#HRporadna: Když vám nevoní kolega nebo pes, jednejte rychle, ale citlivě

Některé problémy na pracovišti je lepší řešit hned, bez otálení a chození kolem horké kaše. Třeba, když vám vadí pes, kterého si vodí kolega do práce, nebo když kolega zrovna dvakrát nevoní.

Zářijová #HRporadna spojuje dvě témata, která se sice točí kolem něčeho úplně jiného, ale jádro řešení mají stejné. „Kolega si do práce vodí psa, ale mně to strašně vadí. Ve firmě máme dost uvolněnou atmosféru, tak se bojím ozvat, nechci dělat ‚zagorku‘. Co s tím?“ zní jeden dotaz. Ten druhý je: „Máme kolegu, který nevoní, spíš smrdí. Nikdo se ho nechceme dotknout, je to jinak fajn člověk, ale někdy se to nedá vydržet. Jak takovou situaci vyřešit?“

Bylo by divné, kdybyste aspoň jednu situaci sami neznali. Co ale mají společného? „Takové situace se těžko řeší z pozice síly, vyžadují velkou dávku empatie a osobního nadhledu. Do určité míry je to test fungování týmu. Ideální je, když si s tím poradí kolegové mezi sebou, řešení z pozice nadřízeného by mělo být až poslední možností,“ míní František Boudný, obchodní ředitel personální společnosti Předvýběr.CZ.

Žalobníčky nemá nikdo rád, tým by ale měl najít řešení

Zaměstnanec, který si stěžuje na své kolegy, je samozřejmě neoblíbený. Každý má ale zároveň právo na odpovídající pracovní prostředí.

Z toho by všichni měli při hledání řešení vycházet: v týmu jsou důležití všichni, není správné na někoho ukazovat prstem nebo někoho vyloučit z kolektivu. „I když ve firmě panuje volná atmosféra, vždycky by mělo dojít k rozumnému kompromisu,“ doporučuje Radka Orlíková z firmy Pražské Benátky.

Vciťte se do druhého

„Zkuste si představit, že jste v kůži kritizovaného kolegy. Podle toho s ním jednejte ‒ ohleduplně, ale narovinu. Nic nenaznačujte, ale citlivě řekněte, o co vám jde. Pochopitelně takový rozhovor musí proběhnout mezi čtyřma očima,“ radí Boudný. V mužském kolektivu je ideální vzít takového kolegu třeba na pivo, v neformální atmosféře takové téma lépe vstřebá. „V případě žen jde o choulostivější záležitost, ale dá se řešit podobně,“ dodává Orlíková.

Důležité je také vybrat správného „mluvčího“ zaměstnanců. „Každý má v týmu nějakého kamaráda, bližšího člověka, se kterým vychází. Od toho také spíše snese i nepříjemné věci,“ dodává František Boudný.

„Nikdo přece nechce chodit do práce, do které se netěší. Ve firmě, kde panuje dobrá, i když uvolněná atmosféra, by měli kolegové respektovat i váš názor,“ říká Petra Spustová z firmy Ki-Wi Digital. „Ne každému pes vyhovuje, lidé na něho mívají i alergii,“ dodává – a můžeme to brát i jako jeden z argumentů.

Než začnete cokoli řešit, zamyslete se nad tím, jestli problém není trochu ve vás. Umíte přesně říct, co špatného čtyřnohý miláček kolegy dělá ‒ nebo na něm hledáte za každou cenu nějaký chlup? A víte, že nadměrné pocení a s ním související pach kolegy nemusí být jenom projevem jeho nedostatečných hygienických návyků, ale třeba i příznakem zdravotních potíží? Možná, že citlivým řešením může být i vhodnější místo v rámci firemních prostor.

Jak řešit citlivé věci na pracovišti?

  • určitě nic neodkládejte, řešte hned, ale s empatií
  • dejte přednost promluvě mezi kolegy před stížností vedení
  • uvažujte o „problematickém“ kolegovi, jako byste to byli vy

Diskuze k článku