Jak v Kiwi.com díky Community Managementu lovíme ty nejlepší a co doporučuju ostatním

Obsadit technologické pozice lidmi, kteří mají dostatek zkušeností a zapadnou do týmu, je v dnešní době problém snad pro každou technologickou firmu. Vhodných lidí není moc, a navíc jsou nabídkami od recruiterů a headhunterů zahlcení.

Aby firma dokázala zaujmout, musí nabídnout přidanou hodnotu a lákat na zajímavý obsah. Kdo nemá co nabídnout, jde většinou z kola ven. A právě na tuto situaci reagují aktivity našeho Community Teamu.

Proč to děláme? Vývoj a růst Kiwi.com stojí primárně na kvalitních programátorech. Z tohoto důvodu komunitu budujeme právě kolem nich a díky tomu jsme schopni přiblížit talentované vývojáře ke Kiwi.com, spojit je s našimi kolegy a v ideálním případě v nich vzbudit touhu, aby s námi chtěli spolupracovat.

Jak to všechno funguje?

V počátcích Kiwi.com jsme potřebovali obsadit velké množství IT pozic a věděli jsme, že pouhé inzeráty na Jobs.cz nestačí. Začali jsme tedy vymýšlet, jak to udělat, aby programátoři vnímali Kiwi.com jako zajímavou technologickou firmu a potenciálního zaměstnavatele. Díky tomu vznikl (tehdy) čtyřčlenný tým a postupně jsme začali budovat technologickou komunitu kolem Kiwi.com.

Se záměrem nabízet všem členům přidanou hodnotu a zajímavý obsah jsme začali organizovat vzdělávací eventy, psát technologický blog, podporovat konference a iniciovat setkávání programátorů, pořádat pro ně soutěže a starat se o studenty IT oborů na vysokých školách. Současně s vytvářením obsahu bylo potřeba dostat jej k veřejnosti, proto většinu týmových aktivit promujeme přes sociální sítě a newsletter a záznamy z přednášek přidáváme na YouTube kanál.

Veškeré naše eventy jsou volně přístupné a každý se jich může zdarma zúčastnit. Při organizaci myslíme na to, aby byly eventy zajímavé a relevantní nejen pro lidi mimo Kiwi.com, ale i pro naše vývojáře. Právě jejich zapojení do všech našich aktivit je klíčové, snažíme se je motivovat a dát jim příležitost postavit se do čela daných komunit. Nejsnazší je to samozřejmě u lidí, kteří jsou aktivní a zapálení pro věc, chtějí pomáhat druhým, a i přes to, že mají spoustu zkušeností, stále lační po nových informacích a testování nových technologií. Takoví lidé na sebe organicky nabalují další lidi s podobnými zájmy a nadšením, což je hlavní předpoklad pro další růst dané komunity. Takovým vývojářům dáváme veškerou podporu, protože právě oni dokáží skvěle předat relevantní obsah, jsou autentičtí a fungují jako přirozený spojovací můstek mezi firmou a vnějším světem.

Přínosy z našich aktivit plynou pro všechny zúčastněné strany. Účastníci si během nich vyzkouší práci se zajímavými technologiemi, dostanou užitečné tipy, zpětnou vazbu na svou práci a zároveň si užijí i nějakou zábavu.

Summer Camp 2019 v Barceloně

Lidé z Kiwi.com si díky učení upevňují vlastní znalosti, rozvíjí své leadership dovednosti, vyměňují si know-how s ostatními účastníky, budují svou osobní značku a do jisté míry je to pro ně i forma team buildingu při kterém se zlepšuje mezitýmová spolupráce a formuje firemní kultura.

Přínosy pro Kiwi.com potom souvisí hlavně s náborem a vnímáním Kiwi.com jako zajímavého technologického zaměstnavatele v očích programátorů. Navíc z těchto aktivit získáváme i cennou zpětnou vazbu na náš produkt, technologie, budujeme PR firmy a jejich zaměstnanců a máme radost, že pomáháme ostatním členům komunity se vzdělávat. Velkou část celého úspěchu tvoří totiž jedna důležitá věc, kterou v Kiwi.com obecně sázíme – otevřenost a sdílení. Nenecháváme si své poznatky pro sebe, předáváme dál vše – co se podaří, i co se nepodaří. Proč dělat ty samé chyby znovu?

Reálná práce s nejnovějšími technologiemi

V Kiwi.com máme obrovskou svobodu – jako programátoři můžeme používat a testovat nejnovější technologie i hardware, jako komunitní manažeři pořádat netradiční akce pro komunitu. Pokud aktivita dává smysl, máme zelenou.

Díky takové otevřenosti vznikly například naše vzdělávací Python víkendy. Naši Python vývojáři si uvědomovali, že pracují s ne zcela zaběhnutými technologiemi a chtěli dát ostatním možnost si je vyzkoušet na reálných úkolech. Během jednoho víkendu si účastníci vyzkouší naprogramovat takové malé Kiwi.com, zjistí, co děláme, jaké problémy řešíme a jak a s čím pracujeme.

Navíc se nám podařilo tento formát aplikovat i na další technologie a vznikly další vzdělávací aktivity – například JavaScript nebo cloudové technologie.

Kromě vzdělávacích víkendů pořádáme i meetupy, hackathony nebo online soutěže. Při každém z nich hledáme netradiční formu, abychom akci ozvláštnili. Jeden z hackathonů se například uskutečnil na palubě vlaku z Prahy do Košic a zpět a využili jsme jej zároveň jako prostor pro promo, že Kiwi.com začíná nabízet i pozemní dopravu.

