Jaké jsou největší trendy HR a jak se změní recruitment v následujících letech? Zeptali jsme se 8 odborníků

Jaký je podle vás největší trend v HR a recruitingu, který v nejbližších letech výrazně změní celý náborový proces, a tak i trh práce? Tuhle otázku jsme zaslali čtyřem zahraničním a čtyřem českým odborníkům z oblasti recruitmentu a HR. Těch kromě působení ve stejném oboru spojuje i EVOLVE! Summit, světová recruitment & sourcing konference, která se letos již počtvrté vrací do Brna, a na které všichni vystoupí.

Dethra Giles, HR konzultantka a CEO společnosti ExecuPrep

Stárnoucí pracující populace a technologie. Odchod do důchodu už není tím, co býval. Lidé po něm žijí i 20 a více let zdravého života. Poté, co vyjedou na několik výletů, navštíví vnoučata a procestují celý svět, se vrátí a nudí se. Tito důchodci hledají něco, co by mohli dělat a zároveň mají obrovskou znalostní základnu, kterou potřebují firmy. Očekávám, že v nejbližších pěti až deseti letech uvidíme firmy vytvářet a provozovat iniciativy náboru důchodců, které budou velmi úspěšné.

Co se týče technologii, vytvářejí možnosti, abychom svoji práci vykonávali jinak. Naše tradiční požadavky o tom, jak by se práce měla dělat, se stávají zastaralými. Firmy, které budou nabírat ty nejlepší a nejchytřejší, budou popředu ve vytváření nových způsobů práce. To zahrnuje nezávislost na lokaci, flexibilní pracovní úvazky, nebo i oddalování se od tradičních 40 hodin jako definice práce na plný úvazek.

Jim Stroud, globální ředitel pro sourcing a recruiting ve společnosti Randstad Sourceright

Ztrácíme kontakt s naší lidskostí. Například v moji zemi, Američané stráví zíráním více než 10 hodin denně do obrazovek. Efekt na kulturu je zjevný a jasně ukazuje, jak chtějí komunikovat mileniálové – preferují zprávy před telefonními hovory a ztrácejí interpersonální schopnosti. Spojte to s faktem, že polovina pracovní síly v USA bude pracovat vzdáleně a jednoduše si všimnete, že pracovní síla začíná být méně empatická, více sebestřední a neschopna vyjadřovat svoje myšlenky bez emoji. Tohle je důvod, proč jsou největším trendem HR a recruitmentu, který výrazně změní náborové procesy a pracovní trh, strategie na přilákání a udržení zaměstnanců se soft skills. Tohle jsme si v Randstadu uvědomili relativně brzy a stalo se to impulzem za naší iniciativou Human Forward.

Mark Tortorici, Training, Recruiting and Sourcing Manager

Umělá inteligence pro recruiting výrazně ovlivní náborové procesy a trh práce. Mnoho aspektů náborového procesu bude automatizovaných. Pořád bude existovat potřeba „člověka“ pro práci s výsledky, ale začátek hledání bude mnohem rychlejší. Někteří lidé se obávají, že to nahradí HR zaměstnance, ale není tomu tak. Místo toho to bude vyžadovat novou úroveň náborářů, který dokážou ovládat software programy a měnit vyhledávací parametry s cílem získat požadované výsledky. Recruiter bude muset být uživatelem softwaru a přizpůsobovat hodnotící algoritmy, relevantnost klíčových slov a synonyma vyhledávacích výrazů na základě jejich oborů. To pomůže „naučit“ systémy, aby se zaměřovaly na kvalifikace potřebné na vyhledávání. Vyžadovaných bude méně recruiterů právě kvůli rychlosti získávání a třídění dat. Pak se můžeme soustředit na to, na čem opravdu záleží – zapojování se a interakce s kandidátem.

Kasia Borowicz, online recruiter a poradkyně v oblasti sourcingu, bloggerka

Důležitou změnu vidím v nárůstu lokálních iniciativ. Existuje víc a víc profesionálních meet-upů, komunit a skupin všude, kam se podíváte – nejenom ve velkých městech. Vedle globálních online komunit můžeme vidět lokální komunity rozrůstající se i v menších městech a regionech. To podle mě ovlivní způsob, jak interagujeme se společníky, protože si můžeme lokálně vybudovat více vztahů a poznávat lidi osobně, nejenom přes sociální média. A to je skvělé – pro recruitery i pro profesionály, kteří se budou snažit zapojit i firmy. Konec konců, právě tyhle vztahy, které budujeme, nás jako profesionály posouvají dále.

