Zuckerberg: Internet.org neděláme pro peníze

Jaké cíle má Mark Zuckerberg s iniciativou Internet.org? Chce získat dalších 5 miliard duší na Facebook, jak jej obviňují zlí jazykové? Nebo je jeho motivace skutečně tak altruistická, jak se tváří?

I na tyto otázky přišla řeč ve včerejším rozhovoru s Wired. V celé jeho šířce si ho můžete přečíst na stránkách magazínu, ale nás zaujalo několik věcí, které jsme z rozhovoru vedeném Stevenem Levym vybrali.

  • Ekonomika podle šéfa Facebooku přechází od průmyslové k „vědomostní“. Zatímco průmyslová ekonomika stojí na vlastnictví, tedy tom, že co je jednoho, nemůže zároveň být druhého, znalostní ekonomika funguje jinak. Šířením znalostí se neochuzuje ten, kdo je šíří, ostatní ale přesto získávají. Internet je podle Zuckerberga klíčovým nástrojem znalostní ekonomiky.
  • Co námitka, že Spojené státy jsou jednou z nejpropojenějších zemí světa, a příjmové rozdíly mezi bohatými a chudými jsou přesto největší za mnoho desítek let, ne-li ještě déle? Podle Zuckerberga je třeba počítat s přechodnou fází, i v Americe stále ještě je třeba udělat hodně práce. „Průmyslová revoluce se také nestala za deset let,“ říká Zuckerberg.
  • Problém není v ceně telefonů, ale v datech. To, co drží třetí svět od širšího přístupu k internetu nejsou ceny přístrojů, ale to, že není dostatečný přístup k datovým přenosům a ty existující jsou příliš drahé. Hlavním způsobem, jak dostat více lidí na web, proto je zlevnění dat. Druhým možným postupem je snižování datových nároků služeb a aplikací.
  • Tvorba  a provoz potřebné infrastruktury je podle šéfa Facebooku natolik nákladná, že projekt internetu pro každého nelze financovat jako charitu. Musí proto existovat udržitelné ekonomické modely pro společnosti, které tyto služby budou poskytovat.
  • Dělá to Facebook proto, aby měl více uživatelů a více peněz? Citujme Zuckerberga: „Samozřejmě, že chceme propojit více lidí, takže teoreticky na tom vyděláme. Jinak je ale tahle kritika trochu šílená. Miliarda lidí z Facebooku má mnohem víc peněz, než má 6 miliard lidí, kteří na něm nejsou, dohromady. Pokud bychom jen chtěli vydělat peníze, správná strategie by byla soustředit se na rozvinuté země a existující uživatele, a zvyšovat jejich engagement místo připojování dalších lidí. Naše služby jsou zdarma, a v mnoha rozvojových zemích nejsou vyvinuté reklamní trhy. Iniciativa pro nás tedy pravděpodobně po dlouhou dobu výdělečná nebude. Přesto jsem k této investici ochoten, myslím si, že je dobrá pro svět.“

Interview se zakladatelem Facebooku zní velmi přesvědčivě, snad až na slabší argumentaci kolem rekordních příjmových rozdílů (nejen) v Americe. Mark Zuckerberg rozhovor uzavírá takto:

„Lidé často mluví o tom, jak velkou změnou byla sociální média pro kulturu ve Spojených státech. Představte si ale, jak velkou změnou bude pro lidi v rozvojových zemích, když se připojí úplně poprvé k internetu. My používáme Facebook, abychom se bavili s přáteli, ale oni budou podobné nástroje používat k tomu, aby si vybrali vládu. Aby měli poprvé přístup k informacím o zdravotní péči.“ Šlechetné záměry Zuckerbergovi rozhodně vyčítat nelze.