Práce v digitálu: Chatbot pomáhá přetíženým personalistům nadnárodních korporací

Personalisté jsou přetížení nekončícím hledáním nových schopných lidí. Pracovní trh je vyčerpaný. Personalisté musí trávit čas opakujícími se HR činnostmi a na skutečnou práci s kandidáty jim už nezbývá čas. Na pomoc jim však přichází český startup Feedyou se speciálními HR chatboty – tedy roboty vyřizující komunikaci a nábor přes chatovací aplikace typu Facebook Messenger.

O chatbotech a jejich využití v praxi pořádalo Feedyou ve spolupráci se Systemickým institutem, Klubem zaměstnavatelů a Prague Startup Centre workshop na téma „Pomohou už letos chytří chatboti přetíženým personalistům?“.

Akce se zúčastnilo 40 HR špiček tradičních českých i globálně úspěšných společností. Mezi nimi například Knorr-Bremse, Foxconn, Škoda Auto, Continental, MONETA, ČEZ, Mattoni, Komerční banka, Excon, Česká pojišťovna, Kiekert, Česká spořitelna, Deloitte a Rockaway.

24 hodin denně, 365 dní v roce

Program začal úvodním slovem moderátorky ČT, Daniely Písařovicové, která představila problematiku HR a možného uplatnění chatbotů. Na ni navázal Vojtěch Dlouhý, zakladatel Feedyou, který představil jejich platformu na tvorbu šikovných chatbotů, speciálně určených pro obor lidských zdrojů. Mluvil o technické stránce chatbotů, praktických pozitivech zapojení chatbotů do HR procesů a trendech do budoucna.

70 % lidí dnes využívá smartphone, nativně komunikuje přes aplikace jako Messenger, WhatsApp, Viber nebo Skype. Navíc bývají nejaktivnější ve večerních hodinách. To nejdůležitější však je, že očekávají odpověď okamžitě. „A chatbot fungující 24/7/365 toto umí a navíc nevyžaduje ani pracovní smlouvu,“ říká Vojtěch Dlouhý. Jeho novinka, která ušetří hodiny času při recruitmentu, pomáhá v těchto oblastech:

  • Proaktivní navázání komunikace s kandidátem.
  • Hledání potenciálních kandidátů skrze ATS kontrolování.
  • Interviewing a preselekce kandidátů.
  • Udržování vztahu s kandidáty v libovolné fázi náboru.
  • Zpětná vazba z přijímacího procesu (zvyšování tzv. candidate experience).
  • Měření spokojenosti zaměstnanců a generování zpětné vazby pro performance management a strategický rozvoj společnosti.

 

Workshop na téma „Pomohou už letos chytří chatboti přetíženým personalistům?“

Po večerech i o víkendu

Myšlenku využití chatbotů ve výchově budoucích zaměstnanců a koučingu obohatila špičková koučka Klára Lauritzenová ze Systemického institutu. Podle ní se dají chatboti efektivně využít například v oblasti měření spokojenosti a motivace zaměstnanců. Umožní totiž HR manažerům rozvíjet jejich zaměstnance a včas bojovat s fluktuací na základě obdržených odpovědí.

Na Vojtěcha navázal kolega Pavel Pinkas, Key Account Manager Feedyou, který vysvětlil postup implementace chatbotů – od první schůzky přes rozkreslení komunikačního stromu až po nasazení chatbota na sociální sítě a kariérní webové stránky a následný rozvoj. Zdůraznil, že je chatbot užitečný obzvlášť v době, kdy HR manažeři spí a nabírají síly do dalšího dne. Dle statistik Feedyou až 85 % lidí komunikuje s chatboty mezi 18. a 22. hodinou a o víkendech.

Zájem o chatboty již projevily velké české i nadnárodní značky. Chatboty dnes zavádí světové české značky LINET, Jablotron, Explosia, Fincentrum nebo globální hráči jako Mubea, Faurecia, Škoda Auto, Foxconn nebo Knorr-Bremse. Právě zástupci posledních dvou zmíněných firem sdíleli se svými HR kolegy výsledky z jejich pilotní spolupráce s Feedyou, na které se obrátili v náročné náborové situaci.

