou již tak významné společnosti jako na příklad ČEPS, Raiffeisenbank, Robert Bosch, Kiwi.com, cestovní kancelář INVIA a desítky dalších.

V čem vidíte potenciál tohoto projektu?

Úžasný potenciál je právě v té cílené reklamě. Další možnost pro rozvíjení tohoto nového komunikačního média se ukáže časem dle zájmu obou stran. Studentů se ptáme na obor jejich studia, abychom jim mohli ve skriptech zobrazit nabídky co nejzajímavější právě pro ně. Díky tomu si může firma vybrat, zda osloví studenta IT, stavaře nebo chemika, právníka či učitele cizích jazyků. Sponzor si nadefinuje například v Jihomoravském kraji studenty stavební fakulty oboru statika, studující na VUT a pocházející z jižních Čech. Těm pošle zprávu s logem a student nebo studentka po dobu přípravy na zkoušku svým pohledem do studijních materiálů vždy zaregistruje „svého sponzora“. Přitom se student k ničemu nezavazuje, jak tomu bývá u stipendijních dohod.

Diskuze k článku