Python Weekend 2019

Při letním Summer Campu v Barceloně jsme dali lidem možnost si vyzkoušet práci pro Kiwi.com a během celotýdenního Tech Weeku v Praze, Brně a Bratislavě si zase členové komunit v daných lokacích mohli pozvat vysněné speakery. Díky tomu jsme do Česka přivezli například vývojáře z Mapboxu nebo Badoo. Na podporu žen v IT jsme už dvakrát uspořádali konferenci Women in Tech.

Ve snaze poodhalit, co řeší náš C++ tým zodpovědný například za vývoj funkce NOMAD, jsme uspořádali online soutěž, která nabídla programátorům možnost vyhrát cestu kolem světa. Úkolem bylo naprogramovat vlastní algoritmus, který jim cestu pomůže vyhledat. Celé soutěže se loni zúčastnilo přes 1300 vývojářů z celého světa a vítězem se stal tým studentů z ČVUT.

Dohromady jsme takto za minulý rok zorganizovali přes 160 různých eventů.

Cílem je z code.kiwi.com vytvořit komplexní vzdělávací a open source platformu, kde lidé najdou články, tipy, videa, i příležitost spojit se s jinými lidmi a spolupracovat na řešení problémů.

Když už někde komunita existuje, proč vytvářet novou?

V rámci Community managementu je důležité si uvědomit, že není třeba vše budovat od nuly. Spousta technologických komunit po celém světě již existuje a není důvod znovu vynalézat kolo. Pokud už někde relevantní skupina existuje, snažíme se jejím organizátorům nabídnout partnerství. Spojíme se s nimi, zjistíme, co pro ni můžeme udělat, a pokud si to sedne, všichni jsme spokojeni.

Jak takové partnerství může vypadat? Třeba v rámci akce Central Europe Tech Week jsme vyzvali technologickou veřejnost, aby si pozvala speakera, kterého by ráda slyšela. Dali jsme tak možnost lidem zvenčí nechat si na meetup přivést někoho, kdo je opravdu zajímá. Na naše náklady.

Je to nenásilné, nikomu nic nenutíme (ani speakery od nás) a otevíráme si tak nové příležitosti.

Jak se to všechno hodnotí a vyplácí

Community management je v kiwi.com součástí náborových aktivit, které nemají za cíl vydělávat peníze (všechny akce jsou pro účastníky zdarma), ač akce něco stojí. Ale nebojím se říct, že peníze v konečném důsledku firmě šetří. Pokud bychom chtěli jít výlučně cestou headhunterů či personálních agentur, finančně by se nám to zcela jistě nevyplatilo. Když doporučí člověka personální agentura, pohybuje se její odměna kolem tří platů onoho vývojáře. Což v současnosti může být 300 000 Kč i víc. Nás stojí jeden víkend mnohem méně a potenciál, který nám dává, je mnohem větší. Navíc bychom neměli to, co máme teď – komunitu vysoce relevantních lidí, kteří o nás vědí, zajímají se, a to je pro nás k nezaplacení.

Women In Tech 2019 v Brně

Pomocí CRM systému navíc zaznamenáváme a monitorujeme cestu kandidátů od zájmu o daný event na sociálních sítích nebo webu, přes účast na eventu až po jejich nábor.

Dalším z osvědčených způsobů, jak měřit dopad našich aktivit, je zjistit od nově nastupujících kolegů, kudy vedla jejich cesta do Kiwi.com. Zjišťujeme to pomocí formuláře a přesně 91 % lidí v technologické části firmy uvedlo, že znalo naše komunitní kanály a aktivity už při nástupu do firmy.

A spolupracujeme samozřejmě i s naším HR oddělením, kterému ročně dodáváme i několik stovek relevantních kontaktů, se kterými může následně pracovat (třeba za minulý rok to bylo přes 700 lidí).

Okamžité výsledky nečekejte, Community management je běh na dlouhou trať

Až na opravdu vzácné případy nelze čekat, že uspořádáte první meetup a najmete z něj pět seniorních vývojářů. Stejně jako u budování jakéhokoliv jiného vztahu, i komunita je běh na dlouhou trať. V našem případě jsou aktivity cíleny na vývojáře, kteří jsou často šťastně zaměstnaní jinde a změnu práce nezvažují. Pro nás je ale důležité to, že o nás vědí a že když začnou změnu práce zvažovat, vzpomenou si na Kiwi.com.

Aby komunita fungovala a přinášela optimální výsledky, dal jsem na závěr dohromady několik bodů, které považuji za ty nejdůležitější:

  • Cíl – Komunitu si může vybudovat jakákoliv firma. V našem případě jsou to vývojáři, ale stejně tak to mohou být markeťáci nebo kosmetičky. Důležité je však vědět, proč ji budovat, co od komunity firma očekává a jaké jsou cíle.
  • Průzkum komunitních skupin – spousta komunitních skupin již existuje a některé mohou mít průnik s tou vaší. Předtím, než začnete budovat od začátku, je dobré přidat se do relevantních skupin například na Facebooku, Meetupu, LinkedInu, zjistit si více o chování jejich členů a získané znalosti poté využít.
  • Budujte značku nejen externě, ale i interně – oslovte zaměstnance a dejte jim možnost stát se nositelem značky a být influencerem. Znají značku lépe než kdokoliv jiný a z mé zkušenosti jsou ochotni pomoci téměř s čímkoliv, jen často neví, jak na to. Komunitní koordinátor je pak prvkem, který jim může pomoci a nasměrovat jejich aktivity.
  • Hodnota – dávejte lidem opravdovou hodnotu a snažte se řešit jejich problémy, nikoho nezajímají bullshity. Ostatně tak to platí nejen v budování komunit, ale i v osobním životě – co dáváte, to se vám vrátí.

Diskuze k článku