Artbanana: Nejoriginálnějším dárkem jsou originály

V létě letošního roku jsme přinesli zprávu o založení startupu ArtBanana, který se od ostatních liší svým zaměřením – zhostil se nelehkého úkolu dostat současné umění mezi veřejnost. O tom, že Češi mají zájem o originály svědčí fakt, kam se projekt za necelý půl rok svého fungování posunul.

Nahraďte plakáty z obchodních řetězců originály od současných českých umělců, to je hlavní myšlenkou eshopu ArtBanana. V současné chvíli na webu najdete více než 150 děl do 5 000 Kč z galerií i od samostatných umělců a jejich počet roste.

„Přidávání nových umělců a jejich děl je nekončící proces, rádi Artbanana_logobychom nabídku rozšířili tak, aby si tam za dostupnou cenu našel svůj originál úplně každý,“ říká Ján Gajdušek, spoluzakladatel online galerie.

Dosavadní úspěch webu svědčí o tom, že o výtvarné umění začíná být mezi lidmi větší zájem. Dá se tedy předpokládat, že se na tomto trhu začnou objevovat noví konkurenti.

O umění je zájem i v předvánočním nákupním šílenství. Stále častější trend vybírání originálních a netradičních dárků pro své blízké se projevil i v nákupu umění a designu. Podle Jána Gajduška, vzrostl před Vánoci počet objednávek, které jsou kupujícími míněny jako dar. Jedná se především o grafické tisky mladých autorů a nezřídka i o rozměrné obrazy. Pro ty, kteří si však nejsou jistí uměleckým vkusem svých blízkých, se jako vhodné ukazují dárkové poukazy, které obdarovaný následně může využít ke koupi libovolného uměleckého díla.

V poslední době jsou v českých městech mezi mladou generací stále populárnější přehlídky designu a umění nejrůznějších druhů. Lidé mají touhu nakupovat si originální věci s příběhem, ať už se jedná o designový šperk nebo autorský grafický tisk např. studenta UMPRUM. Za originálem stojí konkrétní umělec, který dílo vytvořil a jeho dílo není v tisícových sériích k dispozici v žádném nákupním středisku.

„Lidé touží po jedinečnosti. Vlastnit originální obraz zase začíná být moderní. Právě příběh, který za těmito díly stojí a nenapodobitelnost originálu je často důvodem, proč si umělecká díla nacházejí cestu k novým majitelům,“ dodává Ján Gajdušek.

Diskuze k článku