Chatboti v praxi

„Chatbot nám během dvou měsíců přivedl 65 uchazečů na pozice operátorů výroby a skladníků/manipulantů. Pětadvacet z nich jsme si pozvali na pohovor. Pět k nám po Novém roce nastoupilo na HPP a další máme v řízení,“ prozradila Jana Tvrzníková, HR Business Partner v Knorr-Bremse. Chatbot je nasazený na jejich Facebook stránce a je součástí jejich náborové kampaně.

„Náš chatbot se jmenuje Katka a je dvojčetem naší kolegyně náborářky Katky, které pomáhá v komunikaci s uchazeči o pozice Tester mobilních telefonů. Na rozdíl od naší Katky je však k dispozici 24 hodin denně a 7 dní v týdnu,“ popisuje Radka Svobodová, HR manažerka ve Foxconnu. Chatbot Katka po necelém měsíci od spuštění přivedla k pohovoru desítky uchazečů o práci.

„Vzhledem k tomu, že tento nový náborový nástroj není v České republice zatím moc známý, jsme rádi, že patříme mezi průkopníky využívání inovativních metod personální práce a jsme inspirací pro české zaměstnavatele bez ohledu na jejich sektor působení,“ dodává Radka Svobodová.

Pozitivní zkušenost

Prezentační blok byl uzavřen panelovou diskuzí vedenou moderátorkou ČT, Danielou Písařovicovou. V něm se všichni zúčastnění HR manažeři aktivně doptávali na možnosti využití chatbota a reálný přínos pro jejich podniky. Po panelové diskuzi následoval neoficiální program, společná diskuse všech zúčastněných u připraveného rautu.

Human Resources Recruiter společnosti Knorr-Bremse, Robert Soukup, zhodnotil chatbota velice pozitivně: „Chatbot nám pomohl s preselekcí nových zaměstnanců. Dříve nám to zabíralo spoustu času, ale nyní je to díky chatbotu jednodušší.“

Se svými dojmy se svěřil také Milan Souček, Country Employer Branding & HR Communications společnosti Continental: „Je to pozitivní trend, který je na trhu nějakou dobu a dává nám možnost posouvat náborové aktivity moderním směrem. Obzvlášť velký přínos vidím v oslovování mladých lidí Generace Y a Z, kteří jsou na sociálních sítích jako doma.“

Dává to smysl

Budoucí změnu HR světa jako nezbytný krok vidí i Pavel Hulák, vyhlašovatel soutěže Zaměstnavatel roku: „Automatizace opakujících se činností v komunikaci s uchazeči v souladu s EVP (Employer Value Proposition) je hlavním tématem pro rok 2018. Firmy, které na to nebudou reagovat, budou ztrácet své zaměstnance, protože nebudou mít dostatek času se jim věnovat z důvodu náboru nových a nových lidí.“

Po zhodnocení všech reakcí zúčastněných zní odpověď ANO. Chatboti už letos pomohou nám, přetíženým personalistům, abychom měli více času na rozvoj našich lidí.

„Feedyou nabízí unikátní nástroj pro modernizaci HR procesů. Ve spolupráci s Microsoftem, který projevil velký zájem, budeme tuto technologii aktivně nasazovat i v zahraničí a implementovat do ní nejnovější procesy, včetně umělé inteligence,“ říká Michal Zálešák, šéf Prague IoT Centre, které pomáhá Feedyou a dalším TOP českým technologickým startupům s rozvojem a propojováním na investory a strategické partnery.

V našem seriálu Práce v digitálu chceme dát prostor těm, kteří přinášejí do všech oblastí napojených na trh práce inovativní řešení, a také těm, kteří třeba svou práci snů teprve hledají. Jak by měl moderní trh práce vypadat podle vás?

Pokud se chcete do našeho seriálu zapojit, napište nám na adresu ondrej@tyinternety.cz. Věříme, že společně dokážeme předat cenné zkušenosti, inspirovat a posouvat se vstříc moderním a efektivním řešením.

Diskuze k článku