Vývoj postavení žen odhalují zájmena v Google Books

Jak kromě četby historických knih zjistit, jak se měnilo postavení žen ve společnosti v průběhu 20. století? Například analýzou toho, jak často a v jakém poměru jsou v těchto knihách používána ženská a mužská osobní zájmena.

Výzkumníci ze San Diego State University v čele s psycholožkou Jean Twenge za tímto účelem analyzovali 1,2 milionu knih z Google Books vydaných mezi roky 1900 a 2008. Zjistili, že poměr ženských zájmen (ona, ji, jí ap.) vůči mužským (on, jeho, jemu ap.) poměrně přesně kopíroval postavení žen ve společnosti.

Zatímco až do poloviny 40. let byl poměr 3,5 mužského zájmena na jedno ženské, v 50. letech se v USA mimo jiné i kvůli ideálu ženy v domácnosti zvýšil na 4,5 zájmena pro silné pohlaví na jedno zájmeno pohlaví slabšího. Opravdová změna nastala až od roku 1968, kdy se zároveň s nástupem feminismu poměr začal postupně snižovat až na 2:1 počátkem 21. století.

To poměrně přesně kopíruje různá období vývoje společnosti. Koncem 40. až do počátku 60. let skutečně v USA panovala atmosféra silně preferující muže, vystižená v dobové radiové a později i televizní show Father Knows Best. Výzkumníci svou studii komentují takto:

“Zjištěný vzorec poměrně přesně následuje vzestupy a pády statusu žen v americké společnosti. Americké knihy užívaly mnohem více ženských zájmen v těch dobách, kdy ženy získávaly častěji vyšší vzdělání, účastnily se pracovního trhu a později se vdávaly.”

Je ale zároveň pravdou, že nebylo nijak zkoumáno pozitivní či negativní vyznění textu. Přesto by se jistě dala vymyslet i různá další využití této zajímavé metody.

Via PS

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Snapchat, WeChat, WhatsApp – hity loňského roku a hrozba sociálních sítí

Podle posledních dat agentury Flurry Analytics se aplikace využívají průměrné o 115 procent a navíc - chatovací aplikace poskočily dramaticky o 203 procent. Konkurence na App Store sice zařídila, že šance na finanční úspěch aplikace klesne do roku 2018 na 0,01 procenta. To ale neznamená, že se zastaví příval nových aplikací a růst jejich využívání.
Přečtěte si více

Debilní Kecy Studentů jako virál pro Click and Study

Nestává se nám zas až tak často, že by se v jednom článku propojily jak české startupy, tak české virály, ale stát se to evidentně může. Viralbrothers dali do kupy další díl nekonečného seriálu Debilní Kecy - tentokrát se studenty pro český startup Click and Study.