Práce v digitálu: Keboola investuje do vzdělávání žen v IT, budování komunity jim dává smysl

Projekt DataGirls, který má za cíl nadchnout více žen do datové analytiky a IT obecně, spustila Keboola spolu s Czechitas v Česku už v roce 2014. Když pak firma expandovala do Asie, rozhodla se model DataGirls replikovat za pomoci Czechitas i tam, protože nedostatek holek v IT je patrný po celém světě, nejen u nás.

O projektu DataGirls jako takovém, o rozdílech jeho implementace na jiném kontinentě a o tom, proč se vyplatí do budování komunity investovat tolik času a úsilí, jsme si povídali s Vojtou Kurkou, Solution architektem Kebooly, který v Asii projekt lektoruje.

Vojto, uvedl bys na začátek, v jaké jste s DataGirls v Asii fázi, co už máte za sebou?

První workshopy jsme tu uspořádali před dvěma lety, začali jsme v Singapuru, kde má Keboola hlavní asijské sídlo, krátce na to přibylo Sydney a Melbourne. Letos jsme dobyli i Nový Zéland a Indonésii a nedávno se konal první workshop v Hongkongu. Když to sečtu dohromady, tak už jsme zvládli asi 25 eventů, kterými prošlo na dva tisíce holek.

Jak takový event vlastně vypadá? Co je jeho hlavním cílem? V jednom dni se z laika IT profík nestane.

Právě, to si samozřejmě uvědomujeme, a proto to nepojímáme jako odbornou nalejvárnu. Náš hlavní workshop máme postavený takto: dopoledne se věnujeme základům SQL a hlavně demystifikaci buzzwordů. Vysvětlujeme třeba rozdíl mezi JSON a CSV, co si představit pod spojením Machine Learning v cloudu na GPU… pro laika jsou to odstrašující termíny, které když vidí třeba v pracovním inzerátu, tak jej rovnou zavřou. To je ale škoda. V první části workshopu se tedy snažíme tenhle strach odbourat a ukázat, že orientace v základní terminologii není nic světoborného.

Do odpolední části workshopů pak zveme úspěšné místní ženy z IT, které odvypráví svůj příběh a plní tam takovou hezkou motivační roli. S mentorkami a mentory se potom vrháme do praktické části, kde si účastnice s konkrétním nástrojem zkouší vizualizace dat, správný color-coding, proč nepoužívat pie charty a tak. Na závěr zveme HR specialisty, kteří dávají užitečné tipy ohledně životopisů a celkově mluví o tom, co u kandidátů hledají. Naše účastnice tím pádem odcházejí s posíleným sebevědomím a takovou how-to-begin pozvánkou do světa dat.

Pojďme se zaměřit na specifika Asie, co se týče žen a IT. Jak bys srovnal situaci na trhu? Jsou tam ženy více zastoupené než u nás? Mají o obor zájem?

To stigma, že holky do IT tolik nepatří, vnímám asi stejně jako v Evropě. U nás v Keboola Asia v tuhle chvíli pracuje více holek než kluků, ale to z nás dělá spíš výjimku potvrzující pravidlo. O to víc mě překvapilo, jak obrovský zájem o naše workshopy je. Míváme kolem 60 až 100 účastnic na každém běhu, a to je to číslo vlastně vždy zastropováno pouze možnostmi sálu, který od lokálního partnera dostaneme.

Jinými slovy máme vždy plno a do propagace nic neinvestujeme, pozvánka formou facebookové události se šíří organicky. Například na příští event v Jakartě, který se koná až za několik týdnů, máme už 200 holek na čekací listině.

To je krásná známka úspěchu. Setkali jste se i s překážkami? Projevily se nějak místní odlišnosti?

Narazili jsme s brandem. Na prvních workshopech v Austrálii nás účastnice upozornily, že DataGirls není vhodný název, nechtěly být označovány jako „girls“. V češtině slovo „holky“ nějakou pejorativní konotaci nemá, takže nás to nenapadlo, ale pro rodilé mluvčí to bylo vlastně trochu hanlivé, takové podřadné. Proto jsme začali pracovat na rebrandingu, projekt už v Asii nevedeme jako DataGirls, ale jako She Loves Data.

Jaká je pro vás vlastně motivace se She Loves Data věnovat?

Pro Keboolu je to komunitní věc, takové CSR, jak to nazývají korporace. Sami jsme v začátcích podnikání v lecčems tápali a dostalo se nám nezištné pomoci od ostatních, takže cítíme potřebu a zodpovědnost se komunitě revanšovat, což děláme touto formou. Pro mě osobně to je cesta jak vychovávat nové talenty, předávat zkušenosti a pilovat své prezentační dovednosti – zvláště schopnost vysvětlovat složité principy jednoduše.

A co komerční hledisko? Posilujete s projektem svůj prodej nebo nábor?

Jako obchodní kanál pro prodej Keboola Connection to nefunguje, neprodali jsme takto napřímo nic. Ale to není cílem. Každopádně se nám investovaná energie vrací v podobě kvalitní reputace, otevírá nám to dveře k nejrůznějším partnerstvím a také nám to zvyšuje pověst dobrého zaměstnavatele. Přímo z workshopů jsme sice ještě nikoho nenajali, ale v Singapuru k nám letos přibyly dvě místní posily, které do Kebooly chtěly i kvůli tomu, že She Loves Data děláme.

Máte ještě s projektem nějaké ambice do budoucna, co chystáte nového?

She Loves Data je vlastně podmnožinou DataDriven.sg, se kterým již druhým rokem organizujeme meetupy a hackatony pro celou datovou komunitu (holky i kluky), takže tenhle směr chceme rozvíjet. Veškerý rozvoj hlavně čím dál více řešíme ve spolupráci s lokálními partnery a týmy, protože to dosavadní centralizované uspořádání, kdy všechno nejen plánujeme, ale i osobně děláme my sami, zbytečně limituje formát a frekvenci akcí.

My jako Keboola budeme pořád správce brandu, webu a nositel a tvůrce obsahu, ale exekuci rádi delegujeme. Zároveň nechceme s She Loves Data ustrnout na místě a nabízet jen začátečnické workshopy. Proto postupně přidáváme pokročilejší věci – v nabídce už máme kurz vizualizace pro zkušenější, kurz digimarketingu na Facebooku a taky trénink soft skills, aby datařky uměly nejen data zpracovávat, ale taky je získávat a předávat, což vyžaduje spolupráci s managementem a jinými odbory ve firmách.

Veškeré nadcházející workshopy mohou zájemci a zájemkyně sledovat prostřednictvím faceboové stránky DataDriven.SG, Instagramu datadriven.global nebo na webu DataDriven.SG.

Diskuze k článku