Festivaly jsou žně pro hudební piráty, tvrdí Spotify

Víc než polovina veškeré hudby pořád vychází na fyzických nosičích. Jejich podíl ale klesá, a to i přesto, že vinylové desky zažívají mírnou renesanci. Nejvíc se ale přesto krade ta digitální. Je to jednodušší.

„Naše anaylýzy odkryly několik příkladů, kdy se hudební torrenty rozjely okamžitě po povedeném festivalovu,“ stojí v tiskové zprávě hudební služby. Spotify tím apeluje na muzikanty, kteří váhají s vydáním svých alb. Právě oni jsou totiž pirátsky nahráváni a šířeni nejvíc.

Studie sledovala hvězdy loňského festivalu v holandském Stoppelhaene. Na BitTorrentu raketově vyskočily požadavky na tvorbu místních hitmakerů Racoon a Gerse Pardoela. A to hned potom, co dohráli. Legální prodeje a stream na Spotify ale žádný větší zájem nezaznamenal.

Okamžité uspokojení žene piráty

Spotify si tak poslední studií prostě dělá reklamu a tvrdí, že potřeba „okamžitého uspokojení“ nutí lidi k pirátství. Pokud tak umělci svěří svou hudbu streamu Spotify, ušetří si nervy a zároveň výrazně sníží šanci na to, že se dostanou na špičky pirátských hitparád.

Jen tak pro představu. Rádiový hit Take Me Home od britských One Direction bylo nejpopulárnější album na Spotify. Díky tomu měla pirátský index 3,79. Tedy necelé čtyři placené písničky na jednu kradenou. Oproti tomu Rihana, která na Spotify hned nepublikovala skončila se skóre 1,36.

Stream nese peníze

Předplatné služby typu Spotify jsou nejrychleji rostoucí oblastí v digitální hudbě. Dnes už tvoří 13 procen celosvětových tržeb. Loni za něj uživatelé zaplatili 1,2 miliardy dolarů, což bylo o půl miliardy víc než rok předtím.

Muziku takhle poslouchá už dvacet milionů lidí. On-line hudba tak přilákala velké hráče jako je Rdio, Deezer, Xbox Music nebo Google Play Music All Access. K nim by mělo přibýt ještě iTunes Radio.

Ve světě je přes pět set licencí pro streamovanou hudbu ve více než stovce zemí. Tlačí se především do zemí, kde je vysoká míra pirátství s tím, že se jim podaří naučit lidi za muziku platit. Aktuální českou nabídku streamovacích služeb nedávno pěkně shrnula Eliška Vyhnánková.

„Díky Spotify nebo Deezeru se nám daří vydělávat i v takových zemích, kde jsme byli dosud zvyklí jenom odepisovat ztráty,“ komentoval nástup streamovacích služeb Albert Slendebroek z amstrodamského nezávislého labelu Armada records.

Zároveň ale streamovací služby občas narazí. Zpěvak Radiohead Thom Yorke minulý týden stáhl většinu svých malých sólových projektů na protest proti tomu, jak se firmy chovají k malým a začínajícím kapelám. Jako příklad by mohla posloužit další protestující kapela Grizzly Bear, která dostala za deset tisíc přehrátí svých skladem deset dolarů. A to věru není mnoho.

Piráti se brání

Pirátská scéna argumenty Spotify a vydavatelů samozřejmě nebere. Používají opačné teorie. Někdy má totiž album, které uteče napřed pirátskými kanály, lepší prodejní výsledky než to uchráněné. Americký ekonom Robert Hammond s sledoval 1095 hudebních alb, z nichž 991 bylo umístěno na torrentech a 655 uteklo na web ještě před vydáním. Ve své studii pak popřel tradiční argument bojovníků proti pirátství, protože mu vyšlo, že každé čtyři stažené písničky znamenají ve výsledku jednu prodanou písničku navíc.