Marek Premus, ředitel HR ve společnosti Alza.cz

Myslím, že už dlouhou dobu se mluví o tématu Big Data nebo AI, kterým se stále předpovídá velká budoucnost v HR. Dle mého názoru ale ani jeden z těchto pojmů zatím obor recruitmentu výrazně nezměnil. Data již ti, kteří mají prostředky, využívají a pomáhají si tím v dílčích aktivitách Recruitmentu, L&D, Performace Managementu a C&B. AI na takové úrovni, aby nějak výrazně zahýbala s oborem HR, jsem ještě bohužel neměl možnost poznat (ano existují už celkem propracovaní chatboti, ale dle různých článků například od Tomáše Mikolova pravá éra AI teprve přijde). Samozřejmě, se ale můžu mýlit a rád se nechám vyvést z omylu [úsměv].

Za mě je tedy největším trendem v HR přibližování a kopírovaní úspěšných věcí, které používá business. Proto se oddělení HR musí přetransformovat do něčeho, co jsem zatím nazval oddělení People Experience. Je to oddělení, které pro své zákazníky vytváří, nebo zlepšuje produkty – vytváří tím tedy zkušenost, v lepším případě i pozitivní zážitek. V oblasti Recruitmentu je jedním ze zákazníků kandidát. Produkty jsou například Inzerát (Měníme ho dle konverzních poměrů, sledujeme GA, využíváme SEO, zkoušíme A/B testování atd.) nebo Systém komunikace (komunikujeme vždy do 48 hodin, měříme NPS, získáváme objektivní data o kandidátech, odstraňujeme bariéry).

Přijde mi, že se možná někteří snaží hledat něco nového, co změní HR, ale zapomínají na to, co už bylo objeveno a nestalo se v našem oboru standardem.

Kateřina Gábová, HR ředitelka ve společnosti Kiwi.com

Nejde zdaleka jen o trend v oblasti HR, ale bezpochyby nás čeká období, kdy se budeme potřebovat vypořádat s nástupem umělé inteligence, která výrazně promění jak charakter náboru, tak samotných pracovních pozic. Určitě je na co se těšit, protože může odpadnout mnoho rutinní práce jak v administrativě, tak v recruitmentu. Zároveň ale bude obrovskou výzvou a současně povinností firem vyladit nástup AI s candidate a employee experience. Je důležité, aby se neztrácela individualita každého jednoho z nás a aby si kontakt s kandidáty nebo zaměstnanci zachoval svoji výjimečnost. Hlavně by měl zůstal lidsky příjemný. Existují situace, kdy chce člověk mluvit s člověkem a na to je důležité myslet kdykoliv technologie valí kupředu.

Jiří Jambor, HR & Social selling konzultant ve společnosti Aon

Agilní naslouchání kandidátům i interním zaměstnancům. Sbírání aktuální zpětné vazby od obou skupin – to znamená sbíraní dat a následná predikce spojená s větším zavedením technologií do HR.

Milan Novák, CEO společnosti GoodCall

Největším trendem v recruitmentu se stává snoubení lidského přístupu a technologií. Jsem přesvědčený, že recruitment je „people business“, který je primárně o budování vztahů s kandidáty, budoucími kandidáty, klienty, kolegy, sítí kontaktů, komunitami atd. Avšak je zajímavé, jak technologie a umělá inteligence nám v této činnosti pomáhá a může do budoucna ještě více pomoci. Díky technologiím budeme mít možnost budovat vztahy s více kandidáty systematičtěji a dlouhodobě, ale podle mého názoru, jen pokud si v procesu ponecháme lidský přístup, zdravý rozum, emoční inteligenci a intuici.

Světová recruitment & sourcing konference se již počtvrté vrací do Brna. 13. a 14. listopadu vás čekají dva dny nabité informacemi a know-how od více než 20 řečníků z Česka, Slovenska, USA, Anglie i Polska. Můžete se těšit na tři přednáškové zóny, novou underground scénu s doprovodným programem, bohatý networking se 400 profesionály z oboru a nebude chybět ani afterparty s kapelou Ukulele Orchestra jako Brno. Letos kromě přednášek a případových studií přibydou i praktické workshopy. Více na webu EVOLVE! Summit.

Diskuze k článku