#HRporadna: Jsem introvert. Jak mám zvládnout pohovor?

„Jsem introvert a čeká mě pohroma. Totiž pracovní pohovor. Nejsem moc hovorný a situace, kdy se musím předvádět před cizími lidmi, mě vysloveně znervózňují. O tu práci bych ale stál. Dá se s tím něco dělat?“

Kdyby všichni introverti nezvládali pracovní pohovory, byla by třetina populace nezaměstnaná – takový je podle různých zdrojů podíl lidí, kteří žijí víc ve svém vlastním světě. Nezaměstnanost se pohybuje ve výrazně nižších číslech, což je dobrým signálem pro každého s podobným ‚problémem‘.

Dalším povzbuzením mohou být i jména slavných lidí, kteří se řadí mezi introvertní osobnosti – ve světě IT je jich celá plejáda: zakladatel Microsoftu Bill Gates, zakladatel Applu Steve Wozniak, šéf Facebooku Mark Zuckerberg… ale patří sem i jedna z nejúspěšnějších superstar stříbrného plátna Julia Roberts nebo autorka nejslavnějšího dětského hrdiny současnosti Harryho Pottera Joanne Rowling.

Nebojte se být nervózní

V první řadě – personalista u pohovoru má za cíl zjistit, jaký uchazeč o práci je. To ale neznamená, že je jeho protivník. Spíš naopak. Vůbec není od věci hned na začátku říct: ‚jsem introvert, bývám nervózní z podobných pohovorů”. Dobrý personalista ocení vaši odvahu dát setkání hned na začátku jasný směr.

Často se totiž o introvertech říká, že se „neumí prodat“ – tím, že hned na začátku vykolíkujete hřiště, které vám vyhovuje, ukážete, že to není váš případ.

Být introvertní není ani ostuda ani hendikep, je to vlastnost typická pro spoustu kreativních lidí. Introverze nevypovídá o vašich schopnostech, ale přístupech. Není ani tak úplně pravda, že introverti jsou nekomunikativní – spíš dávají přednost před osobním dialogem možnosti věci si promyslet a řešit třeba e-mailem nebo chatem na firemním Slacku.

Napište si vlastní scénář

Pracovní pohovor je trochu jako divadlo – má určitá pravidla, scénář, který se dá naučit. A to patří k silným stránkám introvertů.

Pracovní pohovor – říkejme raději rozhovor, což lépe vystihuje podstatu setkání zájemce o práci s budoucím možným zaměstnavatelem – z principu stojí na otázkách a odpovědích. Není důvod hledat nějaké složité odpovědi, upřímnost a stručnost se cení. Pokud otázce nerozumíte, klidně požádejte o to, aby ji personalista formuloval jinak – u složitějších témat neváhejte říct svůj pohotový názor s tím, že rádi vypracujete pečlivější odpověď jako domácí úkol.

Mezi typické otázky u pohovoru patří i „Chcete se mě na něco zeptat?“ Nehledejte v tom žádný fígl – připravte si dvě tři otázky a položte je i v případě, že vás k tomu protistrana nevyzve. Svědčí to o zájmu o nabízenou práci i o přípravě na pohovor.

Jaké otázky je dobré mít v rukávě? Ani to není nic složitého – ptejte se na věci, které vás opravdu zajímají z hlediska pracovní perspektivy: Využiju tady svoje znalosti? Naučím se něco nového? Pošlete mě na zajímavé kurzy či stáže? Jaká kultura ve firmě panuje? Jací jsou budoucí kolegové?

Doporučení na závěr – pokud o sobě víte, že jste introvert, řekněte si o okruhy otázek, které vás čekají, a témata, na která se máte připravit, předem. Pracovní pohovor je setkání dvou partnerů, nikoli výslech, nebojte se být sebevědomí! Už reakce na takovou žádost o firmě něco vypovídá.

Úspěšný pohovor ve čtyřech krocích

  • řekněte hned na začátku, že jste introvert
  • připravte si otázky, co vás na firmě zajímá
  • vyžádejte si před pohovorem probíraná témata
  • vzpomeňte si, že v digitálu spousta osobností patří mezi introverty

Diskuze k článku